• Lina Lina

Hjälp, jag har blivit med diskmaskin!

Hej alla,

Detta kommer låta knasigt i mångas öron men jag har precis köpt mig en gammal diskmaskin (utan instruktionsbok) och eftersom jag aldrig någonsin har haft diskmaskin tidigare kan jag ingenting om hur en sådan fungerar. Jag har försökt gissa mig till "what goes where" men diskningen blir inget vidare bra, så nu undrar jag om det är jag som gjort fel eller om det bara var ett dåligt köp?

Först provade jag med tabletter i den lilla luckan till vänster (om man står framför diskmaskinen vänd mot framluckan som är nedfällt mot golvet) men disken kom ut smutsig och ibland låg tabletten kvar i facket där jag lagt den. Glasen blev också fulla med mjölkvita stänk. Så då köpte jag pulverdiskmedel, glansmedel och salt (bor i ett område med mycket kalk vattnet). Pulvermedlet fyllde jag på i samma lucka där jag lagt tableletten tidigare och saltet hällde jag i en "behållare" i diskmaskinens botten. Sen finns det ytterligare en lucka till höger om den förstnämnda. Där finns en typ av knapp och två andra små hål, vad de är till för? I vilket fall öppnade jag denna lucka och fyllde på sköljmedel. Men resultatet är dessvärre detsamma... smutsig disk med mjölkvita stänk.

Någon erfaren som kan tipsa om något jag gör fel?

• Svar på tråden Hjälp, jag har blivit med diskmaskin!
  • mammatill6

låter helt rätt, felet ligger nog inte där. Ställer du den på rätt program och inte bara sköljning? _Annars kanske det är så att den är sönder.

• hon mot strömmen

Ibland är det så att luckan för diskmedlet inte öppnas under diskningen och då förblir disken smutsig. Jag brukar slänga in tabletten löst i diskmaskinen innan jag startar den och då är det inga problem. Testa detta först och se om den blir ren.

• JessicaK76

Sök på märke och modell samt instruktionsmanual på nätet. Brukar funka för det mesta :)

• SaraSara

Om du är osäker på hur den funkar så brukar det i princip alltid finnas manualer att ladda ner, om du googlar diskmaskinens namn/modell... brukar ju stå nåt på maskinen som avslöjar vad den heter.

• Lina Lina

Ja, jag ställer in rätt program. Har vid det här laget provat dem alla och det blir bäst på max värme men det tar lååång tid att diska.

Nej, det var det som hände när tabeletten låg kvar i facket efter en diskning. Ska prova att lägga den rakt in i maskinen!

Jag har provat detta också, men om jag inte minns fel framgick det inte i manualen vilka grejor som skulle läggas vart. Det var tydligen för simpelt för att de skulle skriva in det ;) Men kanske någon har en liknande maskin och kan tipsa mig: Elvita DM4200

• Lina Lina

Ska testa med diskmaskinsrengöring!

Nej, tyvärr... den heter Elvita DM4200

• Nape

Vi köpte en gång diskmaskinstabletter som var skitdåliga. Prova en annan sort?

• Nape

De små hålen som sitter på "propellern" är väl inte igentäppta med något? Och så finns den någon slags anordning i botten där det kan samlas skräp, har du tömt den?

• Madeleonten

Jag skulle tro att det är kalkhalten i vattnet som gör det. Vi har samma problem i sommarstugan med kalkstänkt disk. Det finns filter man kan sätta på "invattnet" till diskmaskinen som tar bort kalken.

Svar på tråden Hjälp, jag har blivit med diskmaskin!