• Anonym (kluven mamma)

mestadels välling till tio månaders

jag skäms, jag är gravid med andra barnet och har inte haft någon större ork till att ge lillemannen någon pure osv, han äter för det mesta alltså välling, ibland tar jag mig orken och ger pure samtidigt som det känns som att jag ska spy, mår inte bra, han är 10 månader, och har största delen av sitt liv endast ätit välling, är det farligt? han har precis börjat vela ha pure så vi har börjat nu först..
    innan har han spottat ut, han följer sin vikt kurva och allt annars, men känns som att det är farligt att bara ge vällling :/

• Svar på tråden mestadels välling till tio månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Risken med att "bara" erbjuda välling är naturligtvis att kosten blir för ensidig, vilket kan påverka barnets utveckling på många sätt. Bland annat påverkas hjärnans, skelettets och immunförsvarets utveckling av det barnet får i sig genom kosten.

Normalt brukar jag rekommendera att erbjuda max tre gröt/vällingmål per dag för kosten skall bli så varierad som möjligt. Kämpa på med matintroduktionen och när han närmar sig ett år kan han i stort sett äta samma mat som ni andra i familjen (med vissa förbehåll naturligtvis).

Upplever du att det är jobbigt att laga egen barnmat så är barnmatsburkarna ett bra alternativ. Kanske finns det en mormor, din man eller annan anhörig som kan tänka sig hjälpa till att laga och frysa in barnmat, speciellt nu, då du verkar besväras av illamående Obestämd

Mvh Christine

Svar på tråden mestadels välling till tio månaders