• Anonym (undrar)

minipillet, börja efter mens?

jag undrar...

när man ska börja med minipiller är det som med p-piller att man måste börja första dagen efter senaste mens eller hur var det nuigen?

eller kan man börja när som helst?

har fått barn för 6mån sedan och förra veckan fick jag tillbaka mensen som varade tills i lör-sön skulle jag börjat med pillren då? eller kan jag göra det när som helst?

vad jag förstått är det extra viktigt att ta mini pillret ungefär samma tid varje dag mkt viktigare än med p-piller?!

behöver man ha ångest och vara rädd för blodproppar/svårt att få barn igen sen osv om man tar mini piller?

har dragit ut på detta nu in i det sista tycker inte om allt detta med hormoner, vill få fler barn men inte just nu och detta med "skydd" problemet hindrar oss i samlivet då vi kört med "osäkra" innan men nu vågar jag helt enkelt inte chansa...för tänk om...

Tack på förhand...häls en velig

• Svar på tråden minipillet, börja efter mens?
  • totaa

Jag har ätit minipiller under en längre tid.
    Det är viktigare att du tar den vid samma tid på dygnet än med kombinerade p-piller. Tar du den tre timmar "för sent" så mister du skyddet.
    (Jag har missat några gånger men inget har hänt mig...)
    Det är inte alls samma risk att du får blodpropp med minipiller så du behöver inte vara så orolig.
    Du ska börja ta dem på mensens första dag.

Hoppas det går bra för dig =) 

• Anonym (undrar)
    totaa skrev 2011-06-07 10:42:43 följande:
    Jag har ätit minipiller under en längre tid.
    Det är viktigare att du tar den vid samma tid på dygnet än med kombinerade p-piller. Tar du den tre timmar "för sent" så mister du skyddet.
    (Jag har missat några gånger men inget har hänt mig...)
    Det är inte alls samma risk att du får blodpropp med minipiller så du behöver inte vara så orolig.
    Du ska börja ta dem på mensens första dag.

Hoppas det går bra för dig =) 
    Tack för ditt svar:)

så nu måste jag vänta tills nästa mens innan jag kan börja med dem?

men när jag fick dem(efter förlossningen) så sa hon inget om när jag skulle börja med dem alltså då hade jag ju inte fått tillbaka mensen???men då kunde man tydligen börja när som helst?
  • Neko

Du kan börja ta dem direkt men då tar det en vecka tills de börjar verka och skyddar. Om du börjar ta på mensens första dag så skyddar de från första dagen.

Med de flesta sorter har du ett fönster på tre timmar som du ska ta dem inom, så brukar du ta tex kl 15 så är det okej att ta kl 17 men inte att ta kl 19.

Svar på tråden minipillet, börja efter mens?