• Cote

    Byta eller inte byta förskola

    Hej!

    Min son på 2 år har fått plats på en ny förskola som öppnar i oktober. Den förskolan som han går i nu har han gått i sedan mitten av augusti 2010. Han trivs väldigt bra både med barnen och personalen, han tycker det är roligt på förskolan och vill även dit på helgerna. Saken är den att till augusti så kommer det bara finnas 5 barn kvar i avdelningen inklusive honom, så det kommer att skolas in ca 11 nya småbarn(ca 1 år). 2 av barnen som är kvar i augusti kommer att byta till den nya förskolan i oktober. Då skulle de bara vara 3 barn kvar från i år.

    Så frågan är vad är bäst att lämna kvar honom i den nuvarande förskolan, med den gamla personalen och en massa nya småbarn? Eller att flytta honom tillsammans med 2 kompisar till den nya förskolan? Och viktigaste av allt hur påverkar det honom att först få en massa nya barn på sin avdelning, och sen själv flytta till ny förskola?

  • Svar på tråden Byta eller inte byta förskola
  • Nemiia

    Åh jag vet hur det är att stå i valket och kvalet. Vi står också i stånd att byta förskola till vår dotter men av andra skäl. Det är svårt det där eftersom din son verkar trivas men om du känner att det är det bästa lternativet, så tycker jag att du ska byta. Om man ska byta så är det bäst att göra det så fort som möjligt tror jag, innan dom hinner fästa sig allt för mycket. Sedan kan det ju vara så att situationen blir en annan för din son, när nästan alla kompisar försvinner. Jag tror att myckket av tryggheten på förskolan ligger i just kompisar även om det är andra saker som spelar in.

    Sedan kan det ju vara lite knnivigt eftersom det är en helt ny förskola han isåf ska börja på och man vet ju inte säkert att den kommer vara bra.

    Jag har precis ställt om min dotter i kö. Hon började i april och vi är inte alls nöjda. Det verkar vara sista antahlten för dom flesta, alltså ingen har valt den förskolan utan har bara kommit in på platsgarantin. Förutom vi då som faktiskt valde det och jag ångrar mig så grymt för nu kan det ta jätte lång tid innan vi får ny plats. Men jag resonerar att det är lika bra att byta snarast. Det har inte känts bra för mig som förälder även om dottern verkar ha det okej. Men förskolan hon går på verkar tyvärr inte bli bättre. Om man pratar med äldre barns föräldrar där så ångrar dom sig att dom inte bytte, utan trodde att det skulle bli bättre med tiden.

  • Valborgs

    Vilken ligger bäst till för er? Blir ju stora förändringar för honom vart han än är så jag hade nog gått på närheten.

  • Linda1976

    Hm.... svårt....

    Om ni är supernöjda med pedagoger, verksamhet och bef. förskola ligger nära - då hade jag inte bytt. Barn är anpassningsbara och lär känna nya barn.

    MEN: är ni sådär nöjda, och känner tja.... det blir säkert lika bra på nästa ställe, och hans kompisar ska börja där... då hade jag bytt.... 


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Prospero

    Jag upplever det som att personalen är viktigare än de andra barnen. Är det bra personal och barnet trivs med dem skulle jag vara tveksam till att byta.

  • Cote

    Hej!

    Tack för alla kloka svar, vi har valt att flytta honom mycket pga att den nya förskolan har även skola upp till årskurs 9. Så då tänkte vi att han inte skulle behöva byta mer.

  • Linda1976
    Cote skrev 2011-06-08 12:03:13 följande:
    Hej!

    Tack för alla kloka svar, vi har valt att flytta honom mycket pga att den nya förskolan har även skola upp till årskurs 9. Så då tänkte vi att han inte skulle behöva byta mer.
    Det avgör saken! Tryggheten i att gå på samma ställe hela vägen betyder mycket
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
Svar på tråden Byta eller inte byta förskola