• inoka

Matvägrande 12v valp..

Söker bra tips på hur man får en 12v valp att äta.
    Han får sin mat i lugn och ro, det är inte det att han inte tycker om sitt foder bara det att han inte vill äta. Äter han bra sitter han helst i mitt knä eller äter från golvet.
    Han får i sig mat 3 ggr om dagen runt 1 dl åt gången med det tar sin tid.
    Vi har testat ALLT. Leverpastej, äggula, korv ja det mesta. Jag har kastat ut maten på golvet så han får leka i sig den, då går det relativt bra men det är väldigt lek och hoppande.
    Han har alltid lugn och ro omkring sig och vill vi ska sitta brevid.

Finns det ngn med bra tips, testade ett pulver från en som haft en extrem matvägrande hund men då fnös bara Gibson åt det och vandra iväg.

Jag kanske överreagerar, det är inte ngn skral hund vi har, energin är där och magen är rund och go men som med barnen, man vill ju de ska äta :)

• Svar på tråden Matvägrande 12v valp..
  • sanna1988

1 tips man brukar få är att ställa ner maten och låta den var efter typ 20 min så tar man upp den och väntar till nästa gång det är dags för mat (en hund svälter inte sig själv)

• inoka

vi brukar göra så. Första veckan så lät vi han äta upp innan vi tog bort men då fick han ald i sig det dagliga men nu tar vi bort den om han inte vill ha. Och du har rätt, de svälter ju sig inte men det är vår första hund och de andra hundarna jag hade när jag växte upp minns jag slängde i sig maten så man är väl bara lite nojjig nu. :)

• inoka

ja han dricker massa istället. Jag fick tipset att blöta upp fodret för han skulle dricka men han dricker jätte bra.

• sanna1988

Har ni testat blötit upp det?? mer lätttuggad och så Börjar den äta bättre om man blöter upp så kan man testa halva blötlagt och andra torrt

• Jämthund

Har haft samma bekymmer med min hund. Hon är tre nu men alltid varit svår med maten.. När hon var liten höll hon på precis lika dant som du beskriver och jag testade verkligen allt. Men insåg rätt snart att jag inte kunde vrida ut och in på mig själv för att behaga hennes kräsna tycke så jag började med att ställa ner skålen till henne och lät den stå ungefär 10 minuter och åt hon inte på den stunden så åkte skålen upp. Av ren lathet ställer jag inte upp skålen längre utan nu är den alltid fylld. Äter hon upp på kvällen fyller jag först nästa dag igen... Den kan gå 3-4 dagar då hon inte äter trots att vi arbetat mycket. Varit hos veterinären flertalet gånger men det är inget fel på henne. Så länge hunden är sprallig, glad och revbenen inte syns för tydligt så är det helt okej. Lovar att hunden äter när den är hungrig.

• inoka
    Jämthund skrev 2011-06-06 23:11:28 följande:
    Har haft samma bekymmer med min hund. Hon är tre nu men alltid varit svår med maten.. När hon var liten höll hon på precis lika dant som du beskriver och jag testade verkligen allt. Men insåg rätt snart att jag inte kunde vrida ut och in på mig själv för att behaga hennes kräsna tycke så jag började med att ställa ner skålen till henne och lät den stå ungefär 10 minuter och åt hon inte på den stunden så åkte skålen upp. Av ren lathet ställer jag inte upp skålen längre utan nu är den alltid fylld. Äter hon upp på kvällen fyller jag först nästa dag igen... Den kan gå 3-4 dagar då hon inte äter trots att vi arbetat mycket. Varit hos veterinären flertalet gånger men det är inget fel på henne. Så länge hunden är sprallig, glad och revbenen inte syns för tydligt så är det helt okej. Lovar att hunden äter när den är hungrig.
    Skönt att höra ngn har likadant. Vi ska till veterinären på fredag för vaccination. Tror inte heller det är ngt fel på honom för han är alltid glad och pigg och tjock om magen är han. Blandar du i ngt eller ger du bara torrfodret som det är?
  • sanna1988

