• sombla

rödbetssallad recept?

Ar det nagon som har ett gott recept till rodbetssallad? Jag bor i USA och kan tyvarr inte kopa det fardigt.

• Svar på tråden rödbetssallad recept?
  • Karpet

Här är ett recept från tasteline:

Receptet är för 10 port.

1 burk(ar) rödbetor, inlagda
    2 st röda äpplen
    1 st gul lök(ar)
    1 dl majonnäs, köpt eller hemlagad
    1 msk fransk senap
    salt och peppar
    1 dl crème fraîche, lätt

Låt rödbetorna rinna av noga. Skär rödbetorna och äpplena i lite grövre bitar, samt fin hacka löken.

Blanda samman majonnäsen med lätt crème fraiche och senap. Blanda i rödbetorna, äpple och löken. Smaka av med salt och peppar.

• Dumas

Jag bor också i Nordamerika och blev även jag sugen på rödbetssallad! Tänkte faktiskt göra det ikväll. Mmm...kanske laga köttbullar med...(-: Jag funderade på att göra Rosendals recept som är så här:
    15 inlagda rödbetor
    1 röd lök
    2 äpplen
    1 msk farinsocker
    drygt 2 dl crème fraiche
    drygt 2 dl majonnäs
    Eventuellt salt.
    Hacka allt grovt. Blanda majonäs och crème fraiche och tillsätt farinsocker. Rör ner blandningen lite i taget i rödbetshacket tills salladen får önskad konsistens. Salta efter smak.

Fast det lät ju gott med senap också! Man kan nog joxa lite som man vill!!!

• sombla

Dumas, koper du rodbetorna pa burk i mataffaren eller koper du de svenska fran IKEA? De svenska ar ju sotare men det gar kanske lika bra med de amerikanska?

• lata kocken Johanna

sombla

om de är mindre söta så kan du ju ha lite extra socker i smeten

• Dumas

Jag hade tänkt köpa på affären, men det fanns inga!!! Så jag fick köpa färska som jag kokar just nu Men jag tror de man brukar hitta vanligen är helt okej, bara ösa på lite mer socker som skrivet ovan. Lycka till med salladen!

• J Anttila

3 dl Visp grädde (hårt vispad)
    2 msk majonäs
    rödbetor efter smak
    Som den man kan köpa på affären

Svar på tråden rödbetssallad recept?