• Anonym (Sömnlös)

Höggravid och kan omöjligt sova om nätterna vad göra?

Lider verkligen nu. Sitter här återigen mitt i natten. Det är helt omöjigt att somna. Ingen ställning är skön. Vaknar när jag ska vända mig. Vaknar att jag måste på toa hela tiden... är hungrig... halsbränna ja u name it! Har gått nästan fullt 38 veckor nu. Hela jag är som en sprickfärdig vråltrött säl. Bara sväller och sväller känns det som. Hur jag än ligger så kommer nåt i kläm lika om jag sitter. Och nu är jag så trött att jag inte vet vad jag gör snart. Ändå ska jag orka föda snart? Känner mig stressad när ska jag sova? Sen när bebisen är ute är det ju den som kommer styra tiderna förstår jag.... Hur ska jag orka? Och hur ska jag få energi till att föda?

• Svar på tråden Höggravid och kan omöjligt sova om nätterna vad göra?
  • SysterYster76

Jaa du :/ jobbigt att vara gravid, jag vet. Men försök olika sovställningar(?) halvsitt tom uppbullad med kuddar. Testa allt!

Nyfödda sover ca 19 h per dygn. Visst, inte i sträck, MEN se till att vila/sov när h*n gör det i början. Skit i disk, städa, bjuda hem folk etc. Tänk bara på dina egna basala behov och babyns, så långt det går. :)

• Ellebellebi2010

Jag är 10 veckor mindre gången och kan redan nu inte sova :( Jag blir helt knäckt - hormoner

• Memme81

Testat med kudde mellan knäna, avlastar, under magen? Kan du lättare sova på dagen? Sova i soffan?
    Känner igen det där med att vakna så fort man vänder sig och att gå på toa flera gånger per natt...Usch.

• Lumo

Från 4e månaden fick jag sömnproblem, sååååå trött o kunde ändå inte somna om. Dessutom vaknade man ju minst varannan timme o behövde upp o pinka. Jag var desperat eftersom jag inte klarade av att somna om. Sökte tillslut hjälp efter 2-3 månader med 1-3h sömn/natt, kunde ju knappt ens jobba i var en levande zombie. Läkarn förklarade att många får sömnproblem pga hormonerna o jag fick Lergigan utskrivet. Lergigan är en jättesvag allergitablett som har biverkningen att man blir trött. Fördelen med dessa, mot vanluga sömntabletter (som man inte bör äta som gravid) är just att de är milda, när du vaknar för pinkbehov är man precis som vanligt, dvs ej extea groggy, men skillnaden är att Jag kunde somna om. Det kunde jag inte innan, det var lixom inte möjligt hur mycket jag än ville. Det var min räddning de sista 2 månaderna!!!

Jag kunde dessutom vissa kvällar endast ta en halv tablett o det räckte...

Så be läkarn om dessa om du är desperat. Annar är det väl de där kuddarna o en mjuk madrass (foam) som gäller. Jag hade 6 kuddar runtom o under mig, hehe...

• Lumo

Just ja, det bästa av allt, sömnproblemen (hormonerna) försvann innan jag hann lämna bb, vilket gjorde det tydligt att det faktiskt var just hormonerna! Från den dagen man skaffat barn har nog väldigt få sömnproblem, hehe... Bara brist på sömn av andra orsaker!

;)

• SamsonS

Jag är i v 33 nu och jag har samma problem! Blir tokig snart! Men något som har funkat liiite bättre för mig är att ligga på sidan och lägga amningskudden (om du nu har köpt en så) mellan knäna och under magen. Finns verkligen inget värre än när man inte får sova!

