• pase07

Treveckors bebis med gult var i ögat...

Vår lilla dotter har fått någon infektion i sitt ena öga. Det är klibbigt med gult var, och vi tycker att det är lite svullet också. Varför har det uppkommit och är det någon som vet hur vi ska göra för att det ska bli bra igen?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Treveckors bebis med gult var i ögat...
  • TigerLily

Det låter som ögoninflammation, min dotter fick det då hon var nyfödd, hela ögat klibbade igen, hon hade trånga tårkanaler.
    Jag gick till läkaren på bvc som skrev ut ögondroppar som jag skulle droppa i hennes ögon, å hon blev bra snabbt.

Lycka till!!!

• Emma m Theodor

Theodor var rätt geggig i ena ögat under sina första 2 månader ungefär.. Vet inte om det var någon infektion- men jag tyckte nog aldrig det var svullet.
    Vi fick rådet att försiktigt massera med några droppar bröstmjölk alt. koksaltlösning innifrån näsroten och utåt vid ögat- med en trasa... Det funkade alltid och gick bort nästan omgående. Kom dock tillbaka ett par gånger till- innan det försvann för gott.
    Lycka till!

• Tyzon

Det kan vara lite trånga tårkanaler, om man torka av ögonen med lite destileratvatten några gånger dagligen så bruka det försvinna man kan oxå massera lite vid näsbenet så stimulera man tårkanalerna..
    så sa dom på bvc att man skulle göra och det hjälpte för oss.. Men om det inte gå över finns det salva mot ögoninflamation ta kontakt med dom på bvc om det inte gå över efter några dagar.. Lycka till

• Upptagen

Heira var också geggig iallafall den första månaden, och vi fick bara avvakta. Rengjorde med lite koksaltlösning på en bomullstuss (torka utifrån och in) och sen gick det över av sig själv. Men hör med BVC!

• LottaRos

Trånga tårkanaler kan de ha problem med upp till ett år... Axel är 5 månader o har fortfarande kvar problemet i ena ögat... Men det har åtminstone försvunnit helt på det ena o blivit bättre på det som fortfarande kladdar. Koksaltlösning eller bara vanligt vatten, torka utifrån o in!

• Elut

Instämmer med övriga om att nyfödda barn ofta har trånga tårkanaler och kan därför vara kletiga i ögonen under flera månader. Detta är oftast ingen ögoninfektion och behöver inte behandlas.
    Om hornhinnan däremot blir röd bör läkare sökas och ögat behandlas med antibiotika.

Tvätta ögat med vatten (eller eventuellt bröstmjölk) så går det förhoppningsvis över så småningom. Min lilla pojke är snart nio veckor och fortfarande kladdig i ett öga.

Lycka till!!

Svar på tråden Treveckors bebis med gult var i ögat...