• Anonym (I tankar)

Kan en ny relation direkt efter ett uppbrott leda till något annat än rebound?

För en månad sen dumpar min pojkvän och fästman mig efter 3 års förhållande. Utan en egentlig anledning, åtminstone inte känd för mig. Men vårt förhållande är inte vad han ville ha längre, trots att han helgen innan berättat hur han längtar till vi ska gifta oss och skaffa barn.

Men i vilket fall, jag låter honom gå. Jag vill inte tvinga honom att välja mig om han känner att han inte vill ha mig. Det svider som fan och jag har gråtit hela månaden över honom, oss, vårt liv, alla planer som aldrig blir av.

Samma dag som min sambo bestämmer att han skall åka iväg ett par dagar och tänka så hör en gammal "ungdomsflamma" av sig. Han berättar att han skall åka till min stad ett par veckor senare(den helgen som nu var) och vill ses. Han berättar dessutom att han förmodligen skall flytta till min stad till hösten om han nu kommer in på den utbildning han har sökt. Han har sökt både kurser och program samt sagt upp sig från jobbet och räknar med att byta stad.
    Den killen som ringde har alltid haft en plats i mitt hjärta sen vi träffades som tonåringar. Det har aldrig blivit något förhållande mellan oss av olika skäl, men attraktionen och spänningen har alltid legat i luften.

För att gå till nutid då.
    Vi träffades i helgen, och samma gamla attraktion fanns där(såklart!). Det hände ingenting fysiskt. Men han och ytterligare ett par kompisar sov över hos mig(min sambo har ju tatt alla sina saker och flyttat). Den här killen övertalar de andra att han skall sova i dubbelsängen med mig.

Även om jag är väldigt glad över att träffa honom igen, det var flera år sen sist, innan jag träffade min fd sambo. Så kan jag inte komma över hur konstigt det känns att vara attraherad och umgås med en annan kille. Att han sedan sover i sängen, att se ett annat ansikte när man vaknar. Det kändes väldigt märkligt.
    Han har nu åkt hem till sin stad igen, men kommer ner om ett par veckor för att tillbringa sommaren här..

Jag vet inte egentligen vad jag ville med detta inlägg. Prata av mig lite kanske, men jag undrar väl också om det kan vara en idé att försöka utveckla vår relation. Eller om det jag känner är något slags rebound-historia för att laga mig själv?

Snälla någon hjälp mig reda ut detta?!

• Svar på tråden Kan en ny relation direkt efter ett uppbrott leda till något annat än rebound?
  • Lykka

Jag träffade en kille precis i samma veva som jag och mitt ex separerade. Det var inte pga den här nya killen som jag lämnade men han blev liksom språngbrädan som jag behövde för att lämna. Från början var det inte tänkt att vara så mycket mer med den här killen än just en språngbräda- en väg ut. Men jag blev tokkär och idag bor vi ihop och planerar barn. Nu vet jag inte om det faktum att det var JAG som lämnade mitt ex spelar någon roll men för oss funkade iaf rebounden...

• Belle of St Mark

Ditt ex har lämnat. Jag tycker det är bara att köra. Men var noga tala om för nya killen att du är nyseparerad och kanske inte helt i balans. Man jag tycker alltid man ska ta vara på möten med människor man tycker om, om man är obunden vill säga. Good luck!

• Anonym (I tankar)
    Belle of St Mark skrev 2011-06-06 20:41:09 följande:
    Ditt ex har lämnat. Jag tycker det är bara att köra. Men var noga tala om för nya killen att du är nyseparerad och kanske inte helt i balans. Man jag tycker alltid man ska ta vara på möten med människor man tycker om, om man är obunden vill säga. Good luck!
    Det är inget okänt direkt... Han frågade hur det var när han ringde första gången och han vet precis hur det är. Han frågade noga innan han kom ner fall det var slut med killen, om han flyttat ut och om han hade några saker kvar...  Det känns bara så surt att "sumpa" kanske vår bästa chans på åratal och slösa bort det på en rebound-grej...
    Lykka skrev 2011-06-06 20:37:13 följande:
    Jag träffade en kille precis i samma veva som jag och mitt ex separerade. Det var inte pga den här nya killen som jag lämnade men han blev liksom språngbrädan som jag behövde för att lämna. Från början var det inte tänkt att vara så mycket mer med den här killen än just en språngbräda- en väg ut. Men jag blev tokkär och idag bor vi ihop och planerar barn. Nu vet jag inte om det faktum att det var JAG som lämnade mitt ex spelar någon roll men för oss funkade iaf rebounden...
    Det låter ju iofs lovande att det kan funka trots att man precis kommer ur ett förhållande. Det känns bara så nytt och förvirrande allting. Jag känner mig så osäker och tänker; Men tänk om vi förstör vår vänskap?!  Det är ju ändå en person jag haft ett "förhållande på stand-by med i 11 år". Vi har alltid hamnat i samma situation. Det är bara det att vi blir lite äldre för var gång..
  • Anonym (I tankar)
    Belle of St Mark skrev 2011-06-06 20:41:09 följande:
    Tack föresten, det glömde jag att säga =)
  • Lykka

Du kommer att vara förvirrad ett bra tag, det är först nu efter nästan 2 år som jag känner mig någorlunda klar med va fan det var som hände egentligen... Och värre blir det ju när man blandar in någon annan och därmed andra känslor men det är ju också massor av saker som blir så mycket bättre. Man blir nykär och glad osv. Jag säger också- go for it!

