• bodimit

    Ensam barn, leker ni föräldrar med dem hela tiden?

    Jag har en dotter som snart är 5 år gammal. Hon har inga syskon och vill leka heeela tiden.. med mig.  Men jag känner att jag orkar inte leka hela tiden med henne plus att det finns en massa andra saker som måste göras som städa laga mat osv. men när jag gör dessa saker så tjatar hon minst varannan minut om att vi måste leka nu! jag försöker få henne att hjälpa mig istället men hon tröttnar snart och börjar.. men kan vi inte leka nuuu!!! hur är det för er andra? har ni samma problem? Hon kan verkligen inte leka ensam...

  • Svar på tråden Ensam barn, leker ni föräldrar med dem hela tiden?
  • Majuni

    Känner igen lite grann, min son är 5 och tjatar ibland. Men han är jätteduktig att leka själv. Jag tycker det är dötråkigt och har ingen fantasi.
    Men visst "leker" jag med honom ibland, som tur är så nöjer han sig också med att jag sitter med och tex ritar, behöver inte vara leklekar.

  • Alexandra77

    Jag förstår precis, min dotter är fem år och kan inte leka själv alls. Kanske en gång i veckan kan hon leka högst tio minuter själv, sen vill hon att jag ska komma. Hon vill inte ens färlägga, måla och rita själv, jag måste göra det med henne. Och det är frustrerande då jag också har annat jag måste göra såsom matlagning :)

  • bodimit
    Alexandra77 skrev 2011-06-06 08:51:49 följande:
    Jag förstår precis, min dotter är fem år och kan inte leka själv alls. Kanske en gång i veckan kan hon leka högst tio minuter själv, sen vill hon att jag ska komma. Hon vill inte ens färlägga, måla och rita själv, jag måste göra det med henne. Och det är frustrerande då jag också har annat jag måste göra såsom matlagning :)
    Ja jag måste vara med hela tiden också. hon vill absolut inte måla själv utan då måste jag sitta bredvid och måla med henne för det räcker inte att jag bara sitter och tittar heller. Jag kan tycka att det är roligt ibland men det är rätt så intensivt att behöva vara med hela tiden. Ibland önskar jag att jag kunde få ett syskon till henne...
  • Alexandra77
    bodimit skrev 2011-06-06 08:56:28 följande:
    Ja jag måste vara med hela tiden också. hon vill absolut inte måla själv utan då måste jag sitta bredvid och måla med henne för det räcker inte att jag bara sitter och tittar heller. Jag kan tycka att det är roligt ibland men det är rätt så intensivt att behöva vara med hela tiden. Ibland önskar jag att jag kunde få ett syskon till henne...
    Jag måste också måla, räcker inte heller här att jag sitter med henne. Vill hon hoppa i studsmattan räcker det inte att jag sitter i studsmatten med henne och pratar och kommenterar hennes konster, jag måste hoppa. Varför får ni inget syskon? Jag har velat ha ett syskon länge, från att hon var typ ett år men min man ville vänta. Nu är jag gravid med andra barnet men det är ju fem års åldersskillnad så dom kommer ju inte att ha så mycket nytta av varandra, vi får liksom två ensambarn.  Det är jätte jobbigt t.ex när man ska laga mat och hon inte kan undehålla sig själv medan, då blir det bara att hon tittar på tv.
  • Alexandra77

    Jag är väldigt bitter på min man som inte gått med på att skaffa syskon tidigare. Och visst, jag älskar att umgås med min dotter men man måste ju göra annat också.

  • Linda1976

    Absolut inte. Jag är förälder och ingen lektant. Såklart vi pysslar, spelar spel osv då och då... Men ofta leker hon med kompisar, eller sitter vid datorn och pysslar. 

    Dottern är 6 år och blir bättre och bättre på att leka själv - och några syskon får hon inte så det är lika bra att hon lär sig  


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    Alexandra77 skrev 2011-06-06 09:01:40 följande:
    Jag måste också måla, räcker inte heller här att jag sitter med henne. Vill hon hoppa i studsmattan räcker det inte att jag sitter i studsmatten med henne och pratar och kommenterar hennes konster, jag måste hoppa. Varför får ni inget syskon? Jag har velat ha ett syskon länge, från att hon var typ ett år men min man ville vänta. Nu är jag gravid med andra barnet men det är ju fem års åldersskillnad så dom kommer ju inte att ha så mycket nytta av varandra, vi får liksom två ensambarn.  Det är jätte jobbigt t.ex när man ska laga mat och hon inte kan undehålla sig själv medan, då blir det bara att hon tittar på tv.
    Min dotter gillar att hjälpa till med riktiga saker. Dammsuger jag så dammar hon.Lagar vi mat, så vispar hon i såsen.. osv. Jag stänger aldrig henne ute från "riktiga" saker, utan inbjuder hellre till att hon ska vara med.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Alexandra77
    Linda1976 skrev 2011-06-06 09:13:45 följande:
    Absolut inte. Jag är förälder och ingen lektant. Såklart vi pysslar, spelar spel osv då och då... Men ofta leker hon med kompisar, eller sitter vid datorn och pysslar. 

    Dottern är 6 år och blir bättre och bättre på att leka själv - och några syskon får hon inte så det är lika bra att hon lär sig  
    Vi bjuder ofta kompisar hem till oss så hon ska ha sällskap. Men detta med att kunna leka själv tror jag lite har med personligheten att göra, viss gör det och andra vill ha sällskap.
  • Alexandra77
    Linda1976 skrev 2011-06-06 09:14:59 följande:
    Min dotter gillar att hjälpa till med riktiga saker. Dammsuger jag så dammar hon.Lagar vi mat, så vispar hon i såsen.. osv. Jag stänger aldrig henne ute från "riktiga" saker, utan inbjuder hellre till att hon ska vara med.
    Det gör jag med, hon är en riktig mästare i köket på att hjälpa till att baka och laga mat. Hon är även duktig på att städa och hjälpa till i trädgården. Men hon är ju trots allt ett barn och ibland vill hon bara leka. Vi kan ju inte bara göra vuxengrejer hela tiden.
  • sahara sahara

    Hur var de när de var små? Lekte ni mycket med dem då? Jag undrar bara, för jag har en 1,5-åring som jag försöker uppmuntra att leka själv, för att inte hamna i den sitsen att hon måste ha sällskap av mig hela tiden. Hon går mycket och donar på egen hand. Gjorde era barn det, och det där med sällskap kom efterhand som de blev mer...medvetna, eller har de alltid velat ha det?

    Det blir inga syskon här, men för den sakens skull vill jag liksom inte vara lektant i tio år.


    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Ensam barn, leker ni föräldrar med dem hela tiden?