• linken

förstoppning och bajs i byxan...

Hej!
    Jag har ett tvillingpar på snart 7 år, pojkar och den ena killen har varit mer eller mindre förstoppad sen han var bebis. Det var ett ständigt trixande med kosten och laxermedel men det hände inget. Tog upp det på bvc men fick höra att de "växer" bort och är vanligt.
    När han var tre år och slutat med blöja vilket funkade jättebra, inget kiss i sängen eller kalsingarna (kanske ng gång) men bajset ville inte hamna i toan.Först fick vi höra att de var för att han var rädd för att det skulle göra ont, var ju van vid det, sa dom på bvc. Anv blöja ng gång vilket gick jättbra när han skulle bajsa. han sa till om det själv. Men  när jag slutade med det och hoppades att det skulle rätta till sig kom ju ändå i kalsongerna till slut när det tryckte på.
     På bvc sa dom att lika lång tid, år, som barn är förstoppade kan det ta att bli bra. Men nu är han snart 7år och ständigt förstoppad, bajs i kalsingarna dagligen om jag inte gett han lavemang. När han fått det och det mesta kommit ut så kan det ta 4-6 dagar innan det kommer nytt.
    På skolan sa skolsyster att det är vanligt och fixar sig själv med tiden....hmm.
    Han är en glad kille och väldigt social och duktig för sin ålder. har många kompisar, aldrig ont i magen vilket man kan tro, äter all mat och kissar på toa. Säger att det inte gör ont när han väl bajsar och verkar på ngt sätt inte bry sig att det hamnar i byxorna.
    Har googlat och sett att det är många barn som har problem...långt upp i åldern.
    Nu har vi i alla fall fått tid hos BUP av alla ställen...ng som vart dit med samma problem och vad kan dom göra.
    Känner mig lite frustrerad när nu skolan börjar till hösten ochom detta fortsätter.
    Kan tilläga att vi körde med ett belöningssystem med att han fick en glaskula varje gång det kom i toan, vilket funkade 2 ggr.....

• Svar på tråden förstoppning och bajs i byxan...
  • Anonym (87a)

Jag var likadan och jag fungerar fortfarande likadant. Skiter ungefärg varannan vecka och dock när jag har mens så skiter jag varje dag, vet inte varför det e så.

• linken
    pamilya skrev 2011-06-05 17:40:22 följande:
    Vad får han för medicin och vilket lavemang använder ni?
    Hej...han har ingen medicin.....var på vårdcentralen för hans öron och tog upp detta problemet så det var den läkaren som skickade en remiss till BUP
    Jag har gett han ca 1 tsk moxalole varannan eller var tredje dag i vatten efter att dom på bcv rekommendera det men det gör att  han får diarre så nu har jag  slutat med det och ger han bara...ja, vad heter det nu.....en sån där liten tub man ska stoppa upp i rumpan och trycka ut ng salva som förmodligen innehåller ngt laxeringsmedel.
    Köper det på apoteket och lyckades hitta en som var från tre år...annars har jag haft en som var från 12 år men enl apoteket kunde jag anv den....läste ng stans när jag var ute och googlade att man kan ge medicin men det kom inte fram vilken man ger...
  • pamilya

Han kanske skulle behöva en medicin som han får dagligen för att hålla avföringen på en bra balans. Movicol och Forlax är två exempel.
    När det gäller det lavemang så använd INTE microlax. Då rekommenderar jag Resulax eller Klyx.

Det låter som om ni inte fått bra hjälp. Vilket tyvärr är allt för vanligt när det kommer till förstoppningsproblematik hos barn.

Tyvärr är det ibland ett problem som "växer" bort. Hur lång tid det ska ta är svårt att säga.

Vad har ni gör kosthållning? Många barn blir bättre när man tar bort mjölkprodukter.

Hur ser bajsrutinerna ut? Oftast blir det enklast att ha ett schema, typ efter frukost sitter man på toa en halvtimma och dylikt.

• Lizzyy

Varför har du inte sökt doktor för hans mage? Barnmotagningen? Har ni kollat allergier? Mjölk, gluten?

Att trixa själv är kanske inte så bra, skaffa bra doktor/tarmsköterska så kan ni göra en plan å testa olika saker i lugn o ro.

Har själv 2 barn med besvärliga magar.

Kram

• linken
    Lizzyy skrev 2011-06-05 19:28:12 följande:
    Varför har du inte sökt doktor för hans mage? Barnmotagningen? Har ni kollat allergier? Mjölk, gluten?