• Mammat3

Kör på bara :) jag och min pojkvän har varit tillsammans i 7 år har 3 barn och i sommar ska vi gifta oss. Jag träffade honom 2 månader efter att det tog slut med mitt ex :)

• jamjar

Ät inte gammal frukt! Ha kul ett tag, flirta och dejta din gamla flamma tills du känner dig redo för nåt nytt, men bli inte ihop än på ett tag!
    Vad du behöver är ett "plåster" och han duger som det till att börja med tills du vet vad du vill och var du står!
    Lycka till!

• Anonym

Vad jag fattat så har du inte slutat älska din kille du var tillsammans med under flera år. Det är trots allt en person du planerat att gifta sig med.
    Innan du går vidare så tycker jag att du ska ha lite kul. Det kan vara så att din kille faktiskt "bara" kommit in i en kris av något slag. Vad gör du om han kommer tillbaka imorgon och säger att han betett sig som en skitstövel men ber om en andra chans?
    Du kan väl gå vidare med ditt liv om du inte vill ha honom tillbaka. Men ha kul först ett tag.

• Anonym

Jag tycker du gör rätt i att fundera på detta, speciellt om du vill ha något seriöst med killen i fråga.

När jag träffade min man hade jag precis blivit dumpad av mitt ex. Vi hade bott ihop i 2 år och jag var jättekär i honom. Han lämnade mig i oktober och i mars träffade jag min nuvarande.

Jag kände dock inte att jag sörjt klart min gamla relation. Jag kunde inte ens prata om mitt ex utan att börja grina och jag kände mig lite avtrubbad och ihålig. Men jag var ändå väldigt intresserad av och kanske rent av kär i min nuvarande man.

Då jag fortfarande var så fast i det förflutna och inte var klar med bearbetningen så ville jag inte inleda något med den nya, just på grund av att jag inte ville att det skulle bli en rebound av det hela. Om jag inte kunde ge hela mig så var det lika bra att inte ge något alls, resonerade jag.

Till saken hör att vi jobbade utomlands när vi träffades och bodde i olika länder (och har olika nationaliteter). Så jag lät honom gå och visste inte om jag skulle träffa honom igen. Vi skickade mail till varandra i över 1 år och han skaffade en annan flickvän. Men så en dag tog det slut mellan dem och vi beslöt att träffas. idag är vi gifta och vår 7 veckor gamla dotter sover bredvid mig i soffan

Jag är helt övertygad om att det inte hade hållit i längden, trots att vi är perfekta för varandra, om inte jag läkt ihop först. Vad kan man ge en relation om man fortfarande har ett brustet hjärta? Det finns ingen värre relationsdödare än att ta med sig en massa obearbetat bagage in i förhållandet. Det är nog därför så många rebound-förhållanden aldrig blir något mer.

• Anonym (I tankar)
    Lykka skrev 2011-06-06 20:53:22 följande:

Du kommer att vara förvirrad ett bra tag, det är först nu efter nästan 2 år som jag känner mig någorlunda klar med va fan det var som hände egentligen... Och värre blir det ju när man blandar in någon annan och därmed andra känslor men det är ju också massor av saker som blir så mycket bättre. Man blir nykär och glad osv. Jag säger också- go for it!

Det blir rörigt eftersom man inte är klar med det gamla menar du? Jag borde reda ut mina känslor för exet innan jag går in i nåt nytt?
    Mammat3 skrev 2011-06-06 20:56:03 följande:
    Kör på bara :) jag och min pojkvän har varit tillsammans i 7 år har 3 barn och i sommar ska vi gifta oss. Jag träffade honom 2 månader efter att det tog slut med mitt ex :)
    Det är bara att säga grattis! =) Jag är ju så dum med, "första bästa kille" och jag faller som en fura och börjar drömma....
    jamjar skrev 2011-06-06 20:57:40 följande:
    Ät inte gammal frukt! Ha kul ett tag, flirta och dejta din gamla flamma tills du känner dig redo för nåt nytt, men bli inte ihop än på ett tag!
    Vad du behöver är ett "plåster" och han duger som det till att börja med tills du vet vad du vill och var du står!
    Lycka till!
    Gammal frukt? Men frukten smakar jäkligt bra! ;) Jo det är väl lite så jag tänker också. Stressa inte in i något utan ha kul och se vad som händer. Det är bara att den killen är min softspot. Det är något speciellt med honom. Men det känns å andra sidan fel att utnyttja honom för o laga mig. Är det nu den enda chans vi får vill jag ju inte sumpa det heller?!
  • Anonym (I tankar)
    Anonym skrev 2011-06-06 20:58:04 följande:
    Vad jag fattat så har du inte slutat älska din kille du var tillsammans med under flera år. Det är trots allt en person du planerat att gifta sig med.
    Innan du går vidare så tycker jag att du ska ha lite kul. Det kan vara så att din kille faktiskt "bara" kommit in i en kris av något slag. Vad gör du om han kommer tillbaka imorgon och säger att han betett sig som en skitstövel men ber om en andra chans?
    Du kan väl gå vidare med ditt liv om du inte vill ha honom tillbaka. Men ha kul först ett tag.
    Det är väl klart att man inte slutar älska någon på en månad. Men det är ju vad han säger sig ha gjort gentemot mig!

