• HASP

Kan man lära en 14-månaders att lära sig äta med sked? Isåfall HUR??

• Svar på tråden Kan man lära en 14-månaders att lära sig äta med sked? Isåfall HUR??
  • roffe

Ja, ge barnet en sked och låt barnet äta själv, man lär sig inte om man inte får försöka :)
    Min systerdotter försöker äta själv, hon är 14-15mån nu :)

• Snällspiken

Man ger barnet ordentliga verktyg, helst en liten ganska vass gaffel, den är bäst att äta med. Sen låter man honom eller henne vara ifred och ganska snart äter han själv. Jag utgår från att barnet har ätit med övriga familjen under en längre tid. 
    Barn är mästare på att kopiera, om man bara låter dem vara ifred. Finns ingen anledning att försöka "lära" dem något så basalt som att äta.  
    Plasttallrikar och plastglas är dåliga för de glider bara omkring och är lätta att välta ut. Porslin och glas som står stadigt och är greppvänligt (typ ikeas små tunga glas) är bäst.
    Mina har ätit och druckit själva sen de var tio månader. De hade suttit med vid måltiderna sedan de kunde sitta.  

• Millicent

Om man ger dem verktygen och sällskapet så gör de det automatiskt när de är redo. När det inträffar är olika för olika barn. Ett av mina barn åt kladdfritt med sked före sin ettårsdag (men började kladda och spilla en period när hon var äldre). De andra var äldre men jag kommer inte ihåg hur gamla.

• Snällspiken

Ahliona: I vårt fall har jag märkt att det handlar rätt mycket om hur mycket tid och ork man själv har att mata ;) 

• Millicent
    Snällspiken skrev 2011-06-04 22:17:45 följande:
    Ahliona: I vårt fall har jag märkt att det handlar rätt mycket om hur mycket tid och ork man själv har att mata ;) 
    Ja, har man inga andra barn att härma och en vuxen som alltid matar en så lär det kunna dröja längre än det annars gjort.
  • FinastE2010

Min son är 15 ½ mån men äter inte direkt själv än, dok försöker han. Han har i flera mån varit väldigt gnällig vid maten och börjat fatta att han vill säkert göra själv. Men jag har gjort så nu då jag märker att han vill försöka äta själv med sked att jag tar upp lite mat på skeden och sen frågar jag han om han vill ta den o äta själv o oftast tar han tag i den o för till munnen men eftersom i princip allt hamnar allt utom i munnen så brukar jag hjälpa han lite bara att vinkla skeden rätt i munnen. O det funkar rätt bra. Till sist förstår han nog att han måste vinkla skeden rätt. :) Men tills dess får han hjälp. Eller så ger jag han en egen sked som han kan försöka ta upp lite mat med och så matar jag med en annan men då brukar han mest sitta o slaffsa ner det på golvet och använda skeden som en spade ist. :D

• Mammatilltvåprinsar

Min son är 14 månader. Han äter med sked ungefär 30 procent av tiden och resten med händerna. Men vi matar honom inte. Däremot blir det ju ganska kladdigt. Men mat får han i sig och det är det viktigaste.

• Lapplandspärlan

Min första var runt 1½ när den började äta själv, var aldrig intresserad innan.

Min andra är nu 1 år och 2 månader och har ätit själv med sked i säkert 3-4 månader, är OMÖJLIGT att mata

Så det beror nog mkt på barnet, om dom vill eller inte.

• HASP

Mitt "problem" är att min son gärna vill hålla i skeden och kladda med den i maten, men han är inte alls intresserad av att ens försöka stoppa in maten i munnen. Han vill bara kasta iväg den. En sak om det blev kladdigt när han försökte, men han gör inte det. Man måste ha en hel del extra mat då om det ska räcka när han har kastat iväg en portion så får man fylla på och fylla på osv...

Men tar tacksamt emot alla tips! Vill gärna att han ska börja äta litegrann själv iallafall. Och ja, han brukar ofta sitta med oss när vi äter middag. Men ibland matar vi honom före och sen får han sitta och pilla med en frukt eller nåt medan vi äter.

