Min systerdotter går mig på nerverna
Hej!
Min systerdotter är tolv år och jag tycker såklart om henne jättemycket. Fast jag har själv tre barn under 4 varav den yngsta är nio månader. Därför är jag hemma just nu, men det är väldigt mycket annat som skall göras i ett hem för fem.
Jag bokar ibland in dagar där jag kan umgås med mina syskonbarn, som i morgon, då ska vi på picnic allihop. Jag har ibland gått på bio med min systerdotter och sådär. Problemet är att hon ringer, sms:ar och skriver på FB hela tiden och frågar om inte vi kan ses.
Ibland går det ju och då får hon gärna komma, men om man ibland har en dag då man kanske bara vill ta det lugnt och hon ringer, måste man verkligen ha ett bra skäl till att hon inte kan komma. Om hon ringer och frågar vad vi gör och jag säger att vi bara är hemma och vill ta det lugnt så blir det en lång harang "varför då", "men om jag bara kommer en liten stund", "jag kommer inte vara i vägen" och tillslut är det en mycket ledsen systerdotter som tillslut accepterar att det inte fungerar.
Jag vill ju umgås med min systerdotter, men samtidigt vill jag ju kunna svara nej om det inte passar. Hur förklarar man sånt för en tolvåring?