• bakaenkaka

Nattningsfrågor

Hej!

Har en bebis som nyligen blivit 3 mån. Som mindre hade bebisen kolik, detta har gett med sig nu.

Pga att barnet låter mycket när det sover, vilket stör min sömn lätt, har jag och pappan delat upp nätterna. Pappan tar natten till första amning, därefter tar jag över. Vi sover i skilda rum. Till en början sov bebisen i sin vagn, som vi rullade mellan rummen vid "föräldrabyte".

Nu har barnet en spjälsäng som står i barnkammaren, där pappa också sover (i vuxensäng, naturligtvis...). Hos mig sover bebisen i vagnen.

Vi har sett fram emot att få riktiga sovrutiner. Lite innan bebisen blev 3 mån började vi med pyamas, blöjbyte, lugn och ro i cirka 30 min innan läggning i spjälsäng. Det funkade sisådär, ibland tog nattningen 5 min, oftare 20 min med flera uppvaknanden. Vi försökte lägga när bebisen ätit och verkade trött. På bvc-inrådan övergick vi till läggning vid bestämd tidpunkt, 19.30. Detta efter nedvarvning, pyamas och blöjbyte. Amningen lite innan, ibland 20 min ibland 1 timme innan.
    Då gick det inte alls! Antingen börjar barnet skrika kort efter vi lagt ner i sängen, skrik som snabbt övergår i hysteriskt gallskrik som inte går att lugna. Jag ser att bebisen är trött, men vägrar somna. Eller somnar bebisen gott men vaknar efter 15-25 min och gråter. Till slut, efter kanske 30 min tröstningsförsök, lyfts bebisen upp, sätts i babysitter och somnar då på två min. Vaknar dock efter cirka 30 min, är vaken tills 22-amning.
    (Till saken hör att under kolikperioderna sov bebisen  ganska ofta gungandes i babysitter, då detta var enda sömnplatsen som accepterades).
    Brukar äta vid 22-tiden. Somnar inte i spjälsängen (samma visa som tidigare), men väl i sittern. När bebisen väl somnat lägger vi över i spjälsängen. Om jag ammar på natten och lägger bebisen i spjälsängen, somnar han gott. Dagtid accepteras spjälsängen.

Min fråga: Hur kan vi göra för att få bebisen att somna i spjälsängen? Är det för tidigt med rutiner? Eller är det för tidigt med nattning 19.30? Ska vi vänta tills 4-5 mån ålder, då vi förhoppningsvis har lyckats med grötintro? Har vi förstört för framtida läggningar när vi lyft upp ur spjälsängen?

Ytterligare fråga: När kan man avvänja vid nattmat (äter nu cirka kl 22, 02, 06)? Bebisen är storväxt, 8,4 kg, så ingen energibrist hotar.

Vänligen,
    Förvirrad mamma

• Svar på tråden Nattningsfrågor
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att börja skapa läggningsrutiner från tre månader, innan dess är det svårare. Väntar man längre än fem-sex månader kan det bli tuffare igen. Med det, inte sagt att man kan avvakta. Varje familj måste utgå ifrån sin situation och sitt barn.

Hur som helst behöver man upprepa samma procedur flera gånger om, för att barnet skall känna sig trygg med det "nya" sättet. Tar ni upp henne varje gång till babysitter, så kommer hon vilja somna där.
    Vilken metod ni än använder er av, måste ni känna er bekväma med den. Er bebis behöver känna att ni är trygga med att han/hon kan somna själv i sin säng. Är ni det minsta tveksamma påverkar det barnet som i sin tur blir oroligt och protesterar.

När man börjar introducera en läggningsrutin är det viktigare att barnet är trött, än vad klockan är. Ofta blir det bara någon timmer som skiljer trots allt.
    Önskar man införa en bestämd läggtid på kvällen, kräver det relativt likartade sovrutiner på dagarna. Kroppen behöver vänja sig vid ett visst mönster.

När barn klarar sig utan nattmål kan varier, men det brukar ske mellan fyra-sex månaders ålder för de flesta. Vilket ofta innebär att de äter sista gången före midnatt och sedan framåt sex-tiden igen.

För att ni och er bebis skall orka hänga med rekommenderar jag att ni tar en sak i taget. Börja med läggningerutinen på kvällen.
    Se sedan över hur hon äter och sover under dagarna. För att hålla sig mätt under natten bör hon äta runt fem-sex mål under dagen. Vad gäller sömnen är fyra-fem timmar timmars vila dagtid (gärna fördelat på tre pass) och sedan runt tio timmar nattsömn vad man kan räkna med ungefär, vid tre-fyra månaders ålder.
    När ni tycker er ha koll på hur dagarna ser ut brukar läggningen automatiskt ske ungefär samma tid varje kväll.

Min uppfattning är inte att ni har förstört något genom att ta upp henne till babysittern. Har ni däremot en bestämd uppfattning om hur ni önskar att läggningen skall gå till, börja då införa rutiner för det redan nu eftersom det ofta blir svårare/tuffare med åldern (men inte omöjligt ;).

Mvh Christine

Svar på tråden Nattningsfrågor