Har sån ångest att se henne växa ifrån mig!!
Jag och min make har en dotter på 7 år. Hon börjar 1:an till hösten. Det är vårt enda barn ihop, han har en äldre son sedan tidigare. Är inte aktuellt med fler barn heller; främsta anledningen till det är att maken absolut inte vill ha fler barn.
Mitt "problem" (som jag inte vågat prata med någon om) är att jag känner en sån krypande ångest ju äldre hon blir. Känns som att hon kommer längre och längre ifrån mig och att jag "förlorar" henne mer och mer ju mer självständig hon blir. Kompisarna är jätteviktiga nu; hon skule kunna "bo" ute hela dagarna långa om hon fick välja.
och ja - ju mer tiden går desto mer oviktig blir jag som mamma känns det som. Jag försöker verkligen påminna mig själv hela tiden att njuta här och nu och jag tycker jag lyckas ganska bra - för när hon är 14 så tänker jag säkert tillbaka på och längtar till tiden när hon var 7
Önskar att jag hade en till som var mindre den dagen min tjej blir så stor att hon inte alls behöver mig på samma sätt längre. Låter kanske som att jag inte har något liv, men det handlar inte om det. Jag tycker bara helt enkelt att det är mysigt att ha ett litet barn och jag har så svårt att tänka mig hur livet ska se ut sen när hon är stor och jag inte har någon att ta hand om längre.
Jag har i grunden en stor separationsångest. Det har jag haft i hela mitt liv. Haft svårt med allt som gäller att avsluta något; såsom arbetsplatser, skola - ja t o m när dottern slutade dagis att skiljas från dagispersonalen...
Hur ska jag kunna lära mig att tänka om, och inte tänka i så här negativa tankebanor? Är det någon som känner igen sig?