• Tezzan1981

Hur vet jag att min son är redo för att sluta med blöjan?

Min son fyller 3 i september och nu har vi aktivt försökt att sluta med blöjor. Han har fortfarande blöja på natten och på dagis men hemma har vi börjat ta av den.
    Men han han verkligen INGEN kontroll över blåsan. Vi sätter honom på toaletten och det kommer aldrig något. Vi frågar om han är kissnödig han säger nej, och 5 min senare kan det komma. Han kissar bara oavsett, säger inte till eller något. Är det för tidigt att börja när han beter sig så? Eller har vi för dåligt tålamod? Han hara bara varit helt blöjfri några dagar (hela dagen alltså), samt ca 2 veckor sammanlagt efter dagis. Men som sagt, inget resultat. Vi har uppmuntrat, försökt lite med mutor osv. Dagis vill helst att han är lite torrare innan han kommer dit helt utan blöja.

Ni som slutat med blöjor tvärt, hur lång tid har det tagit innan barnet gått på toa?
    Och vad är bättre
    -vänja honom att kissa på toan, men ha kvar blöjan ändå tills han är van
    -sluta tvärt, även innan han är van att kissa på toan

(som det är nu kommer det alltså inget kiss på toan, även om han kan tänka sig att sitta där ett tag)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 21:04
    vi har testat potta också, redan för över ett år sedan. den har ståt framme och vi har testat klistermärken osv där. han gillar inte pottan utan vill hellre sitta på "barnring" på toaletten.
    men tack för alla svar.
    ska fortsätta sätta honom på toan men inte känna mig så stressad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 21:06
    han kissar på pottan ibland på dagis =)
    men det tror jag är mest för att "alla andra" gör det och han känner att han måste typ.....eller jag vet inte. det är svårt

• Svar på tråden Hur vet jag att min son är redo för att sluta med blöjan?
  • Lena

jag hade inte slutat om barnet inte kissade på toaletten när de satt där. Dottern använde vi mutan att hon skulle få välja och köpa egna trosor när hon kissade när hon satt på toaletten.

• Kazeer

Vi vande vår son vid att kissa i toaletten, innan vi tog bort blöjan. Han behövde också vänja sig vid tanken att vara utan blöja och i stället ha kalsonger på sig utan att bli helt hysterisk.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kya

Nej, han är inte redo. han kan uppenbarligen inte styra sin blåsa och fattar inte grejen än.

när jag tog bort blöjan på filip så styrde han från dag ett, han gick och kissade själv på toan. och har gjort några små olyckor, men han har reagerat på alla och ogillat det.

innan dess gjorde jag några försök, och han reagerade som din. skvätte överallt, utom i toan.

F och L, mina stjärnor :)
  • hon mot strömmen

Alla barn vill inte kissa på toaletten i början eftersom de får känslan att ramla i.  En del barn vill ha pottan framme.
    Vi har haft pottan ståendes  mitt på golvet i huset så barnen har kunnat springa när de vill, sedan har vi flyttat in den på toaletten när de har lärt sig att kontrollera blåsan mer och mer. Självklart har vi spolat ur den så den är ren innan vi ställde den på golvet igen.

• zanwer

Min son blir också 3 år i september och är helt blöjfri sedan några månader tillbaka. Kan tilläggas att då hade vi sedan länge gett upp hoppet om att han nånsin skulle bli blöjfri... ;)
    Det som "hände" var att han helt enkelt själv en morgon sa att "jag ska inte ha blöja på mitt dagis jag, jag är stor nu". Så då lyssnade vi helt enkelt på vad han sa och testade utan. Det gick jättebra och har bara varit några enstaka olyckor sedan dess.
    Från den dagen slutade han även kissa på natten, men vi hade på blöjan en extra vecka nattetid för säkerhets skull.

Min idé är att barnet helt enkelt talar om när det själv är redo. Vi hade försökt med ALLT tyckte vi. Potträning med allt från belöningsklistermärken, godisbitar, ny leksak, bestämma middagsmat, osv.. men inget funkade.

Så tyvärr har jag nog inget bra tips mer än att lyssna när sonen själv är redo. Sen kan du ju alltid göra som många andra (och som även vi tänkte göra ifall sonen inte slutat innan): springa mkt naken eller i kalsonger på sommaren när det är varmt och låta honom "känna" att han kissar ner sig.