• Millicent
    HASP skrev 2011-06-04 22:42:11 följande:

Mitt "problem" är att min son gärna vill hålla i skeden och kladda med den i maten, men han är inte alls intresserad av att ens försöka stoppa in maten i munnen. Han vill bara kasta iväg den. En sak om det blev kladdigt när han försökte, men han gör inte det. Man måste ha en hel del extra mat då om det ska räcka när han har kastat iväg en portion så får man fylla på och fylla på osv...

Men tar tacksamt emot alla tips! Vill gärna att han ska börja äta litegrann själv iallafall. Och ja, han brukar ofta sitta med oss när vi äter middag. Men ibland matar vi honom före och sen får han sitta och pilla med en frukt eller nåt medan vi äter.

I det läget skulle jag ha matat. Jag vågar lova att han kommer att äta själv förr eller senare oavsett vad ni gör. Om inte annat när han börjar på dagis. Det är ju ingen tävling. Det viktiga är väl att han blir mätt. Kan vara skönt att inte torka tre portioner mat från köksväggen/golven efter varje middag. Ta det lugnt, det kommer att lösa sig "av sig själv". Om sex månader har ni andra problem och det här är passé .
  • HASP
    Millicent skrev 2011-06-04 22:49:03 följande:
    I det läget skulle jag ha matat. Jag vågar lova att han kommer att äta själv förr eller senare oavsett vad ni gör. Om inte annat när han börjar på dagis. Det är ju ingen tävling. Det viktiga är väl att han blir mätt. Kan vara skönt att inte torka tre portioner mat från köksväggen/golven efter varje middag. Ta det lugnt, det kommer att lösa sig "av sig själv". Om sex månader har ni andra problem och det här är passé .
    Haha nä det är klart att det inte är någon tävling, men jag tänkte att det kanske kunde vara bra om han kunde äta själv redan innan han börjar på dagis... han börjar i augusti. Och jag kände att jag har verkligen dålig koll på när barn "bör" kunna äta själva...
  • Butikslager

Våran son äter själv med sked oftast. Han blev 1 i april.
    Visst kan det bli lite kladdigt och ibland slinker handen ner för att lättare få upp en bit mat, men han är jätteduktig!

Det som är bra är att han fortfrande tillåter mig att mata om jag vill det!

Vi har just nu en sån där böjd sked för att han lättare ska få in maten i munnen. Fungerar jättebra!

• Mammatilltvåprinsar

Har han inte börjat i augusti men är redo då kommer han att börja när han ser se andra på förskolan äta med sked. Är han inte redo blir han det tids nog:)

• PerG
    HASP skrev 2011-06-04 22:42:11 följande:

Om han kladdar och kastar maten så lägg upp en (pytte)liten portion på en egen tallrik till honom och sen har du den "riktiga" maten på en annan och matar honom emellanåt. Yoghurt och andra "lösa" grejjer är ju rätt bra att öva på eftersom det inte kräver så mycket teknik för att fylla skeden.

Vi har haft sanslösa mängder kladd med lillebror, men eftersom det är rätt jobbigt att hinna serva både 3-åringen och honom (numera 1½ år) när man är själv hemma om dagarna så har man inte mycket annat val än att låta honom kladda (och försöka stoppa in en och annan sked däremellan). Nu när han är 1½ äter han i princip hela måltiden själv (lärde sig väl att äta med sked runt ett års ålder). Den senaste månaden håller han på och tränar på att spetsa saker med gaffeln också... ;)
  • HASP
    PerG skrev 2011-06-04 23:00:00 följande:
    Om han kladdar och kastar maten så lägg upp en (pytte)liten portion på en egen tallrik till honom och sen har du den "riktiga" maten på en annan och matar honom emellanåt. Yoghurt och andra "lösa" grejjer är ju rätt bra att öva på eftersom det inte kräver så mycket teknik för att fylla skeden.

Vi har haft sanslösa mängder kladd med lillebror, men eftersom det är rätt jobbigt att hinna serva både 3-åringen och honom (numera 1½ år) när man är själv hemma om dagarna så har man inte mycket annat val än att låta honom kladda (och försöka stoppa in en och annan sked däremellan). Nu när han är 1½ äter han i princip hela måltiden själv (lärde sig väl att äta med sked runt ett års ålder). Den senaste månaden håller han på och tränar på att spetsa saker med gaffeln också... ;)
    Bra tips! Ska testa det imorgon!
Svar på tråden Kan man lära en 14-månaders att lära sig äta med sked? Isåfall HUR??