• Anonym (undran)

Vad tänka på när man ska hyra hus?

Har hittat ett hus som ägaren vill hyra ut men behålla källaren för eget bruk.
    Resten av huset är 2½ våningar, 6 rum och kök + biyta.
    Trädgård runt huset, inte så jätte stort.

9700:- vill h*n ha i kallhyra, och sen kollar vad el, värme, vatten går på i månaden som va
    1800 för hushållsel, varmvatten och värme sen på det ca 670:- för kallvatten.
    Hur mycket kvm som huset är på har jag inte fått veta än.
    Men min pappa tycker att kallhyran låter lite hög, vad tycker ni andra?
    Jag har aldrig hyrt eller ägt hus..
    Vad ska jag tänka på, och fråga?
    Det va visst bergvärme till huset, och det har jag läst är bra? 

• Svar på tråden Vad tänka på när man ska hyra hus?
  • mammatill6

Att uppvärmningen kan bli väldigt dyr, har vänner som bor i ett hus på 140 kvatrat och fick elräkning på 7000:- i månaden i vintras.

• Anonym

Är du med i hyresgästföreningen? Ring till dem och kolla. Det finns lagar på hur mycket hyra man får ta. Det kanske är svårt att jämföra hus med lägenhet dock. Kolla upp vad huset är värt, det kan ju vara intressant att få reda på vad värden nu betalar i amorteringar och ränta. Jag tycker er hyra bör ligga på ungefär samma.
    Sedan får ni ju diskutera vad som ska ingå i hyran. Tex om något går sönder (kyl, frys, tvättmaskin) vem ska betala en ny? Är det värden så kan ju en liten summa ingå i hyran, är det ni kanske ni kan få lite lägre hyra?
    Vad ska värden ha källaren till, bo eller förvaring?

• Anonym (undran)

Mesta dels förvaring men enstaka fall övernattning om jag förstått det rätt.
    Jo uppvärmning för vintern har jag läst är väldigt dyrt på vintern, och det är ju sånt man får
    spara ihop en buffert till.. 

Ska skriva ner detta och ta upp det med h*n 

• Anonym (undran)

Någon som har bergvärme här som kan skvallra vad de brukar ha i elkostnader på vintern?
    I ett hus med 6 rum och kök + lite extra biyta? 

• SupersurasunkSara

Min kompis har bergvärme och de kan få betala asmycket vintertid, det dyraste var 16000 kr, men de har ett litet hus vid sidan av så att säga som sonen bor i och han har bara elelement och kanske inte världens bästa isolering, men runt en 7000-8000 bör du nog räkna med.

Ja, det är en svindyr kallhyra, men hyran beror ju på vad han har för lån på huset och vad ett hus kostar att köpa i det omrädet.
    Ett nästan nybyggt radhus här kostar förvisso 9400 kr i kallhyra i det kommunala bostadsbolaget så...
    Annars ligger kallhyrorna på ett hus man hyr omkring 6000-7000 kr i månaden här beroende på stl, standard och hur centralt det är.

• morningsun
    Anonym (undran) skrev 2011-06-07 14:06:35 följande:
    Någon som har bergvärme här som kan skvallra vad de brukar ha i elkostnader på vintern?
    I ett hus med 6 rum och kök + lite extra biyta? 
    Det där går inte att svara vettigt på. Kan vara allt från 2500 för den kallaste månaden till över 20000. Det beror på ytan, hur högt i tak det är (dvs volym som värms), hur väl isolerat det är, vilket aller vilka värmesystem som används, när huset är byggt, hur kallt det är ute, hur varmt man har inne, hur många som bor i huset, hur ofta man använder varmvatten, osv.

Du sa bergvärme. Inga elvärmda golv eller direktverkade el-element? Hur djupt är borrhålet, hur många bergvärmepumpar finns i närheten och hur gammal är pumpen? Hur många radiotorer finns? Och hur stort är det (i kvm)?

Jämförelse: 115 kvm, 2,7/2,6m i tak (1,5 plan), byggt på 20-talet, ett el-värmegolv, ett vattenvärmt golv, 22 grader inne, 160m borrhål med pump från 2010, hyfsat många radiatorer (tror det är åtat stycken utöver golvet) två vuxna, två barn kostade som mest ca 6000 på en månad senaste vintern. Vi duschar dagligen.
  • Linda 468

Hjälp va dyrt!
    Vi äger visserligen  vårt hus, men uppvärmningskostanderna är ju desamma ändå.
    Vi har vattenburen värme, elpanna och 160 kvm villa byggd 1981. Vi har en årsförbrukning på 14000, det är både värme och hushållsel och varvatten och vi duschar dagligen. Sonen badar typ 3 ggr per dag! Och vi bor i norrland med 2 motor och kupévärmare på vintrarna! Förstår för mitt liv inte hur man kan komma upp i 7000:- på en månad!?

)000:- i kallhyra låter helt ofattbart dyrt!

• morningsun
    Linda 468 skrev 2012-06-01 19:26:38 följande:
    Hjälp va dyrt!
    Vi äger visserligen  vårt hus, men uppvärmningskostanderna är ju desamma ändå.
    Vi har vattenburen värme, elpanna och 160 kvm villa byggd 1981. Vi har en årsförbrukning på 14000, det är både värme och hushållsel och varvatten och vi duschar dagligen. Sonen badar typ 3 ggr per dag! Och vi bor i norrland med 2 motor och kupévärmare på vintrarna! Förstår för mitt liv inte hur man kan komma upp i 7000:- på en månad!?

