• anna h29

50 000 kr brutto - hur mycket får vi låna?

Hej!

Snart är min man färdigutbildad och vi kommer tillsammans ha ungefär 50 000 kr innan skatt. Vi har enbart csnlån, tyvärr inga besparingar, ett barn på 4,5 år och en till på väg i höst. 

Vad skulle ni tippa på att vi får låna? Skulle gärna vilja köpa något hus/radhus i 2 miljoners-klassen.

• Svar på tråden 50 000 kr brutto - hur mycket får vi låna?
  • Someday

Prata med er banktjänsteman, det låter dock inte som att er månadsinkomst är ett problem.
    Problemet kan bli att de i dagsläget ofta kräver en insats på 20-25% av lånesumman.
    Kanske kan ni få ett blancolån på den. Hör med fler banker och få lånelöfte innan ni börjar kika runt eller blir så sugna att ni budar!

• anna h29
    Someday skrev 2011-06-06 20:40:10 följande:
    Prata med er banktjänsteman, det låter dock inte som att er månadsinkomst är ett problem.
    Problemet kan bli att de i dagsläget ofta kräver en insats på 20-25% av lånesumman.
    Kanske kan ni få ett blancolån på den. Hör med fler banker och få lånelöfte innan ni börjar kika runt eller blir så sugna att ni budar!
    Ja, det börjar nog bli dags att överhuvudtaget skaffa en banktjänsteman. Jag trodde att man oftast var tvungen att lägga 15% kontant men inte så högt som 20-25%? Men det skiljer sig säkert olika banker emellan. 

Det är inte aktuellt just i nuläget att flytta, vi bara kikar runt lite och funderar på vad som kan vara rimligt för oss.

Jag har ju eget företag också vid sidan av mitt heltidsarbete - inte så att det går med någon hejdundrande vinst än, men omsättningen låg i alla fall runt 180 000 kr i år. Tror ni det är till fördel eller nackdel när det gäller huslån? 
  • Someday

Bankerna höjde kravet på kontantinsats förra sommaren! Har flera kompisar som fått avstå hus på
    grund av detta.

• sarsparis

Vi har ungefär som er och vi fick lånelöfte på långt över 2 milj. dock var kravet att vi kunde lägga 10 % i kontantinsagts samt kontanter till lagfart och pantbrev. Detta var snart ett år sedan, hade vi köpt huset efter 1 oktober 2010 hade de krävt att vi lagt 15% i kontantinsats.

Det är alltid bra att kontakta sin bank, de gör upp en kalkyl. Även om man inte tänkt köpa något nu vet man hur banken tänker och vad som krävs för att få låna den summan ni vill.

• Patrik36
    Someday skrev 2011-06-07 08:41:37 följande:
    Bankerna höjde kravet på kontantinsats förra sommaren! Har flera kompisar som fått avstå hus på
    grund av detta.
    Det var inte bankerna som höjde kravet på kontantinsattsen utan regeringen krävde en höjning av bankerna. Förut fick man låna 95% av värdet på det man ville köpa. Nu får man bara låna 85% av värdet. Detta har gjort att lånen har blivit dyrare pga blancolånet har mycket högre ränta. Regeringen ville göra så att folk sluta låna så mycket. Vi svenskar har skuld på över 1500 miljader i lån!!
Svar på tråden 50 000 kr brutto - hur mycket får vi låna?