Att trixa själv är kanske inte så bra, skaffa bra doktor/tarmsköterska så kan ni göra en plan å testa olika saker i lugn o ro.

Har själv 2 barn med besvärliga magar.

Kram
    efter att man haft kontakt med bvc och skolsyster och fått höra att det är vanligt och kommer att fixa sig så har man väl på ngt sätt hoppats på det och kört på....har en dotter med gluten...men den maten har vi också provat på grabben men det har inte hjälpt, inte att ta bort mjöljken heller....
    Det är till barnmottagningen han ska nu snart...jag skrev BUP men det är ju ngt annat :). Kan ju hoppas att man nu då får bra hjälp där....
  • linken
    pamilya skrev 2011-06-05 19:39:20 följande:
    PNUT har en jättebra hemsida med en massa tips. Google PNUT
    Tack för tippset...  :)
  • Anonym (Skitunge)

Jag var ständigt förstoppad från att jag var ca 6 månader , vet inte varför gjorde många undersökningar och fick ofta åka in för att få stora bagge lavemang som inte alltid hjälpte. Mamma tvingade i mig en massa Fibrer bl.a typ linfrön som jag hade i juice som jag drack det var vidrigt men jag drack det dagligen men det hjälpte inte det minsta, jag bajsade var tredje vecka och då hade det oftast gått så långt att jag inte kunde gå för att det tryckte på så mycket men vid det laget gjorde det så ont så då ville jag inte bajsa och så kräktes jag för att det inte gick i mer mat och när jag väl bajsade så tog det ca 5-7 timmar och jag fick oftast sitta på natten när alla sov för att få sitta ostört. Jag ljög alltid för mamma för jag skämdes så för att jag inte kunde bajsa, dom 2 första veckorna efter att tarmarna var tömda så kunde jag inte bajsa för att jag inte kände känslan av att vara bajsnödig och sen hade det gått för långt. Vet inte vad som var fel än idag men så höll det på tills jag var 15 år sen helt plötsligt efter en lång natt på toaletten så höll det i sig och helt plötsligt hade jag bajsat varje dag utan problem efter det har jag aldrig haft problem med förstoppningar men jag om nån vet hur jävligt det kan vara. Har tyvärr inga råd att komma med då inget fungerade för mig men en dag släppte det bara,trist att det tog 15 år bara! Ursäkta allt skitsnack!

• Jacida

Känner så mycket igen mig. Har tre barn, alla med denna problematik. Den äldsta är som din 7 år. Vi har nu äntligen fått hjälp efter många turer på BVC. Har fått höra som er att det växer bort och blir bättre. Vi provade strikt mjölkproteinfri kost och mitt ena barn blev "bra" efter tre dagar. Efter att ha varit konstant förstoppad i över fyra år så bajsar hon nu varje dag mot högst en gång i veckan tidigare och då med mycket gråt. Det bästa är att hon nu kan äta mjölkprodukter igen utan att bli förstoppad. Tydligen behöver bara magen vila ett tag Så skönt att slippa dessa förstoppningsdiareer på ett av barnen. Vi fick höra att mjölkfri kost hjälper ungefär hälften av alla så tyvärr hjälpte det inte de andra två men definitivt värt att prova. Till de andra kör vi Movicol jr, regelbundna toavanor (för tarmdagbok så ser man mönster) och klyx.

• linken

Nu har sommaren gått och hösten närmar sig och grabben bajsar varje dag. :). Fick hjälp på barnmottagningen och först var det klyx i 7 dagar för att rensa ut och sen pulver...ja, det börjar på f...som man kan blanda ut i dryck. Det tar han varje morgon och ska göra i ett år sen ska man trappa ner. Men...han kommer få äta det i flera år från och till för lika länge som förstoppningen funnits, lika lång tid tar det att bli ok om man nu blir det. Läkaren sa att även i vuxen ålder kan han ha problem med att ofta vara hård i magen om man inte har ordentlig koll på sin kost.
    Han säger till själv när han ska bajsa och man får påminna han ibland för reflexen att känna att han är bajsig är inte riktig återställd ännu. Vi har vart på återbesök och fick lite tipps vad man kan äta...är superglad att allt har fixat sig...för hans skull. provade mjölkfri kost men det hjälpte inte. Grabben äter allt, mkt vuxenmat så vi kör inget specielt. Han gillar allt de där konstiga som andra barn inte vågar smaka på.

Svar på tråden förstoppning och bajs i byxan...