Lycka till hur du än väljer att göra! :)

♥ elliot 080919 & hugo 101025 ♥
  • icelolly

Sonen är exakt lika gammal och kissade på pottan på eget initiativ i januari, pottan har vi haft i alla fall i ett år så den är välbekant. Innan har sonen kissat någon gång på den men då efter att vi frågat honom och på så sätt påminnt honom.

Nu har vi också börjat träna på att gå utan blöja hemma och det går rätt bra om vi frågar om han skall gå på pottan åtminstone en gång i halvtimman. Men olyckor sker då och då, då konstaterar han att han kissade och blev blöt och då går vi på pottan och provar om det kommer mer.

Parallellt har han tydligen börjat gå på pottan även på förskolan med jämna mellanrum, ibland på eget initiativ och ibland i samband med att de ändå är där. Han har dock blöja på sig emellan.

Sonen har prövat toaletten men aldrig kissat där, tror inte han kan slappna av ordentligt, för om man sätter honom på pottan efteråt kissar han.

Jag hoppas att övning ger färdighet. Sonen är uppenbarligen intresserad av pottan och att ha riktiga kalsonger och styr själv, han går heller inte och  småskvätter hela tiden utan verkar kissa ordentligt med lite längre mellanrum.

Jag skulle råda dig att testa potta, kanske en kul en i rolig färg eller med roligt motiv, eller att han själv får vara med och välja, det finns ju billiga så det är ju ingen större investering. Man lär sig ju hur toaletten fungerar ändå förr eller senare. Lår honom känna sig delaktig och att det skall kännas roligt, utan tvång. Låt honom sätta sig på potten varje gång ni går på toa så blir det en social grej istället för att ni sitter och stirrar på honom och han känner förväntningar på sig, utan att han egentligen fattar riktigt vad.

• smurfarna

Vi hade pottan framme från 1.5 års åldern...han kissade och bajsade i pottan ibland från 2 års åldern..men oftast så hamnade det i blöjan..han visste inte riktigt när han behövde gå. Vi försökte med en massa saker..tror t.o.m att vi försökte för mycket. Men när han var 3.5 år så utförde han sina behov på pottan hemma men inte på förskolan, utan där blev det alltid i blöjan. Men två månader senare så tog vi bort bort blöjan helt och hållet. Han fick vara hemma en vecka och på den veckan blev han blöjfri både på dagen och natten. Nu använder han inte blöja alls. Har inte skett en enda olycka än heller...varken hemma eller på förskolan. Många tycker att han var så sen med detta men det struntar jag i, han blev det när han var redo helt enkelt utan att han var ledsen eller något. Han var snarare stolt och tycker att det är jätte skönt nu. Han fick följa med och köpa små boxer till sig själv och får varje morgon välja ett par som han vill ha på sig...:)..barn gör det mesta när dom är redo helt enkelt. 

• Wilmis07

Jag tror inte han är redo Vår dotter slutade med blöja när hon var 2 år och 9 månader. Vi försökte ungefär 1 månad innan också,då gjorde hon ungefär som din son. Då gav vi upp,hon var inte redo. Sen när vi försökte efter någon månad så tog vi bara blöjan dagtid och då funkade det sågott som genast. Vi gjorde inte så mycket,utan hon gick till toa/pottan när hon kände att det tryckte på. Vi påminde ju såklart också,men någon mer blöja fick hon inte på sig. La plastad frotte i bilstolen och köpte en mindre potta att ha med i bilen. Köpte även en toasits från babybjörn,den är toppen stabil och bra,hon gillade toan mer än pottan.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Smulu

Min tjej född april 08 är sedan en vecka tillbaka utan blöja dagtid.

Av egen erfarenhet kan jag säga att: Du kan inte forscera fram blöjfriheten.

När de är 15 kommer ingen tänka på om de blev av med blöjan vid 2, 3 eller 4 års ålder.

För min dotter lossnade det när vi var på sommarstället och hon kunde lyckas och misslyckas och hann lyckas igen flera gånger om. :) 

Det här hände förra helgen och idag var vi ute på stan hela dagen,  och gick på säkert fem olika toaletter och kissade. + Att hon kunde kissa när jag höll henne över gräset. Det blev lite akut. 

Nu återstår att hon ska säga till också,  än så länge är det jag som påminner. Men vaddå, det hinns med,  hon har varit utan på dagen i en vecka.

Svar på tråden Hur vet jag att min son är redo för att sluta med blöjan?