Jag vet faktiskt inte om jag vill ha honom tillbaka efter det här. Skulle det vara så att han går varje gång det inte passar honom då? Är det en kille jag vill leva mitt liv med? Om det över huud taget skulle bli aktuellt med exet igen behövs det en väldig stor dos av ursäkt och reparering av det han har trampat sönder. Och jag känner inte att det är upp till mig att laga vad vi hade.

Jag vet bara att flamman är en person som återkommit genom åren och även om vi inte blir tillsammans denna gången heller, så är det fortfarande en person som gör mig glad. Mycket gladare än jag varit på sistone. Jag är nog inte hel nog att inleda något där än bara...
  • Anonym (I tankar)
    Anonym skrev 2011-06-06 21:06:17 följande:
    Jag tycker du gör rätt i att fundera på detta, speciellt om du vill ha något seriöst med killen i fråga.

När jag träffade min man hade jag precis blivit dumpad av mitt ex. Vi hade bott ihop i 2 år och jag var jättekär i honom. Han lämnade mig i oktober och i mars träffade jag min nuvarande.

Jag kände dock inte att jag sörjt klart min gamla relation. Jag kunde inte ens prata om mitt ex utan att börja grina och jag kände mig lite avtrubbad och ihålig. Men jag var ändå väldigt intresserad av och kanske rent av kär i min nuvarande man.

Då jag fortfarande var så fast i det förflutna och inte var klar med bearbetningen så ville jag inte inleda något med den nya, just på grund av att jag inte ville att det skulle bli en rebound av det hela. Om jag inte kunde ge hela mig så var det lika bra att inte ge något alls, resonerade jag.

Till saken hör att vi jobbade utomlands när vi träffades och bodde i olika länder (och har olika nationaliteter). Så jag lät honom gå och visste inte om jag skulle träffa honom igen. Vi skickade mail till varandra i över 1 år och han skaffade en annan flickvän. Men så en dag tog det slut mellan dem och vi beslöt att träffas. idag är vi gifta och vår 7 veckor gamla dotter sover bredvid mig i soffan

Jag är helt övertygad om att det inte hade hållit i längden, trots att vi är perfekta för varandra, om inte jag läkt ihop först. Vad kan man ge en relation om man fortfarande har ett brustet hjärta? Det finns ingen värre relationsdödare än att ta med sig en massa obearbetat bagage in i förhållandet. Det är nog därför så många rebound-förhållanden aldrig blir något mer.
    Det är du skriver är klokt. Och jag känner igen mig massor. Jag har inte gjort annat än att gråta och prata av mig hela månaden, jag börjar tröttna på att ha känslorna direkt under huden. Och som tur är verkar det som att smärtan börjas trubbas av. Jag skrattar igen!!

Jag är inte redo för att inleda ett nytt förhållande idag. Men jag tror jag skulle ångra om jag inte gav det hela en chans att utvecklas eftersom vi aldrig kunnat göra det tidigare.

De få vänner jag och "flamman" har gemensamt säger till mig att så länge jag är öppen om att jag är ledsen så ger jag honom en ärlig chans, men hur kan jag tala om det? hur kan jag tala om mitt ex, och förvänta mig att det blir något romantiskt av det hela....

Jag är så galet förvirrad att jag vet inte ens hur jag skall bete mig. Jag är tillbaka på samma plats som jag var för tio år sen. Alldeles fjollig och kan inte prata ordentligt. En riktig fjortis. Det är ju inte heller så kul när man snart fyller 30 =)

Någonstans tror jag att vår historia påverkar mer än man anar. Jag vill inte förstöra vår vänskap heller. Men vi har ju aldrig bara varit vänner...  Varför är det så väldigt svårt för?
  • jamjar

Vet inte om det verkligen behöver ses som att "utnyttja" någon.... Du lär ju känna personen ifråga igen, jag ser det mer som att ge nån en ny chans. Men känn efter själv, känns det inte självklart ni två så är det inte det, och då ska du inte ha dåligt samvete. Alla som ger sig in i leken med en nydumpad person får leken tåla!

Svar på tråden Kan en ny relation direkt efter ett uppbrott leda till något annat än rebound?