solros73, det har nu gått drygt 1,5 år sen operationen och det går mycket bättre nu. Jag har nästan full rörlighet tillbaka men axeln låser sig ibland när man ska lyfta armen. Då är det bara att ta ned armen igen och göra om så att säga.
Jag tränade armen själv i början och det kändes OK, men sen skulle jag till en sjukgymnast som behandlade mig med många konstiga övningar som gjorde väldigt ont samt att han spände fast mig på en brits och tänjde mina muskler i axeln. Fick så enormt ont efteråt att jag tror att detta försenade läkning mm flera månader. Först nån månad efter att jag slutat gå hos den där sjukgymnasten började viss värk försvinna. Så se till att den sjukgymnat du går till verkligen vet vad de gör. Jag är överrörlig i kroppen och muskler och leder blir lätt och snabbt inflammerade, men han vägrade att tro mig när jag sa detta. Kunde knappt använda armen under perioder.
Nu 1,5 år senare mår jag bra. Fick nån veckans sjukskrivning, men med tanke på hur länge jag tyckte att armen var obrukbar så tyckte jag att det va lite för kort tid. Det var min högerarm och jag är högerhänt, så det påverkade arbetsförmågan och allt. Jag har känningar även i vänster axel, men jag tänker inte operera den efter min erfarenhet av höger axel. Vågar helt enkelt inte.
Jag kanske är ett specialfall dock för de flesta som jag hört gjort denna operation hade ett snabbt tillfrisknande utan komplikationer. Jag hade 4 olika operationer i kroppen under en 4 års period, varav en var en steloperation i ryggen och en stor bukoperation, men jag tyckte ändå att denna lilla korta 20 minuters grej i axeln var den värsta av allihop, både smärtmässigt och rehabiliteringsmässigt.
Jag hoppas dock att det ska gå bra för dig.