Oönskad graviditet - sambon vill göra abort
I tisdags upptäckte jag att jag var gravid. Är idag i vecka 8 (7+1 enligt mina beräkningar här på FL). Denna graviditet var inte planerad för fem öre och kom som en chock för både mig och min sambo. Äter p-piller flitigt sedan flera år.
Sambon och jag har varit i lag i 2,5 år. Vi har inga barn sedan tidigare. Planen är att vi skall bilda famlij på sikt, vi hade väl inte riktigt tänkt att det skulle bli just nu. Sambon har fast jobb men inte jag.
Jag och min sambo vill olika saker med detta barn.
Han vill göra abort och tror att det är det bästa alternativet. Jag är rädd för att en abort kommer göra att jag klandrar honom för aborten och att vi då kommer börja bråka och gå i sär.
Jag vill helst behålla barnet. Men jag känner att om jag skall behålla barnet vill jag att vi kommer fortsätta vara tillsammans. Jag vill inte föda barnet om inte sambon vill ha det.
Vi har kontaktat familjeplaneringen på Akademiska. De råd som de kunde ge var att prata ihop oss om hur vi ville göra. Vi fick även en tid till en Kurator på onsdag. Jag hoppas att hon kan hjälpa oss på något vis. Veckan där på skulle vi få komma till en läkare som skulle bestäma hur långt gången jag är. Blir det abort så blir det kirurgisk då jag antagligen är så långt gången.
Illamående, "mensvärk", nattliga toalettbesök, och den oändliga tröttheten känns jätte jobbiga. Framför allt när jag tror att det kommer sluta med abort. Annars hade jag väl kunnat leva med dessa "åkommor" när de har ett syfte så att säga.
Jag är så ledsen för att det har blivit så här. Att vi inte kan komma överens om en lösning gör att det känns oändligt och som att det aldrig kommer bli bra.
Någon som har liknande erfarenheter?