Pyret beräknad 25/7-11 <3
  • The past is now
    Anonym (Sömnlös) skrev 2011-06-05 01:33:17 följande:
    Lider verkligen nu. Sitter här återigen mitt i natten. Det är helt omöjigt att somna. Ingen ställning är skön. Vaknar när jag ska vända mig. Vaknar att jag måste på toa hela tiden... är hungrig... halsbränna ja u name it! Har gått nästan fullt 38 veckor nu. Hela jag är som en sprickfärdig vråltrött säl. Bara sväller och sväller känns det som. Hur jag än ligger så kommer nåt i kläm lika om jag sitter. Och nu är jag så trött att jag inte vet vad jag gör snart. Ändå ska jag orka föda snart? Känner mig stressad när ska jag sova? Sen när bebisen är ute är det ju den som kommer styra tiderna förstår jag.... Hur ska jag orka? Och hur ska jag få energi till att föda?
    Håller med dig jag var också vaken då.Gick runt och runt och runt i min lägenhet. Tillslut var jag så trött att mina knän vek sig! :-O

Sover 1 timme vaknar, sover 30 minuter, vaken...osv osv..har provat sömntablet men dom är värdelösa för jag får sådan munntorrhet att jag inte kan svälja och mina ben springer i sängen!!

Så ja du...vi lider ja...

36+2 
  • Lindsan

Jag sover inte heller. Det gör ont i svanken och i sidan av magen (den sidan jag vaknar på) och så vänder jag mig och sen vaknar jag av att jag har ont i den andra sidan som jag då lyckats ligga på en liten stund. Har hjälpt att lägga en kudde bakom ryggen som stöd och en vid magen och en mellan mina knä. Mkt kuddar blir det men hjälper lite iaf :)

• Boudicea

När vi insåg att vi väntade barn nummer tre (barn nummer två var då endast några månader) så köpte vi en ställbar säng så att man kan sitta och sova (samt sitta och amma i sedan). Jätteskönt, särskilt eftersom jag skulle snittas och då hade möjligheten att ta mig ur sängen själv.

• Boudicea

Måste även tillägga att vi köpte världens skönaste (och kanske dyraste, hela semesterkontot rök samt lite till) säng och att min foglossning magiskt försvann och jag mådde bättre i rygg och höfter med tredje graviditeten fast jag gick om bar på två barn, en i magen och en på armen. Världens bästa investering!

• Anonym (Sömnlös)

Tack alla för era råd! Känns ändå skönt att veta att jag är långt ifrån ensam om att inte sova. Men men snart är våra små bebisar ute och då är det säkert värt det! Den teorin kör jag benhårt på nu!

Känns  som om jag provar det mesta här. Men jag kommer inte till ro heller. Funderar mycket över hur allt ska bli. Fick rådet av en vän som nyss fått barn att inte tänka det som sker sker ändå. Bra råd men ändå ska jag tänka då det är omöjligt att sova. Före tre var det länge sen jag sov. Och eftersom jag vaknar jätte lätt räcker det att sambon rör sig så är jag vaken igen... hopplöst. Nu har vi tagit till en metod jag egentligen inte gillar men som funkar. Han sover i gästrummet och då får han också sova fullt ut utan mig som suckar och härjar och vrider mig hela tiden. Nån måste ju få vara pigg här också. Och ja jag sover lite bättre då faktiskt. Då vaknar jag inte förrän runt 6 då han jobbar. Och då kliver jag upp och äter nåt lätt sen så kan jag lägga mig en stund igen och bara ta det lugnt. Och ja det funkar ett tag.  Jag hoppas verkligen att jag sen sover när bebis sover. Får nog allt ta och släppa taget lite här hemma då. Kanske inte alltid behöver vara nystädat och finnas hembakat. Finns ju goda kakor att köpa om man vill bjuda på något. Men samtidigt är jag lite av sån som tycker det är roligt att bjuda på hembakt om nån kommer på fika... jaja prioriteringar antar jag. Och ja jag vet det går att låta sambon dammsuga. Det är bara det att jag hinner göra det innan han ens sett skiten...Tungan ute Men faktiskt så är han jätte go och bra. Det är lite så att han ser det inte på samma sätt bara. Men hellre lite smuts än att vara helt färdig. Kommer ju ha fullt upp ändå att ta hand om mig och bebisen antar jag.
    Och nu får bebisen jätte gärna komma så vi får se hur det blir!

Svar på tråden Höggravid och kan omöjligt sova om nätterna vad göra?