• Anonym

Har sån ångest att se henne växa ifrån mig!!

Jag och min make har en dotter på 7 år. Hon börjar 1:an till hösten. Det är vårt enda barn ihop, han har en äldre son sedan tidigare. Är inte aktuellt med fler barn heller; främsta anledningen till det är att maken absolut inte vill ha fler barn.

Mitt "problem" (som jag inte vågat prata med någon om) är att jag känner en sån krypande ångest ju äldre hon blir. Känns som att hon kommer längre och längre ifrån mig och att jag "förlorar" henne mer och mer ju mer självständig hon blir. Kompisarna är jätteviktiga nu; hon skule kunna "bo" ute hela dagarna långa om hon fick välja.

och ja - ju mer tiden går desto mer oviktig blir jag som mamma känns det som. Jag försöker verkligen påminna mig själv hela tiden att njuta här och nu och jag tycker jag lyckas ganska bra - för när hon är 14 så tänker jag säkert tillbaka på och längtar till tiden när hon var 7

Önskar att jag hade en till som var mindre den dagen min tjej blir så stor att hon inte alls behöver mig på samma sätt längre. Låter kanske som att jag inte har något liv, men det handlar inte om det. Jag tycker bara helt enkelt att det är mysigt att ha ett litet barn och jag har så svårt att tänka mig hur livet ska se ut sen när hon är stor och jag inte har någon att ta hand om längre.

Jag har i grunden en stor separationsångest. Det har jag haft i hela mitt liv. Haft svårt med allt som gäller att avsluta något; såsom arbetsplatser, skola - ja t o m när dottern slutade dagis att skiljas från dagispersonalen...

Hur ska jag kunna lära mig att tänka om, och inte tänka i så här negativa tankebanor? Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Har sån ångest att se henne växa ifrån mig!!
  • Anonym

förstår din känsla men man kan inte leva genom barnen, de växer upp och de är livets mening, du borde skaffa dig en inre trygghet och njuta av ditt egna liv nu eller om de är barn du vill leva för så kanske bli kontaktfamilj till barn? eller fostermamma? finns många barn som far illa som behöver en familj.

• Anonym

Tack Anonym. Du har rätt - fast det är svårt att omvandla i praktiken...

Ingen fler än jag som känner så här?

• Anonym

Trodde jag skulle få många svar Tydligen ovanligt problem jag har. Många som läser men ingen känner igen sig.....

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-05 22:35:41 följande:
    Trodde jag skulle få många svar Tydligen ovanligt problem jag har. Många som läser men ingen känner igen sig.....
    Hehe nej ts, tror dom flesta känner som du men tänk på saken vad jag skrev ovan... finns så mycke du kan göra för andra barn
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-05 23:37:15 följande:
    Hehe nej ts, tror dom flesta känner som du men tänk på saken vad jag skrev ovan... finns så mycke du kan göra för andra barn
    Jag uppskattar ditt svar såklart - fast jag hade hoppats på många svar om hur man t ex skaffar den där inre tryggheten. Svar från likasinnade och hur de gör för att göra saken lättare att uthärda etc etc....En diskussion så att säga
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-06 10:15:18 följande:
    Jag uppskattar ditt svar såklart - fast jag hade hoppats på många svar om hur man t ex skaffar den där inre tryggheten. Svar från likasinnade och hur de gör för att göra saken lättare att uthärda etc etc....En diskussion så att säga
    jo jag förstår, skulle också behöva den där inre tryggheten trots att mitt barn bara är 3år... hur man nu får en sån? gäller väl att lära sig trivas med sig själv men hur?
  • Anonym (demir)

Åh, du verkar vara en fin mamma Min son är 10 veckor gammal och känner inte riktigt samma sak just nu. Haha. Du borde njuta av livet istället, åk bort på en semester bara du och dottern? :)

• Anonym (Förstår dig)

Hej!

