• Småbarnsliv

VAB, kan man göra så här??

Hejsan på er!

Har en liten fråga om VAB och jag får inte tag på FK idag eftersom de har stängt!

Min man har ledigt ifrån sitt jobb & jag skulle ha jobbat idag (inom vården) Men nu ligger han i magsjuka & vi har 1 barn som har det hemmma. Kan jag då vabba?? Även att det är en röd dag?? För meningen var ju att han skulle vara hemma med barnen idag??

• Svar på tråden VAB, kan man göra så här??
  • Myran 08

Om din man sjukanmäler sig så ska du kunna vaba. För någon måste ju vara hemma med barnen då den ordinarie vårdnadshavaren nu pappa som ligger i magsjuka inte mår bra för att ta hand om barnen. Så om han anmäler sig sjuk och så vabar du. 

• Erics mamma

Om mannen sjukanmäller sig och därmed inte är förmögen att ta hand om barnet kan du ha VAB. Då du arbetar inom vården och du skallarbeta en räöd dag så får du skriva det under ävriga upplysningar när du rapporterar in VAB till fk.

• mandelblomma

han kan ju inte sjukskriva sig eftersom han ha en ledig dag. ( väl? )
    Men du kan vabba ändå utan att han är sjukskriven, du skriver ordinareie vårdnadshavare sjuk helt enkelt. har gjort så någon gång när vi skulle haft barnvakt ( morfar pensionär) som blev sjuk och han kan ju inte alls sjukriva sig...:)

• daax

Men inte kan hon väl vabba ifall inte barnen är sjuka?, stod detta inte nyss i af om en familj som hade förlorat jättemycket pengar eftersom hon hade vabbat för sina barn när den ena föräldren
    var magsjuk. Eller har jag missuppfattat det hela.

• Billabong
    daax skrev 2011-06-08 12:36:18 följande:
    Men inte kan hon väl vabba ifall inte barnen är sjuka?, stod detta inte nyss i af om en familj som hade förlorat jättemycket pengar eftersom hon hade vabbat för sina barn när den ena föräldren
    Du har nog missuppfattat det hela. Man får ta VAB och få TFP från FK vid ordinarie vårdares sjukdom, såvida barnet är minst 240 dagar gammalt. Om barnet är yngre än så är man hänvisad att ta vanlig FP.

Står tydligt på FKs hemsida om reglerna för TFP:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning
  • daax
    Billabong skrev 2011-06-08 12:52:21 följande:
    Du har nog missuppfattat det hela. Man får ta VAB och få TFP från FK vid ordinarie vårdares sjukdom, såvida barnet är minst 240 dagar gammalt. Om barnet är yngre än så är man hänvisad att ta vanlig FP.

Står tydligt på FKs hemsida om reglerna för TFP:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...
    Ja det måste jag har gjort,  jag vet att den andra kan ta fp om den ena är är fl och bli sjuk, jag har nog fattat ts fel, trodde hon skulle ta och vabba istället för fp. Hur jag nu ska förklara mig, fp få man ju ta men inte vabba då barnet inte är sjuk .
  • Annelie 76
    Barnet har också magsjuka.
    Småbarnsliv skrev 2011-06-06 10:28:56 följande:

& vi har 1 barn som har det hemmma.

Med det syftas det på magsjuka...
  • Busbellan
    daax skrev 2011-06-08 12:56:56 följande:
    Ja det måste jag har gjort,  jag vet att den andra kan ta fp om den ena är är fl och bli sjuk, jag har nog fattat ts fel, trodde hon skulle ta och vabba istället för fp. Hur jag nu ska förklara mig, fp få man ju ta men inte vabba då barnet inte är sjuk .
    Jo man kan vabba om ordinarie vårdnadshavare är sjuk
    I det fallet du tänker på där föräldern inte fick vabba så var den andra föräldern sjuk, men det var en vardag och då kan ju barnen gå på dagis om de är friska
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Billabong
    daax skrev 2011-06-08 12:56:56 följande:
    Det stämmer. Man kan inte byta inplanerad föräldraledighet med begärd Fp mot TFP bara för att barnet blivit sjukt den dagen. TFP ersätter inkomstbortfall från arbete, inte från FP.
  • sarsparis

Vi var med om en likadan situation, mannen var ledig (en röd dag), jag skulle jobba, han blev sjuk. Jag fick då ta tfp och sen skriver man på ansökan varför man varit tvungen att ta det när pappan var ledig. Det var inga problem att få ersättning.

• Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att man kan ta ut tillfällig föräldrapenning (VAB) när ordinarie vårdare är sjuk oavsett om det är röda dagar.

Hälsningar
    Maja, handläggare

• Vervain

Förutsatt att barnet är över 240 dagar så får du ta tfp för ordinarie vårdares sjukdom, annars är det fp som gäller.

• Carisma95
    Men den artikeln handlade väl (om jag inte minns fel?) om en förälder som skulle ha JOBBAT blev sjuk och för att förskolan hade en "regel" om att man inte fick ha barn där om någon i familjen var smittad (även om de själva inte var sjuka).

Dvs pappan i det fallet var inte ordinarie vårdare utan var bara hemma från jobbet och då ansåg FK att barnen (som var friska) skulle varit på dagis. Mamman kunde inte VABBA för de friska barnen när pappan var hemma från jobbet.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Försäkringskassan

Hej!

*Om barnet är sjukt, anmäler och ansöker ni om vanlig tillfällig föräldrapenning (tfp) eftersom barnet är sjukt. I rutan om vad den andre föräldern gjort medans du vårdade barnet fyller du i att han var magsjuk och inte orkade med att vårda barnet (om så var fallet).
    Om pappan endast har en ledig dag från sitt arbete ska han inte sjukanmäla sig, om han däremot är föräldraledig så måste han sjukanmäla sig till oss för att du ska kunna få tfp.
    På intyget som automatiskt kommer hemskickat skriver ni att barnet var ledig från ordinarie barnomsorg, eftersom barnet skulle varit hemma med pappan som hade en ledig dag, men blev sjuk.

*Om barnet är friskt, anmäler och ansöker du om tfp och kryssar i att ordinarie vårdare är sjuk.

Om barnet ifråga är under 240 dagar gammalt så stämmer det att man inte kan ta tfp för att barnet är sjukt eller att ordinarie vårdare är sjuk, då får man istället ta ut föräldrapenning för de dagar man är hemma med barnet. Den förälder som är sjuk och föräldraledig måste då sjukanmäla sig till oss.
    (Detta gäller med undantag för om barnet blir inlagd på sjukhus då man är berättigad till tfp även om barnet är under 240 dagar gammalt.)

Hälsningar
    Isa, handläggare

Svar på tråden VAB, kan man göra så här??