• MammanZ

    ASL eller andra problem med ureacykeln?

    Hej


    Vår nyfödde son har diagnostiserats med ASL (Argininosuccinatlyasbrist) när han var några dagar gammal. Vi har fått reda på att detta är en väldigt ovanlig sjukdom, men vet också att det finns flera sjukdomar inom ureacykeln/arginibrist. Söker nu efter andra föräldrar i denna grupp för att höra lite hur era liv ser ut, och hur det går för era barn.


    Just nu har vi precis blivit utskrivna från sjukhuset efter en bergochdalbane lliknande upplevellse med en son som föddes tillsynes frisk och blev sjuk när han var tre dagar, vi höll på att förlora honom den dagen, men läkarna lyckades rädda honom, efter en tid på intensiven och sedan vanlig vårdavdelning har vi nte riktigt greppat allt än. Och det skulle vara skönt att hitta någon i likande situation att prata med

  • Svar på tråden ASL eller andra problem med ureacykeln?
  • MammanZ

    Hej! Vår lille kille är nu strax över två år, och vi har hunnit få kontakt med lite familjer internationellt, men inte med någon i Sverige. I USA finns en internationell förening för alla ureacykel defekter nucdf.org Har du ett barn med asl (eller asa som är den engelska förkortningen)

  • MammanZ

    Oj, såg att halva mitt meddelande försvann :) Ber om ursäkt för att det inte finns några radbrytningar, det funkar tydligen fortfarande inte från ipad. Har du ett barn med asl? Vår lille E är nu en vild tvååring som började dagis nu i höstas. Han älskar att leka med alla kompisar :) Den initiala totala skräcken har släppt och vi kör på med livet som det ser ut nu, och vi har insett att mycket av allt man läste på internet i början var värsta fallen, det absolut värsta som kan hända, utmålade som normalstatus. Es liv är ju inte riktigt som andra barns, men när man läste på nätet pratades det mest om svåra hjärnskador, habilitering, mediciner, intensivvård och annat lika upplyftande :/ E har inte varit på intensiven sedan hans första insjuknande, vi har ingen kontakt med habiliteringen, och E har inga svåra hjärnskador :) Hoppas att jag kan svara på dina frågor

  • Jessicaiforsa

    Hej

    Min dotter som är född 2016 har samma sjukdom

    Argininsuccinatlyasbrist.

    När hon var en månad gammal fick vi svaret på varför hon betedde sig så pass sjuk som var då.

    Du får gärna ta kontakt med mig

Svar på tråden ASL eller andra problem med ureacykeln?