Jag förstår dig. Har två söner på 6 och 3 år och vi har nyligen blivit av med både napp och blöja och snart börjar min store skolan. Jag är nöjd med två barn men känner kanske att man ska skaffa en till så man har en liten och få lite mer bebistid, men hon/han kommer ju också växa upp och bli självständig. Jag tror det är en vana som man måste känna sig bekväm i.  En dag så var båda två hos kompisar och då kände jag verkligen vad ska jag göra nu? Samtidigt är det ju väldigt skönt att kunna ha tid för lite annat. ;)

• Anonym
    Anonym (Förstår dig) skrev 2011-06-09 22:51:23 följande:
    Hej!

Jag förstår dig. Har två söner på 6 och 3 år och vi har nyligen blivit av med både napp och blöja och snart börjar min store skolan. Jag är nöjd med två barn men känner kanske att man ska skaffa en till så man har en liten och få lite mer bebistid, men hon/han kommer ju också växa upp och bli självständig. Jag tror det är en vana som man måste känna sig bekväm i.  En dag så var båda två hos kompisar och då kände jag verkligen vad ska jag göra nu? Samtidigt är det ju väldigt skönt att kunna ha tid för lite annat. ;)
    Förlåt, men hur levde du ditt liv innan barnen? Var du helt sysslolös och utan kompisar eller mening med livet, och sedan när du fick barn fick du änrligen nt att leva för? Barnens pappa då? Har ni ngt gemensamt förutom barnen? Varför inte en date med honom, där ni myser bara ni två? Antar att ni gjorde det förut? Eller? Hade du någraegna intressen innan barnen? I så fall- har du bibehållit dem? Är du inte samma person i dag som innan, fast mer berikad, visare och mognare?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-10 12:56:28 följande:
    Förlåt, men hur levde du ditt liv innan barnen? Var du helt sysslolös och utan kompisar eller mening med livet, och sedan när du fick barn fick du änrligen nt att leva för? Barnens pappa då? Har ni ngt gemensamt förutom barnen? Varför inte en date med honom, där ni myser bara ni två? Antar att ni gjorde det förut? Eller? Hade du någraegna intressen innan barnen? I så fall- har du bibehållit dem? Är du inte samma person i dag som innan, fast mer berikad, visare och mognare?
    När man haft barn i några år så kan man faktiskt ställa sig frågan vad man gjorde innan man hade dem. Jag kommer knappt ihåg det faktiskt :)
  • Anonym (Förstår)

Förstår vad du menar, jag har bara en 4 månaders men får ångest redan nu när jag tänkr på att han ska bli stor och flytta hemifrån

Det är så viktigt att inte förlora sig själv i barnen och släppa allt annat. Det är viktigt att ha hobbys och andra intressen. Tror att du kanske ska fundera på vad du tycker är roligt i livet och engagera dig i en intresseorganisation. Själv är jag intresserad av blommor och växter och träffar andra likasinnade och pratar, skaffar kompisar genom mitt intresse. Ett lagom tidskrävande intresse som får mig att få distans till mitt barn och mitt liv som mamma. På detta sätt hoppas jag att inte känna mig tom den dagen han inte längre behöve mig så mycket längre. Då kanske jag kan dra upp på mitt intresse och till och med skaffa mig ett större grönsaksland

• Anonym (Förstår dig)
    Anonym skrev 2011-06-10 12:56:28 följande:
    Jag menar att jag förstår TS och de senaste 6 åren har det varit mycket barn i bilden och nu när de börjar bli stora och självständiga så har man mycket tid som man inte haft på länge. Jag tycker inte det är konstigt att TS känner som hon gör.
  • Jaramla

hon behöver dig ju inte på samma sätt men det betyder ju inte att hon behöver dig mindre. du får nya uppgifter och funktioner nu men din flicka klarar sig inte utan sin mamma. faktiskt! och det är en viktigt uppgift att finnas där som en trygg bas när hon utforskar allt mer av omgivningen, när hon lär känna nya vänner, lär sig nya saker. när det är för svårt kommer hon komma till dig för hjälp och ditt jobb är ju att ta hand om henne och sedan vänligt men bestämt knuffa henne ur boet igen kanske är det också ett väldigt mycket svårare jobb än det där mer praktiska omhändertagandet är. och saknar du det så säger jag som någon annan, det finns små barn att engagera sig i på olika sätt, kunde inte det vara ett alternativ?

