• midnightmoon

Egypten, Tunisien eller Turkiet

Sitter och planerar semestern 2012. Jag och min dotter som är 4år ska åka. Förra året var vi i Turkiet, men vill åka iväg i Mars/April och då känns nästan Turkiet lite kallt.
    Ni som varit i Egypten eller Tunisien med barnen, hur var det där? Berätta gärna och ge gärna tips på bra hotell osv

Vi kommer att ta All Inclusive för enkelheten skull Flört

{#emotions_dlg.flower} 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Egypten, Tunisien eller Turkiet
  • Valborgs

Turkiet är inte särskilt varmt i mars/april nej, vi var i mitten av april ett år och gick med byxor varje dag. Bada var det inte tal om.. :) och kvällarna var riktigt kyliga.

Tunisien har jag inte varit i, men tror nog att värmen i Egypten är skönast under den perioden. Vi har varit där månadsskiftet sept/okt och haft runt 35 grader, dottern tyckte det var lite väl i varmaste laget. De sa när vi var där att temperaturen ligger ungefär i detsamma runt maj, så är nog mer behagligt i mars/april.. :)

Vi bodde på Grand hotel i hurghada (ving) båda gångerna. Hotellrummen är ganska slitet, men omgivningarna vid hotellet är fina. Systerhotellet Grand resort som ligger på andra sidan vägen är kanonfint, har bara hört bra om hotellet. Tror dock inte att de har all inclusive.

Vi åkte på utfärder till Kairo, luxor, ökentur och ut på havet för snorkling, allt ett minne för livet. Längtar verkligen tillbaka nu! :)
    Däremot är resan lång till både Kairo och luxor och det kan bli jobbigt för små barn.

Men även havet är ju underbart och att få åka en glasbåt för att se alla fiskar brukar uppskattas (om de inte är sjösjuka)..

Egyptierna är påträngande och det är smutsigt i hurghada. El gouna ska vara renare om ni uppskattar byar uppbyggda enbart för turismen.

Marsa Alam var under uppbyggnad när vi var där första gången och det såg mycket lovande ut där. Många som berättade att de simmat i närheten av havssköldpaddor där. Tror att Apollo har resor dit, det ligger längre söderut än hurghada, så har ni tänkt besöka Kairo eller luxor så är det kanske inget bra alternativ.

Det verkar ju som att det är en hel del oroligheter i både Tunisien (speciellt grannlandet) och Egypten fortfarande, så jag hade nog personligen väntat med att resa dit..

• Linda1976

Inget av dem.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • garib

Det blir ju val i både Tunisien och Egypten,så man vet ju inte vad som  händer.Jag skulle välja annat resmål tills allt stabiliserat sig.

• Skruttunge

Egypten är sådär. Krävs att du väljer ett stort hotellkomplex med pooler och aktiviteter för barnen, för utanför hotellen finns det inget trevligt att göra i Egypten. Har du sett ett shoppingstråk så har du sett alla, och till sist vill du bara slå folk på huvudet om de ens försöker titta på dig Försäljarna är fruktansvärt "gå på"-iga!

• garib

Det finns mycket trevligt att titta på och göra i Egypten men inte på turistorterna vid Röda havet.Men som sagt ,nu är allt instabilt.

• midnightmoon

Det lutar väl mest åt Egypten just nu Flört Kanarieöarna..njae inte riktigt min melodi Flört Tycker det är rätt dyrt där men någon annan kanske har en annan uppfattning? Berätta gärna om ni varit där, jag var ju där för rätt många år sedan så det är kanske skillnad mot idag..

• SophiaM

Jag valde Turkiet av de tre länderna du hade som förslag, men det är somsagt kanske lite kyligt just då?!
    Tunisien skulle jag aldrig åka till igen. Var där på bröllopsresa och det var tamigfan ett dåligt val av mig och mannen.
    Vi tänkte oss trevlig atmosfär, god mat och härliga människor. Tji fick vi.
    Aldrig varit med om maken till otrevliga människor. Inte serviceminded alls och maten var rent ut sagt dålig. Dessutom ingen shopping att tala om... 

• Discostella

Vad sägs om att välja ett land där mänskliga rättigheter respekteras (och alltså vänta och se hur läget utvecklas i Egypten och Tunisien)?

• mg79

Vi var på semester i Tunisien för två år sedan, och det var verkligen jättetrevligt. Vi bodde i Hammammet på Riu Park El Kebir (All Inclusive) och vi var verkligen jättenöjda med allting.

Nu reste vi bara två vuxna, så jag vet inte hur det är för barnfamiljer (även om det fanns mycket barn på plats). I jämförelse med Turkiet (Marmaris) så kändes Tunisen mycket bättre, framförallt så var det finare stränder dessutom var lokalbefolkningen jättetrevlig.

Vi var där i juli och då var det självklart varmt! Glad Hur det är tidigare på säsongen vet jag inte. Sen får ni självklart ta hänsyn till det politiska läget och jag skulle nog inte åka till varken Egypten eller Tunisien än på ett tag... 

Hur ni än gör, hoppas ni får en trevlig och skön resa! 

• Elli47
    Cool Inget av länderna är så varmt då, Tunisien och Turkiet är inte alls varmt.... skulle absolut inte åka dit den tiden på året. Var i Tunisien i mitten av maj för några år sen och det var mulet och kallt nästan hela veckan, inget bad för vår del alltså men vi åkte på en massa bra utflykterl. Vet inte heller om jag skulle välja Egypten pga oroligheterna... men vem vet hur det ser ut där nästa år förstås.
  • Linda1976
    midnightmoon skrev 2011-06-05 12:43:42 följande:
    Det lutar väl mest åt Egypten just nu Flört Kanarieöarna..njae inte riktigt min melodi Flört Tycker det är rätt dyrt där men någon annan kanske har en annan uppfattning? Berätta gärna om ni varit där, jag var ju där för rätt många år sedan så det är kanske skillnad mot idag..
    Dyrt? Jag var där i december och det var inte särskilt dyrt. Billig shopping! Ffa parfym och smink!
  • Lavish

Har besökt alla och röstar för Egypten.

Men det beror på om ni ska se er omkring eller bo i Hurghada hela tiden. Hurghada är inte mycket att hurra för. Men Egypten har helt klart de mest intressanta sevärdheterna, konungarnas dal, pyramiderna, Nilen. Besöka dessa kan vara knepigt med barn.

Tunisien är billigast men om ni ändå ska ta all inclusive så tjänar ni väl inte så värt på det.

Turkiet är nog mest barnvänligt men är dyrare. Mest "likt" Europa om man tycker det är läskigt med främmande mark, iaf är det min erfarenhet.

• Linda1976
    Discostella skrev 2011-06-05 12:58:24 följande:
    Vad sägs om att välja ett land där mänskliga rättigheter respekteras (och alltså vänta och se hur läget utvecklas i Egypten och Tunisien)?
    Instämmer!
  • JPT

Ska ni åka mars/april hade jag valt Egypten för att få så det så solsäkert som möjligt. 

Svar på tråden Egypten, Tunisien eller Turkiet