• Anonym (fult)

Finnar på insidan låren blir fläckar

Ibland får jag en sorts stora röda finnar på insidan av låren, som aldrig mognar eller blir klämbara, utan bara blir röda och ömma.

Efter ett tag sjunker de ner men de lämnar mörka lila-aktiga fläckar där finnen varit, vad är detta? Går det att få bort fläckarna på något sätt? Jag klämmer aldrig dem så jag förstår inte varför det blir som "ärr" efteråt.

• Svar på tråden Finnar på insidan låren blir fläckar
  • Kanskedinsyrra

googla molusker. kan va d.

• Anonym (fult)
    Kanskedinsyrra skrev 2011-06-06 16:55:42 följande:
    googla molusker. kan va d.
    Nej, mollusker är mer som utstående vårtor, mina är mer som mörka pigmentförändringar i huden där finnar suttit.
  • Anonym

Kan vara någon slags (strepto?)kocker du har. Gå till läkare så får h*n titta. Kan behöva behandlas med antibiotika som man smörjer på det utsatta området i någon vecka.

• Anonym (fult)
    Anonym skrev 2011-06-06 19:29:05 följande:
    Kan vara någon slags (strepto?)kocker du har. Gå till läkare så får h*n titta. Kan behöva behandlas med antibiotika som man smörjer på det utsatta området i någon vecka.
    Vad tyder på streptokocker när det handlar om färgen på huden där finnar suttit? Nyfiken...
  • Anonym
    Anonym (fult) skrev 2011-06-06 19:32:23 följande:
    Vad tyder på streptokocker när det handlar om färgen på huden där finnar suttit? Nyfiken...
    Har du haft bölder någon gång där det varit dessa "missfärgningar"?
  • Anonym (fult)
    Anonym skrev 2011-06-06 19:35:12 följande:
    Har du haft bölder någon gång där det varit dessa "missfärgningar"?
    Ja, små bölder blir det ju, men bara 1 åt gången, inte massor som det ser ut när man googlar på streptokocker i huden...
  • Anonym (med)

Jag har liknande har jag upptäckt

• Anonym (här också)

Jag har också en sådan. 

• Anonym
    Anonym (fult) skrev 2011-06-06 19:37:34 följande:
    Ja, små bölder blir det ju, men bara 1 åt gången, inte massor som det ser ut när man googlar på streptokocker i huden...
    Jag skrev (strepto?)kocker, vilket innebär att det inte behöver vara just streptokocker. Det finns andra sorters kocker också. Men det är vanligt med just streptokocker. Att det sen inte finns just en passande bild på google, behöver inter per automatk betyda att det inte är det.
    Ibland krävs en antibiotikabehandling för att kunna komma till bukt med vissa sorters bakteriehärdar. Därför råder jag dig att kontakta läkare som får titta på dina prickar.
  • Anonym (jag med!)

Har likadana så länge jag kan minnas. Har dock aldrig brytt mig om dem förutom när det kommer en som blir jätte stor och ömmar när jag går osv. Visar aldrig den delen för någon ändå förutom till min partner så jag störs inte av det,

• Anonym (kolla upp det)

jag hade också sånna....fick även i armhålerna efter ett tag.
    Dum som jag var så sökte jag inte vård, skämdes för det!
    Men en gång blev det väldigt inflamerat och jag fick feber, och tvingade mig själv till vådcentralen.
    Den gången var det en stor böld, blev skickad till akuten där de skar upp och dränerade samt tog en odling.
    en vecka senare fick jag veta att det var MRSA jag hade...roligare svar kan man få...menmen förhoppningsvis försvinner de elaka bakterierna någon gång!

Svar på tråden Finnar på insidan låren blir fläckar