• Anonym (orolig)

Tänder ej på min överviktiga man.

Hej!

Undrar om ni kan ge mig råd..

Har varit tillsammans med min sambo i 15 år, vi har 3 barn. Varje dag irriterar jag mig på saker han gör, att han inte hjälper till här hemma bl.a.

Är också helt ointresserad av sex med honom då han är väldigt överviktig. Han har varit det i 10 år. Blir totalt avtänd p.g.a detta och sträcker mig så långt som till kramar och nån puss ibland.

Vi har diskuterat detta och han vet om det. Han ska nu troligtvis få en gastric bypass operation då han också har haft hjärtproblem.

Längtar nu tills han gjort den operationen, för vi hade ett fantastiskt sexliv innan han blev överviktig och jag tror att om vi bara kommer närmare varandra fysiskt så kanske det psykiska hänger med...

Jag är såklart inte heller 20 längre...men försöker iallafall att inte bli alltför överviktig. Han gillar min kropp säger han.

Har jag för höga förhoppningar? ska jag stanna? har funderat flera gånger på att separera..men barnen har gjort att jag stannat.

Ge mig tips på hur jag ska göra, börjar känna mig desperat. Han älskar mig säger han.

mvh

Lisa

• Svar på tråden Tänder ej på min överviktiga man.
  • Gerd parterapeuten

Hej!

När man blir så överviktig som din man är tyder det på att han har ett dåligt självomhändertagande, såvida det inte handlar om någon sjukdom. Han har varit överviktig i 10 år och han skulle behöva förstå sitt eget matbeteende. Eftersom din man skall opereras skulle du kunna vänta och se vilken betydelse det får för dig och er. Om det håller i sig länge och din sexlust inte kommer tillbaka behöver du/ni tänka igenom vad ni skall göra. När man lever i en nära relation är det viktigt att vårda sig själv (egentligen alltid) till både kropp och själv och ta ansvar för sitt välmående. Det får positiva effekter på relationen för det ger en signal att man också bryr sig om sin partner och relationen.

Hälsningar

Gerd

Svar på tråden Tänder ej på min överviktiga man.