melon?
har hört att man kan ge melon till sin bebis ("puré") men vad är det för sorts melion som gäller då? eller kanman ta vilken som helst?
har hört att man kan ge melon till sin bebis ("puré") men vad är det för sorts melion som gäller då? eller kanman ta vilken som helst?
Vi har gett honungsmelon och vattenmelon i stavar som hon har fått hålla i och äta själv. Man behöver naturligtvis inte göra puré, ja om inte bebisen är pytteliten förstås och inte kan sitta upprätt och kordinera sina handrörelser...
Just ja, hon har fått smaka någon av dessa nätmeloner också, minns inte vilken sort... mig veterligen finns det inga restriktioner kring melon till bebisar.
Vår dotter tar tuggor själv från vattenmelon (den vi köpte hade väldigt mjukt fruktkött).
Hårdare melon skulle jag skära i mindre bitar eller puréa.
Hon älskar det!!:)
tack för era svar!
Jag har mixat ihop vattenmelon, nån jordgubbe o lite banan.. Vår son har tänder, 8mån, o jag är lite orolig att ge honom stavar då han biter av o får stora bitar.. :/
Åh, inte melonbitar till en bebis bara! Men puré går förstås bra.
Just sådana frukter är luriga som det går att "suga loss" ganska stora bitar av.
Min egen unge höll på att kvävas av en bit vattenmelon han satt och sög på när han fick loss en stor bit som åkte ner i halsen. Han var drygt halvåret då och kunde sitta och hålla bra själv. Han fick ingen luft och blev alldeles blå - till slut vände min pappa honom upp och ner och då lossnade biten. SOS som jag talade med under tiden tyckte vi kunde avvakta när de hörde att han skrek, men han var väldigt konstig i andningen efteråt och ville inte äta ordentligt.
Sedan blev det bättre tyckte vi, men tre dagar senare fick vi åka in och då hade han fått lunginflammation. Melonbiten hade ruttnat nere i lungan så att det låg vatten där och han blev väldigt sjuk - fick göra lungröntgen och låg inlagd i några dagar med antibiotika intravenöst.
...så just den här tråden gav mig lite hjärtklappning...
Men annars är ju melon väldigt gott för stora och små
Banjomusik: USCH! Just sånt som gör mig nervös, därför mixar jag o mosar ALLT min son äter.. I princip. O när det gäller smörgåsrån o smörgås så får han bara så stora bitar så att han kan svälja dem. :)
T.o.m viss barnmat på burk, fr 8mån, gör mig nervös.. De sparar ju liksom lite mat i kinderna när de äter - eller iaf min son. :)
Tur det gick bra iaf! :)
Nätpåsar? Låter spännande..
Nej, burkmat borde ju inte vara nån fara - men min son tycker att man bara ska kunna svälja maten - inte tugga. Att han sen tuggar vatten o fruktpuré o yoghurt är en annan femma tydligen.. :) Mat ska tydligen inte tuggas. :)