• Anonym

Bebis vill sova med filt över huvudet. Farligt?

Jag är rädd för PSD naturligtvis, det är ju alla föräldrar. Jag har en liten tjeja på drygt 2.5 månad hemma och hon vill bara sova med snutten över huvudet. Jag lägger den bredvid henne och hon bökar och stökar till den ligger över huvudet (både näsa och mun) och sen somnar hon. Jag brukar gå dit och lyfta på den när hon somnat, men nästa gång jag kommer dit så har hon bökat dit den igen.

Behöver jag oroa mig? Tänk om hon inte kan andas? Ska jag ta bort snutten? (Det vill jag helst inte göra då hon verkligen vill ha den när hon ska sova)

• Svar på tråden Bebis vill sova med filt över huvudet. Farligt?
  • Anonym

Nee så länge det inte är ett täcke så är det väl lugnt. Köp en gallerfilt annars. Dom är det ingen fara att ha över ansiktet på dom :)

• Spexig

Jag vet en annan liten tjej som bara somnade med dinglisen över ansiktet o hon är snart 4 o har uppenbarligen överlevt spädbarnstiden, men visst hade jag oxå varit orolig.

Kan du inte låta henne somna med den, men lyfta den ur sängen när hon väl somnat? 

• principessan

Jag hade inte varit orolig! Uppenbarligen har ju barnet koll på den och kan få den dit den vill. Psd är ju inte att barnet kvävs av en filt...

• Anonym
    Spexig skrev 2011-06-04 19:43:39 följande:
    Jag vet en annan liten tjej som bara somnade med dinglisen över ansiktet o hon är snart 4 o har uppenbarligen överlevt spädbarnstiden, men visst hade jag oxå varit orolig.

Kan du inte låta henne somna med den, men lyfta den ur sängen när hon väl somnat? 
    Vad är en dinglis?

Jag har försökt att ta bort den men då vaknar hon efter en liten stund och gnäller efter den och skriker om hon inte får tillbaka den
  • Anonym
    principessan skrev 2011-06-04 19:46:22 följande:
    Jag hade inte varit orolig! Uppenbarligen har ju barnet koll på den och kan få den dit den vill. Psd är ju inte att barnet kvävs av en filt...
    Jag har läst att om det blir väldigt syrefattigt så kan barnet tro att det ligger i magen och slutar andas. Det vet man ju själv när man ligger under ett täcke eller filt att det kan bli lite dålig luft...
  • Nosan83

Det gjorde min dotter med. Så jag köpte snuttisar ist det finns större oxå så det blir mer filt liknande, dom var i flanell och väldigt tunna provade själv att andas igenom dom. Så det kan du ju ha ist för filt.

• Purlan

Har du "testandats" i snutten själv? Är den inte tjock så är det ju lugnt. Båda mina barn har varit snuttbarn och till tvåan nu (som också är 2,5 månad) köpte jag snuttar på snutten.se (tror jag det heter). Tyget är inte vävt så tätt, känns sträva först, men blir mjuka och gosiga.

• Spexig

En dinglis är en såndär snutte som ser ut som en liten fyrkantig teddyfilt med ett litet gosedjur-huvud mitt i (så filten lixom blir gosedjurets kropp)..

Anonym skrev 2011-06-04 19:47:38 följande:
    Jag har läst att om det blir väldigt syrefattigt så kan barnet tro att det ligger i magen och slutar andas. Det vet man ju själv när man ligger under ett täcke eller filt att det kan bli lite dålig luft...
    Jag håller med dig. En av teorierna kring PSD är ju just att det blir hög CO2-halt där barnet andas och att den då av nån anledning slutar andas istället för att vända på huvudet mot högre syrehalt, som den ska. Om det sen blir så av en tunn filt över huvudet vet jag inte och oavsett vad är ju PSD väldigt ovanligt och det viktigaste är ju ryggläge och att inte röka. Personligen hade jag tyckte det var väldigt obehagligt att låta mina barn sova så. Somna okej, men inte sova länge. 
  • Anonym
    Nosan83 skrev 2011-06-04 19:49:35 följande:
    Det gjorde min dotter med. Så jag köpte snuttisar ist det finns större oxå så det blir mer filt liknande, dom var i flanell och väldigt tunna provade själv att andas igenom dom. Så det kan du ju ha ist för filt.
    Vår filt är också i flanell och ganska tunn. Jag har inte testandats i den, ska definitivt göra det i morgon
  • Dohgon

våra killar vill också ha filt över ansiktet, det går liksom inte att ändra på.
    Men däremot så är jag lite fundersam på en annan sak, ena killen vänder sig alltid till mage när han ska sova och sonar med huvudet åt sidan visserligen men samtidigt lite neråt i madrassen, vad kan man gör anär bebisarna börjar vända på sig för att undvika PSD? eller är det inget att oroa sig för när de redan kan vända på sig? de är nu 4,5 månader

• Spexig
    Dohgon skrev 2011-06-04 22:18:59 följande:
    våra killar vill också ha filt över ansiktet, det går liksom inte att ändra på.
    Men däremot så är jag lite fundersam på en annan sak, ena killen vänder sig alltid till mage när han ska sova och sonar med huvudet åt sidan visserligen men samtidigt lite neråt i madrassen, vad kan man gör anär bebisarna börjar vända på sig för att undvika PSD? eller är det inget att oroa sig för när de redan kan vända på sig? de är nu 4,5 månader
    Som jag har hört det är det att när de är stora nog att vända sig själva kan man låta dem sova på mage.
  • Lisa1977

