• Indiansommar

Hur tar man sig lättast till Kalix från Göteborg??

Jag har kommit in på en utb i Kalix, men nu undrar jag lite hur man på enklaste och gärna billigaste sättet tar sig till Kalix! Någon som har förslag? Jag kommer att åka upp 7 gånger under 2 terminen och ska vara där torsdagar och fredagar.
    Jättetacksam för all hjälp!!

• Svar på tråden Hur tar man sig lättast till Kalix från Göteborg??
  • katalysator

Antingen nattåg eller flyg till Luleå, och därifrån buss till Kalix. Det kommer inte att vara varken enkelt eller billigt tyvärr.

• IsDimma

Nattåget upp till Norrland brukar väl vara billigt (iaf för mig som bara åker till Hälsingland - bor i Gbg). Däremot lämnar den mycket att önska. Åk inte tåg om det är för kallt (tågen är allmänt opålitliga då och ska man dessutom byta någonstans så blir man försenad oftare än inte) och åk inte tåget när det är varmt heller (finns ingen luftkonditionering på deras tåg) *rekomenderar*.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Tecken
    Indiansommar skrev 2011-06-06 13:17:16 följande:
    Om man flyger blir det bäst att åka till Luleå eller Umeå då?
    Jag skulle välja Luleå, eftersom det är närmare = borde gå fortare, beroende på hur bussarna passar med flyget.
  • hotten

är det socped du skall gå?

iallafall så är det enklast att ta nattåget till Boden, därifrån Buss. För det mesta brukar det att gå att ordna samåkning till o från Boden, Tiderna brukar läggas så att man hinner med de tåget å bussen (då det är många söderifrån som tar de tåget. Flyg är oftast dyrt med direkt göteborg-luleå, å dyrt blir det ju även om du skall flyga två sträckor göteborg-sthlm-luleå..

• Knorrebusius

Om du bokar i tid med antingen City Airline (driektflyg) eller SAS eller Norwegian så blir det billigare än tåg och går BETYDLIGT fortare. Sedan är det buss som gäller mellan Luleå och Kalix.

Svar på tråden Hur tar man sig lättast till Kalix från Göteborg??