Ett till tips är att han är ganska ny rastad när han får mat och att han inte busar precis innan. Sätt han vid skålen när du utfodrar och låt han söka ögonkontakt innan du ställer ner skålen och säger varsegod och sen håller ca 20 min har han inte börjat ätit så tar ni bort äter han så låter ni han fortsätta och sen att ni inte klappar han undertiden så det blir andra saker som blir roligare en maten

• inoka
    sanna1988 skrev 2011-06-06 23:11:26 följande:

Har ni testat blötit upp det?? mer lätttuggad och så Börjar den äta bättre om man blöter upp så kan man testa halva blötlagt och andra torrt

Jag testade att lägga det i blöt, men han stört vägrade. Gjorde det 2 ggr men han är van sen han va liten (eller mindre) och va hos uppfödaren att äta vanligt torrfoder. Och jag har samma mat som han är van vid.
  • Lykkorus
    sanna1988 skrev 2011-06-06 22:55:49 följande:
    1 tips man brukar få är att ställa ner maten och låta den var efter typ 20 min så tar man upp den och väntar till nästa gång det är dags för mat (en hund svälter inte sig själv)
    Fel, fel, fel. Jodå, en hund svälter sig själv. Det där är en gammal skröna. Min hund svälter gärna sig själv, efter 4 dagar utan mat och vatten så fick vi nog och gav upp, tips som att "en hund inte svälter sig själv" funkar helt enkelt inte. Det finns hundar som helt enkelt vägrar. Skulle min hund fått äta så sällan som hon vill hade hon varit död vid det här laget.

Jag har en hund som är 2 år, en liten tax, och under de här två åren så har hon krånglat med mat mer än hon funkat bra med mat. Hon äter inte om något stör,det kan vara vad som helst. När hon var valp och de andra valparna sprang fram till maten så gick hon och la sig, hon ville inte bara med i uppståndelsen. Har ni nyss fått valpen? Den är ju ganska ung. Kan de vara för att det är mycket nytt? Första veckorna är väl alltid lite krångliga. Om min hund krånglar så blandar vi ut med leverpastej, t.ex. Såg att ni provat det, jätte bra. Om detta inte fungerar så provar vi kokt kyckling, blandat med torrfoder, vattnet som kycklingen kokts i och ris. Min hund älskar kokt kyckling över allt annat, men det är inte alltid det fungerar heller. Man kan koka fisk också, med ris. Då får vi använda oss av lekande. Hon har en liten röd bolls om piper som hon älskar, och då sätter vi oss på golvet och kastar den, hon hämtar. Sedan kastar vi igen. Var femte gång ungefär så lägger jag bollen vid väggen, bakom matskålen. Så hon måste över matskålen för att få bollen, och nu har hon lärt sig att hon måste ta en tugga för att få bollen. Detta kunde hon såklart inte från början utan vi fick trycka i henne en torrfodersbit, berömma henne och sedan kasta bollen tills hon lärt sig. Idag, när hon krånglar och vi får leka, så berömmer vi minsta lilla tugga hon tar av maten. Slickar hon och sedan går är det någonting, och detta beröms med applåder och tjut. Hon ser jätte stolt ut, och efter kanske en kvart så kan hon kanske ta en torrfoder bit, och detta beröms också med applåder.

Vet du om din hund är helt frisk? Vi har varit till veterinären många gånger med min hund och det har visat sig att hon har ovanligt långsam matsmältning, därför får hon mat 3 ggr per dag istället för två som många andra hundar. Du kanske måste fortsätta med 3 ggr per dag även när hunden är stor nog att äta 2 ggr per dag? Hon har även haft problem med levern, det är tydligen också något som påverkat hur dåligt hon äter.

Att göra ätandet till något roligt och positivt är ju det viktigaste. I början tvingade vi i stackarn mat, och då blir det bara negativt. Nu vet vi hur vi ska göra, och äta ska enbart vara positivt och roligt.
Svar på tråden Matvägrande 12v valp..