förstoppning och bajs i byxan...
Hej!
Jag har ett tvillingpar på snart 7 år, pojkar och den ena killen har varit mer eller mindre förstoppad sen han var bebis. Det var ett ständigt trixande med kosten och laxermedel men det hände inget. Tog upp det på bvc men fick höra att de "växer" bort och är vanligt.
När han var tre år och slutat med blöja vilket funkade jättebra, inget kiss i sängen eller kalsingarna (kanske ng gång) men bajset ville inte hamna i toan.Först fick vi höra att de var för att han var rädd för att det skulle göra ont, var ju van vid det, sa dom på bvc. Anv blöja ng gång vilket gick jättbra när han skulle bajsa. han sa till om det själv. Men när jag slutade med det och hoppades att det skulle rätta till sig kom ju ändå i kalsongerna till slut när det tryckte på.
På bvc sa dom att lika lång tid, år, som barn är förstoppade kan det ta att bli bra. Men nu är han snart 7år och ständigt förstoppad, bajs i kalsingarna dagligen om jag inte gett han lavemang. När han fått det och det mesta kommit ut så kan det ta 4-6 dagar innan det kommer nytt.
På skolan sa skolsyster att det är vanligt och fixar sig själv med tiden....hmm.
Han är en glad kille och väldigt social och duktig för sin ålder. har många kompisar, aldrig ont i magen vilket man kan tro, äter all mat och kissar på toa. Säger att det inte gör ont när han väl bajsar och verkar på ngt sätt inte bry sig att det hamnar i byxorna.
Har googlat och sett att det är många barn som har problem...långt upp i åldern.
Nu har vi i alla fall fått tid hos BUP av alla ställen...ng som vart dit med samma problem och vad kan dom göra.
Känner mig lite frustrerad när nu skolan börjar till hösten ochom detta fortsätter.
Kan tilläga att vi körde med ett belöningssystem med att han fick en glaskula varje gång det kom i toan, vilket funkade 2 ggr.....