Min unge sover enbart på magen och näsan ner i kudden från det att vi kom hem från BB till nu... 5 år drygt nu...
    Visst var man rädd för PSD men samtidigt så kunde han ju vända huvudet redan från början och böka till sig själv i sovställning.
    Han låg gärna med knäna vid hakan och stjärten rätt upp i vädret, ansiktet direkt ner i kudden.
    Antar att han skapade ett eget luft hål vid knän och haka på nåt vis.
    Är du rädd att barnet ska rulla runt när det sover så kan man ju alltid försöka bulla upp med täcket vid mage och rygg så det inte går att rulla.
    Min blev helt vansinnig då och vägrade sova så jag gav upp och lät honom bestämma själv i vilken sov ställning han skulle ha.
    Kommer jag gör med den som kommer nu oxå.
    Snutte hade han oxå, men det var ett väldigt utslitet örngott så det gick det lätt att andas igenom.
    Svårt det där med PSD men jag tror inte man kan gå runt och oroa sig för mycket för det heller för då kan man ju aldrig lägga ifrån sig bäbisen.
    Kolla så att det går bra att andas igenom snutten så kan du nog vara lugn sen.

snart 6 i familjen...
  • Anonym

Jag är 24 och vill gärna ha något i ansiktet när jag ska sova, jag kan heller inte sova utan pyjamas och täcke oavsett hur varmt det är så jag är definitivt väldigt styrd av de sovrutinerna jag hade som spädis! Förstår att du blir nervös, om du tycker snutten är för tjock så försök byta ut den till något tunnare (om hon går med på det) annars så ialla fall för mig så ligger aldrig kudden eller filten eller vad jag nu hittar plat och utsträcktg utan som en stökig klump, så det brukar finnas en massa luftfickor och annat där under! 

• Insatt

Jag var likadan och kan fortfarande inte somna utan att ha nått över huvudet fast jag blir 30 i vinter :D

• Dohgon

Jag har försökt att bygga upp med täcke runt honom så han inte ska kunna förflytta och vända sig, men han sparkar ndan allt och lägger sig på mage ändå. ofta har han även krupit ner i fotänden av sängen och sover med ansiktet mer eller mindre ner i madrassen.
    han är ju bara 4,5 månader, men det kanske är gammalt nog för att han ska förstå hur han ligger och märka av att han får luft o så..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-05 09:38:54 följande:
    annars så ialla fall för mig så ligger aldrig kudden eller filten eller vad jag nu hittar plat och utsträcktg utan som en stökig klump, så det brukar finnas en massa luftfickor och annat där under! 
    Ja, det är precis så jag lägger den, som en stökig  klump Du har nog rätt i att det finns luftfickor där under som hon kan andas i
    Dohgon skrev 2011-06-05 10:24:54 följande:
    Jag har försökt att bygga upp med täcke runt honom så han inte ska kunna förflytta och vända sig, men han sparkar ndan allt och lägger sig på mage ändå. ofta har han även krupit ner i fotänden av sängen och sover med ansiktet mer eller mindre ner i madrassen.
    han är ju bara 4,5 månader, men det kanske är gammalt nog för att han ska förstå hur han ligger och märka av att han får luft o så..
    När vände sig din kille?
    Min tjej har inte vänt sig ännu, men hon "ålar sig" runt på rygg/sida i sängen.
  • Dohgon

ena killen  vände sig redan efter 2 veckor, detta var ju bara en tillfällighet dock, men vi trodde alltid han skulle va först med att hasa sig framåt o rulla.
    men han blev en liten tjockis och rumpan blev för tung för honom för att rulla så mycket så lillebror gick om med stormsteg. ena dagen rullade han inte alls till att rulla hela tiden andra dagen. han var väl 3,5-4 månader när han började. nu kryper han nästan, eller iaf hasar sig fram =)

• Lussekatten
    Spexig skrev 2011-06-04 19:54:52 följande:
    Jag håller med dig. En av teorierna kring PSD är ju just att det blir hög CO2-halt där barnet andas och att den då av nån anledning slutar andas istället för att vända på huvudet mot högre syrehalt, som den ska. Om det sen blir så av en tunn filt över huvudet vet jag inte och oavsett vad är ju PSD väldigt ovanligt och det viktigaste är ju ryggläge och att inte röka. Personligen hade jag tyckte det var väldigt obehagligt att låta mina barn sova så. Somna okej, men inte sova länge. 
    Det här är något jag inte tänkt på men nu gör jag det naturligtvis! Jag har tidigare bara varit orolig för kvävningsrisken men det är ju klart att CO2-halten blir lägre under en filt och om det är en av teorierna kring PSD så är det ju farligt. (har en släkting som gärna vill slänga en filt, vilken som helst, över vår 3-månaders... samt lägga henne på sidan alternativt på rygg med en kudde under sig. Och det känns som att allt detta strider mot vad BVC säger så därför ville jag kolla upp det.)
Svar på tråden Bebis vill sova med filt över huvudet. Farligt?