)000:- i kallhyra låter helt ofattbart dyrt!
    Som sagt: byggt på 20-talet. Å andra sidan inga fukt- eller mögelproblem och barnen får varken astma eller allergi. Därtill var det några rtiktigt kalla veckor. Vi bor inte i Skåne.
  • Linda 468
    morningsun skrev 2012-06-01 21:59:18 följande:
    Som sagt: byggt på 20-talet. Å andra sidan inga fukt- eller mögelproblem och barnen får varken astma eller allergi. Därtill var det några rtiktigt kalla veckor. Vi bor inte i Skåne.
    Mkt kallare än -35 är det inte många ställen som har, vi har några veckor per vinter med den temperaturen.
    Och vad menar du med fukt och mögelskador? Allergi?
    Det har inte vi heller. Jag hänger inte med riktigt.
  • morningsun
    Linda 468 skrev 2012-06-01 22:53:56 följande:
    Mkt kallare än -35 är det inte många ställen som har, vi har några veckor per vinter med den temperaturen.
    Och vad menar du med fukt och mögelskador? Allergi?
    Det har inte vi heller. Jag hänger inte med riktigt.
    Större risk för sjukdomar i välisolerade och otillräckligt ventilerade hus. "Nyare" byggtekniker har också ofta optimerat för snabbt uppförande. De genvägar som då tagits har varit riskkontruktioner. 80-talsbebyggelse är om jag förstått rätt extra problematisk. Hus från ffa före 40-talet är mycket sämre isolerade, har oftare källare (oinredd, vilket blir en bra fuktspärr) och kallvind. Om man bar ser till att hålla torrti skorstenen har man ett välventilerat hus med små risker för fukt och med fukt relaterade skador och sjukdomar hos de som bor där.
  • Anonym

Jag hade inte hyrt ett hus där någon vill disponera källaren. Det innebär att han har rätt att komma och gå som han vill i ert hem. Ska han ha el, vatten etc där nere? Får ni betala för det?

Kan ni låsa om er, ska han ha nycklar som går till huset?

Sen tycker jag också att kallhyran låter lite hög, men jag vet att många försöker mjölka så mycket de kan ur dem som vill hyra hus...

• Linda 468
    morningsun skrev 2012-06-02 13:05:16 följande:
    Större risk för sjukdomar i välisolerade och otillräckligt ventilerade hus. "Nyare" byggtekniker har också ofta optimerat för snabbt uppförande. De genvägar som då tagits har varit riskkontruktioner. 80-talsbebyggelse är om jag förstått rätt extra problematisk. Hus från ffa före 40-talet är mycket sämre isolerade, har oftare källare (oinredd, vilket blir en bra fuktspärr) och kallvind. Om man bar ser till att hålla torrti skorstenen har man ett välventilerat hus med små risker för fukt och med fukt relaterade skador och sjukdomar hos de som bor där.
    Extremt generaliserat,  men ok
    Förstår fortfarande inte hur du kan tycka det är bättre att bo i ett dåligt isolerat hus och spendera 7000:- i månaden på uppvärmning än i ett bra isolerat hus för det betyder inte med automatisk kass ventilation
  • morningsun
    Linda 468 skrev 2012-06-02 18:21:27 följande:
    Extremt generaliserat,  men ok
    Förstår fortfarande inte hur du kan tycka det är bättre att bo i ett dåligt isolerat hus och spendera 7000:- i månaden på uppvärmning än i ett bra isolerat hus för det betyder inte med automatisk kass ventilation
    Det känsn bra att minimera riskerna för våra barn och det är värt några tusenlappar i månaden. Sedan bor vi i ett område med många andra fördelar också. Och nej, det går inte att köpa nybyggt eller en tom tomt här, annat än när ett hus brinner ned och inte kan restaureras.
  • Linda 468
    morningsun skrev 2012-06-11 13:03:36 följande:
    Det känsn bra att minimera riskerna för våra barn och det är värt några tusenlappar i månaden. Sedan bor vi i ett område med många andra fördelar också. Och nej, det går inte att köpa nybyggt eller en tom tomt här, annat än när ett hus brinner ned och inte kan restaureras.
    OK, det förklarar fortfarande inte varför du inte tilläggsisolerar!
    Du menar på fullt allvar att alla hus som inte är gamla, kasst isolerade och dragiga är fuktiga och sjuka? Mkt speciell inställning.
  • morningsun
    Linda 468 skrev 2012-06-11 20:18:15 följande:
    OK, det förklarar fortfarande inte varför du inte tilläggsisolerar!
    Du menar på fullt allvar att alla hus som inte är gamla, kasst isolerade och dragiga är fuktiga och sjuka? Mkt speciell inställning.
    Nu läste du konstigt. Jag säger att personer (framförallt barn) som bor i hus som är hårt isolerade och otillräckligt ventilerade riskerar att blir sjuka. Och jag säger att många "nyare" (förmodligen mest 70-80-tal) hus är både väldigt väl isolerade och samtidigt otillräckligt ventilerade. Samt att många hus byggda senare (90-talet och framåt) byggts med tekniker som är optimerade för snabbt uppförande. Då har fukt stannat mellan isoleringslager och orsakat mögel, eller så är putsen dålig, eller så används virke som inte torkat tillräckligt länge, eller något annat.

Googla mögel och nybyggt. Här är ett exempel på resultat: www.sydsvenskan.se/bostad/nybyggda-hus-kan-drabbas-av-mogel/

Det är klart att man kan tilläggsisolera. Om man gör det rätt OCH ser över ventilationen. Men jag vill personligen helst inte ha en massa fläktar att funktionskontrollera.
Svar på tråden Vad tänka på när man ska hyra hus?