• Anonym (orka)

Ingen accepterar att jag inte vill fira min födelsedag.

Jag fyller år imorgon och verkar ha fått hela min mans familj på halsen med en hel del sura miner...

För mig är det ingen stor grej, jag fyller 26 och är dessutom höggravid och kan föda vilken dag som helst. Jag är alltså mer än lovligt trött och orkar helt enkelt inte med något firande med stort kalas och massa presenter.

Svärmor är nu "väääldigt ledsen" att de inte blivit inbjudna på kalas, likaså tycker mannens båda systrar att det är dålig stil av oss att inte bjuda hem dem.

Saken är att min pappa frågade ifall han och min bror kunde komma hit på fika imorgon kväll och bara lämna presenten och dricka lite kaffe och jag sa ja eftersom vi träffas så sällan pga min pappas jobb..då blev det ännu mer sura miner och svärmor tycker att jag "gör skillnad.."

I mina ögon är det en enorm skillnad på ifall min far och lillebror (alltså 2 pers) kommer hit, sitter i soffan och dricker lite kaffe för att sedan åka hem efter en -två timmar, eller situationen där alla i min familj (pappa, tre bröder + respektive) och min mans familj (svärisar,syskon, 4 extremt vilda syskonbarn och farföräldrar) ska komma hit på kalas med tårta och hela baletten och det ska sjungas, pratas o.s.v.

Är jag verkligen så hemsk som bara vill ha det lugnt omkring mig? Borde jag sagt nej till min pappa och kanske hoppats på att jag får träffa honom en annan dag? Är det inte upp till mig hur och med vem jag vill fira min födelsedag?

• Svar på tråden Ingen accepterar att jag inte vill fira min födelsedag.
  • Anonym

Notera alltså att jag inte bjudit in två av mina egna bröder just för att jag inte orkar med en massa folk, det är alltså inte bara mannens familj som är "utesluten"...

• Anonym (Wildrat)

Strunta i dem. Det är din födelsedag som du firar på det vis du vill, inte deras. Förklara att du blir trött av för mycket folk och att det blir en födelsedag nästa år igen. Dessutom kommer ni ses hur mycket som helst när bebisen är född...

• Lindreas

Nä, du är inte dugg hemsk. Det är din födelsedag, du får göra precis som du vill. Att din pappa och bror kommer och dricker en kopp kaffe är inte heller konstigt, det hade de ju kunnat gjort en annan dag också, nu råkar det bara sammanfall med din födelsedag. Säg bara nej, och ignorera sura miner från de som inte "får" komma.

Och grattis!

• Anonym

Låter som min mamma... och mormor. Det är jobbigt. Jag ville inte ha ett stort kalas när jag fyllde år senast utan bara ha en mysig kväll med mannen, barnen och svärmor som var på besök. Hon bor långt bort och när vi träffas så vill vi umgås med henne och hotta på kul saker. Jag sa att vi kunde bjuda hem dem plus andra släktingar en annan helg, vilket liv det blev! Så är det jämt. 

Stå på dig. Du behöver inte göra alla "måsten". Det är din dag och du bestämmer själv hur du vill fira den. Vill du bara ha din pappa och lillebror där så är det din fulla rätt. Orkar eller vill du inte ha huset fullt så gör inte det. Du kommer bara ångra dig. De kan väl fira dig när ert barn kommit till världen och du mår bra. 

Grattis på föelsedagen!  

• Vårsolen

Jag förstår dig,jag är också höggravid och skulle inte orka ha kalas jag heller om jag hade fyllt nu.
    Jag tycker du gör helt rätt och tycker det är dålig stil av de andra att sura!

• NadiaMi

DIN födelsedag - DU bestämmer om och hur du vill fira.

Det är väldigt trist när sådant inte respekteras och när du dessutom är höggravid och vill ta det lugnt borde de vara än mer villiga att strunta i sina egna åsikter och acceptera hur du vill ha det.

Svar på tråden Ingen accepterar att jag inte vill fira min födelsedag.