• hemlis

Rikliga menstruationer!!

Hej!

Jag är 39 år och har tre barn, 17, 14 och 4 år. Sen jag fick vår sista son har jag fått väldigt rikliga menstruationer.
    Jag han använt kopparspiral men tagit ut den för att se om det blir bättre, har även fått lågt hb som troligen beror på riklig mens.
    Jag har fått cyklokapron av min gynläkare. Ibland får jag värsta störtblödningarna så jag blöder igenom tamponger och bindor och måste skynda mig på toaletten där jag kan bli sittande ett tag.
    Då tar jag 3 cyklokapron, det hjälper bra, det konstigaste är att blödningarna kan försvinna helt en hel dag efter 3 tabletter, då undrar man ju om man stoppat upp det för mycket?! Blir inte klok på det här och undrar om det finns andra som känner igen sig och om ni fårr någon hjälp som fungerat bra?

Undrar om jag håller på att bli gammal ?!?!

• Svar på tråden Rikliga menstruationer!!
  • tantS

Usch, det känns igen. Fast jag har alltid haft det.

Får du mer ont än vanligt vid mens också?

• April Mamma

Jag tokblöder nu ef mitt andra barn. Fick blödningar efter ca 3 mån förlossningen och trodde att det var mens, men jag blödde varannan vecka osv . Gick till Gyn som såg att jag hade en förtjockad slemhinna och fick då äta primolut nor och efter det fick jag en enorm blödning i ca 7 dagar.  Efter det så fick jag mens som vanligt, i början exakt på dagen men nu efter ca 1 år så kan den dra ut 1-2 veckor innan den kommer..men så hade jag innan jag fick barn också.
    Jag har fått anemi, hade totalt slut på järn i kroppen så jag äter tabletter o b12 och nu är värdet lite bättre. Dricker även vitamintillskott 3 ggr om dagen och mår bra av det.

Jag fick utskrivet något som skulle stoppa upp blödningarna lite, men jag valde att köpa den receptfria först, Det funkade sådär...märkte inte så stor skillnad.

Undrar vad det beror på att man kan bli att blöda så mycket mer efter man fått barn, jag hade hemska mensvärkar innan barnen men har inte det längre, tack o lov.

Mitt inlägg kanske blev lite Ot, men så är min story =)

• hemlis
    tant S, ja, mensvärk har jag haft också, det brukar jag inte heller ha, allt är så konstigt!
    Det är min första mens efter att jag tog ut spiralen sist, har bara haft mens sedan igår efter det, och det räcker! Känns som jag redan har blödit ut en hel period, igår kväll tills i morse! Jag tycker det är obehagligt.

April Mamma, min gyn sa att dessto fler barn man får, ju större blir oftast livmodern vilket i sin tur verkar göra att man kan blöda mer. Jag har alltid haft bra hb, ända till för ett par år sedan, det har sjunkit från 134 till 109 under ett par år. Nu har jag åtit Niferex ungefär en månad och sa tillbaka till gyn nästa vecka och kolla upp det igen. Min spiral satt på tvären när hon skulle ta ut den, det tog 30 min att få ut den, så hon ville att jag skulle omma efter den här mensen för att höra hur allt gått.

Det är iallfall skönt att höra att man inte är ensam, även fast man inte önskar någon annan detta. Tack för era svar
  • April Mamma
    hemlis skrev 2011-06-06 19:34:38 följande:
    tant S, ja, mensvärk har jag haft också, det brukar jag inte heller ha, allt är så konstigt!
    Det är min första mens efter att jag tog ut spiralen sist, har bara haft mens sedan igår efter det, och det räcker! Känns som jag redan har blödit ut en hel period, igår kväll tills i morse! Jag tycker det är obehagligt.

April Mamma, min gyn sa att dessto fler barn man får, ju större blir oftast livmodern vilket i sin tur verkar göra att man kan blöda mer. Jag har alltid haft bra hb, ända till för ett par år sedan, det har sjunkit från 134 till 109 under ett par år. Nu har jag åtit Niferex ungefär en månad och sa tillbaka till gyn nästa vecka och kolla upp det igen. Min spiral satt på tvären när hon skulle ta ut den, det tog 30 min att få ut den, så hon ville att jag skulle omma efter den här mensen för att höra hur allt gått.

Det är iallfall skönt att höra att man inte är ensam, även fast man inte önskar någon annan detta. Tack för era svar
    Ok. No more kids då alltså
    Jag hade 84 i Hb när jag testade. Hade 62 efter min första förlossning då jag förlorade över 3 liter blod. Förlorade även mycket med andra så det tar säkert tid för kroppen att återhämta sig.
    Läskiga symtom när kroppen har brist på tex järn.
  • minismurfen

känner igen mig.....äter tranexamsyra jag med mot superrikliga blödningar, brukar bli mellan 8-12 st per dag första 3 dagarna, har även lågt hb,87........ibland så tar mensen bara slut för mig med, d beror på tabletterna, för vissa dagar kan d ju bli liiite mindre blödning å då stoppar tabl. upp d helt....men d e ju inget farligt.....störblödningarna e ju vardag under mensen, byter en supertampong var 15 min.......e som i en dimma under mensen pga lågt järnvärde, hade dött utan tabletter:).......

• April Mamma
    minismurfen skrev 2011-06-06 19:42:23 följande:
    känner igen mig.....äter tranexamsyra jag med mot superrikliga blödningar, brukar bli mellan 8-12 st per dag första 3 dagarna, har även lågt hb,87........ibland så tar mensen bara slut för mig med, d beror på tabletterna, för vissa dagar kan d ju bli liiite mindre blödning å då stoppar tabl. upp d helt....men d e ju inget farligt.....störblödningarna e ju vardag under mensen, byter en supertampong var 15 min.......e som i en dimma under mensen pga lågt järnvärde, hade dött utan tabletter:).......
    Du äter väl järn?
  • Millicent

Sådär har jag haft det sen tonåren. Tog två cyklokapron tre ggr om dagen de första dagarna varje mens. Sedan jag fick barn har jag haft hormonspiral. Är nästan blödningsfri och vill aldrig mer ha tillbaka den där mensen from hell! Jag får tyvärr ngt sämre hy och ökad behåring men det är det värt.

• hemlis

Hb på 109 kanske är nån katastrof då

Usch, det verkar vara många som har det jobbigt, mycket värre än mig!
    Jag har tagit 3 tranemixsyra (som är samma som cyklokapron) 3 ggr per dag. Men då har det som sagt nästan slutat ett tag, känns som man skjuter upp mensen istället och att den ska hålla på längre, men så är det inte hoppas jag?!
    Hormonspiral funderar jag på nu, har hört hur många som helst som blivit bra från sina blödningar, jag har inte velat ha något med hormoner, men efter allt det här har jag tänkt om. Men eftersom min kopparspiral jag tog ut för en månad sedan satt på tvären så blir jag lite nervös på spiral.
    Min gyn sa att min livmoder nog blivit större, undrar om spiarlen har lättare att flytta på sig då, jag ska fråga henne. men det blir nog inte före semestern, då jag har hört att man småblöder ett tag innan det blir bra.

• minismurfen
    April Mamma skrev 2011-06-06 19:54:28 följande:
    Du äter väl järn?
    japp, har inga naturliga järndepåer, så jag har konstant järnbrist= niferex alltid:P
Svar på tråden Rikliga menstruationer!!