• Anonym
    Anonym (Förstår) skrev 2011-06-10 13:57:15 följande:
    Förstår vad du menar, jag har bara en 4 månaders men får ångest redan nu när jag tänkr på att han ska bli stor och flytta hemifrån

Det är så viktigt att inte förlora sig själv i barnen och släppa allt annat. Det är viktigt att ha hobbys och andra intressen. Tror att du kanske ska fundera på vad du tycker är roligt i livet och engagera dig i en intresseorganisation. Själv är jag intresserad av blommor och växter och träffar andra likasinnade och pratar, skaffar kompisar genom mitt intresse. Ett lagom tidskrävande intresse som får mig att få distans till mitt barn och mitt liv som mamma. På detta sätt hoppas jag att inte känna mig tom den dagen han inte längre behöve mig så mycket längre. Då kanske jag kan dra upp på mitt intresse och till och med skaffa mig ett större grönsaksland
    Där sa du något som fick mig något att tänka på :) Det är nog så att jag faktiskt släppt allt annat och enbart levt för dottern o maken. Nog dags för mig att odla lite intressen, så inte livet blir alldeles för "tomt" framöver...
  • Anonym
    Jaramla skrev 2011-06-10 22:37:14 följande:
    hon behöver dig ju inte på samma sätt men det betyder ju inte att hon behöver dig mindre. du får nya uppgifter och funktioner nu men din flicka klarar sig inte utan sin mamma. faktiskt! och det är en viktigt uppgift att finnas där som en trygg bas när hon utforskar allt mer av omgivningen, när hon lär känna nya vänner, lär sig nya saker. när det är för svårt kommer hon komma till dig för hjälp och ditt jobb är ju att ta hand om henne och sedan vänligt men bestämt knuffa henne ur boet igen kanske är det också ett väldigt mycket svårare jobb än det där mer praktiska omhändertagandet är. och saknar du det så säger jag som någon annan, det finns små barn att engagera sig i på olika sätt, kunde inte det vara ett alternativ?
    Tack för kloka ord Apropå det sistnämnda; du menar fosterbarn? Förvisso en bra idé men det bör man väl också vara två om? Men kanske en sån där helgfamilj? Fast först ska jag njuta av dottern - får nog i så fall bli när hon blivit större...
  • MirandaNallen

Det är nog vanligt att känna som du TS. Min man, pappa till två tjejer 1 och 3 år trillat ofta ner i svackor där han blir ledsen för att barnen blir stora. Ska nog visa honom denna tråden... Bra skrivet att barnet/barnen inte behöver en mindre ju äldre de blir men att sättet de behöver en ändras.

• Anonym
    MirandaNallen skrev 2011-06-11 13:13:16 följande:
    Det är nog vanligt att känna som du TS. Min man, pappa till två tjejer 1 och 3 år trillat ofta ner i svackor där han blir ledsen för att barnen blir stora. Ska nog visa honom denna tråden... Bra skrivet att barnet/barnen inte behöver en mindre ju äldre de blir men att sättet de behöver en ändras.
    Vad ovanligt att se att även män kan känna så Ja jag tycker oxå det var bra skrivet att barnen inte behöver en mindre , utan att sättet de behöver en bara ändras
  • Jaramla
    Anonym skrev 2011-06-11 13:07:49 följande:
    Tack för kloka ord Apropå det sistnämnda; du menar fosterbarn? Förvisso en bra idé men det bör man väl också vara två om? Men kanske en sån där helgfamilj? Fast först ska jag njuta av dottern - får nog i så fall bli när hon blivit större...
    ja, kontaktfamilj eller kontaktperson, kanske vara med i någon ideell organisation som ordnar tex sommarläger för barn/familjer. finns säkert massor om man letar!

och tack själv
Svar på tråden Har sån ångest att se henne växa ifrån mig!!