• gracell

Oönskad graviditet - sambon vill göra abort

I tisdags upptäckte jag att jag var gravid. Är idag i vecka 8 (7+1 enligt mina beräkningar här på FL). Denna graviditet var inte planerad för fem öre och kom som en chock för både mig och min sambo. Äter p-piller flitigt sedan flera år.

Sambon och jag har varit i lag i 2,5 år. Vi har inga barn sedan tidigare. Planen är att vi skall bilda famlij på sikt, vi hade väl inte riktigt tänkt att det skulle bli just nu. Sambon har fast jobb men inte jag.

Jag och min sambo vill olika saker med detta barn.
    Han vill göra abort och tror att det är det bästa alternativet. Jag är rädd för att en abort kommer göra att jag klandrar honom för aborten och att vi då kommer börja bråka och gå i sär.

Jag vill helst behålla barnet. Men jag känner att om jag skall behålla barnet vill jag att vi kommer fortsätta vara tillsammans. Jag vill inte föda barnet om inte sambon vill ha det.

Vi har kontaktat familjeplaneringen på Akademiska. De råd som de kunde ge var att prata ihop oss om hur vi ville göra. Vi fick även en tid till en Kurator på onsdag. Jag hoppas att hon kan hjälpa oss på något vis. Veckan där på skulle vi få komma till en läkare som skulle bestäma hur långt gången jag är. Blir det abort så blir det kirurgisk då jag antagligen är så långt gången.

Illamående, "mensvärk", nattliga toalettbesök, och den oändliga tröttheten känns jätte jobbiga. Framför allt när jag tror att det kommer sluta med abort. Annars hade jag väl kunnat leva med dessa "åkommor" när de har ett syfte så att säga.

Jag är så ledsen för att det har blivit så här. Att vi inte kan komma överens om en lösning gör att det känns oändligt och som att det aldrig kommer bli bra.

Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Oönskad graviditet - sambon vill göra abort
  • Anonym

Inga liknande erfarenheter MEN jag skulle aldrig skaffa barn om min partner inte ville. Ville han gjort abort skulle jag gått med på det! Vill inte skaffa ben med någon sim inte vill, då blir det inte bra!

• Mariaaa

Skulle ALDRIG göra abort bara för att någon annan vill. Det är DIN kropp och det är DU som kommer få leva med att du gjort abort fast du inte riktigt ville och var 100% på det! Tänk på det TS.

• Josssa9o

Jag är i samma sits precis nu! hade min sensate mens den 21:a april och äter p-piller! så enligt familjeliv så är jag i vecka 7 (6+4) Jag har redan en abort i bagaget och lovade mig själv att jag aldrig mer skulle göra en!!
    Han vill inte ha barn nu och jag vill så hemskt gärna!! fick veta igår och har gråtit konstant sen dess! Jag vill ju inte ta bort denna! men jag vill ju inte att jag och sambon ska gå ifrån varandra!! vet inte hur jag ska göra! vet knappt in och ut!!

• sommarbarnen
    Anonym skrev 2011-06-05 14:25:48 följande:
    Inga liknande erfarenheter MEN jag skulle aldrig skaffa barn om min partner inte ville. Ville han gjort abort skulle jag gått med på det! Vill inte skaffa ben med någon sim inte vill, då blir det inte bra!
    Håller med!!
  • Libbe7

Jag skulle aldrig skaffa barn med någon som inte vill ha det. Varför straffa barnet redan i fosterstadiet?

• Soffe20

Hej,

Jag förstår precis hur du känner dig.
    Är också gravid och min sambo vill att jag ska göra abort.
    Jag hade aldrig valt att bli gravid just nu men det har redan hänt så jag försöker tänka på alla möjligheter.

Jag skulle vela behålla barnet men jag vill inte bli ensam.

Min sambo är fast bestämd om att abort är bästa lösningen. Han säger att det är tufft och att han är ledsen att det är enda utvägen. Men det känns som att han inte ens har tänkt att det finns andra alternativ.

Jag ringde till gynmottagningen idag och bokade en tid för abort. Direkt efter att jag lagt på frös jag fast. Stod och stirrade in i väggen. Känns som att jag gett en annan människa sin dödsdom.

Jag gråter mig till sömns varje kväll för det är verkligen inte något lätt beslut.

Jag förstår dig verkligen

• MansonDust
    Anonym skrev 2011-06-05 14:25:48 följande:
    Och jag kan inte förstå hur man kan tvinga en annan människa, en som man säger sig älska, till en abort som hon inte vill göra.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Mariaaa

Sen om det är så att du gör abort för hans skull så kommer ni nog inte hålla. För du kommer förmodligen klandra honom för det.

• Anonym (Tråkigt!)

Nu vet jag inte hela er situation men om ni bor ihop och har det bra tillsammans så förstår jag inte riktigt varför ni inte skulle kunna ta hand om ett barn? Fundera över vad ni har för skäl till att genomgå en abort, det är jättebra att ni ska få rådgivning. En abort kan vara väldigt jobbig även för mannen.

• Loriyana

Om min partner försökte tvinga mig till en abort då skulle jag göra slut. För man gör inte så mot en person som man påstår sig älska.

Svar på tråden Oönskad graviditet - sambon vill göra abort