• Anonym (skäggiga damen)

Skäggväxt

Jag är så förödmjukad man kan vara.

Det började med att jag fick några svarta hårstrån när jag tog p-piller (neovletta) och 1 år sedan slutade jag pga för att jag var trött på att 1. vara överviktig 2. inte ha sexlust och 3. hoppas på att hårstråna skulle försvinna.

Jag fick tillbaka sexlusten lite aning, och jag bantade ner mig. Men skäggväxten blev värre. Förmodligen pga en ond cirkel, jag tog bort dem, sen kommer ju fler och fler pga det. Det sägs ju att det är en myt att hår blir värre efter rakning eller andra borttagning, men det stämmer tyvärr för mig. Jag började med att använda en liten sax och klippa tätt mot huden.. Då var det ca 20 hårstrån.. Sedan tog jag i smyg min sambos rakapparat och duttade lite försiktigt... Det gick ju bra och lätt.. nu 1 år efter.. ja nu tror jag kan platsa som skäggiga damen! I alla fall på hakan! Jag har också hårda hårstrån på mustaschen men de klipper jag ner för jag har inte tagit klivit över och kör med rakapparat.

Jag skäms så jävla mycket för det är så extremt förödmjukande man inte fattar..
    När man läser om kvinnor som gnäller över ett par hårstrån på tårna kanske så börjar jag  gråta för om det vore "så väl". Jag har också hårstrån på magen, runt bröstvårtorna och tårna förstås. Men det är inte lika jobbigt för man visar inte sig så mycket av de delarna och tårna visserligen är det 5 långa hårstrån där men ingen kikar på ens tår så nära inpå att det inte är något problem. Ansiktet är ju mycket närmare.. Jag oroar mig mkt över om någon ser min stubb..

Och tänk om jag blir svårt sjuk och måste ligga på sjukhuset och jag inte har koll då.. då blir det ju för fan skägg!

Jag ryggar också mig tillbaka när någon vill ta på mitt ansikte. t.ex. stryka på kinden eller så.. och min sambo.. jag vågar inte pussa mer än mycket lätt puss och jag vågar inte nosa/stryka med ansiktet mot kroppen.. för då känns ju stubben direkt.. Det är inte mjukt om man säger det så om man inte precis har tagit en omgång med rakapparaten..

Finns det någon lösning för mig? För mig som är arbetslös och har mer räkningar än pengar att betala. :/ Så kan det inte kosta så mycket tyvärr.

(och jag bävar mig över om jag är tvungen att låta håret växa ut för ev behandling... då måste jag först isoler mig totalt i 1-2 veckor och sedan sätta på mig en burka för att gå dit)

• Svar på tråden Skäggväxt
  • Anonym (oxå skäggig)

Jag plockar med pincett. Det tar ofta ganska länge, men det är det värt... Rakar jag så får jag stubb som syns direkt då stråna är mörka, men efter att ha plockat stråna så är de borta längre och jag blir mjuk i ansiktet. Överläppen vaxar jag emellanåt...

• Anonym (här e en till..)

herregud, inlägget hade jag själv kunnat skriva. jag har med  massor på haka och överläpp, lite på halsen med..
    fick det i tonåren, åt med neovaletta. nu har jag precis passerat 20 och börjat med en behandling som kallas FPL. Det bästa är att man får raka sej mellan behandlingarna, det är bara första gången man måste spara ut hårväxten och då räcker det med stubb.har gjort 3 behandlingar och börjar se resultat. tyvärr kostar det 1200 per gång men för mej är det värt det. innan lätt jag skägget styra mitt liv, hade alltid en pincett i väskan och hade svårt för att låta min kille ta mej i huvudet :(
    min största skräck har varit att hamna nånstans utan tillgång till pincett, är väldigt mån om mitt yttre och de flesta skulle nog anse mej som snygg, men om folk hade sett min skäggväxt skulle de nog inte tycka jag var så het längre..
    dock tror jag det är vanligare än folk tror..
    jag är som du arbetslös/föräldraledig och har betalat behandlingarna med mitt kreditkort, jag kände att det fick kosta vad som helst för det fick mej att må så dåligt. men nu fick jag tillbaka en del på skatten som jag ska betala tillbaka skulden med.
    vissa salonger erbjuder ju avbetalningsplan. och i vissa fall kan kommunen nog stå för kostnaden, men då måste man ju söka sej till vårdcentralen och om du känner som jag så ill man inte riktigt det..

Ville mest säga att jag verkligen förstår dej, skägg är ett helvete. hoppas det löser sej..

Två "skäggiga" anonym, ni ska veta att jag blev väldigt lättad över att jag inte är ensam om mitt problem. Självklart är det fortfarande förjävligt.

"en till": Så du också tog Neovletta... Jag tog upp det senaste ggn jag var hos BM mott så sa de "äsch det är väl bara att rycka bort dem" och schasade bort mig. Visserligen tog jag upp det då jag var inne för cellprov och bara på drop-in och de ville väl bli av med mig..

Nu har jag inte heller fått mensen på 3 månader.. Direkt efter avslutet fick jag mens normalt ca halv år, och nu senaste halvåret har det blivit dåligt med mens. Jag har också slutat banta så det beror inte på det.

Jag känner bara att gyn kommer säga att det beror på p-piller och att jag får vänta lite till.. suck.

Man känner ju inte sig riktigt kvinnlig, eller hur? (med utebliven mens och ökad kroppsbehåring)

Nej ingen bulle i ugnen tyvärr, har inte haft sex sen i vintras. (vilket är en annan historia)

Jag får googla upp om FPL!

• Joppelina

Är troligen hormonellt, för mej som är på väg in i klimakteriet så har mina skäggstrån blivit flera.

en bra pincett och plockar oftast. Sen använder jag vaxremsor köpta på åhlens, men dom var inte så lätta att applicera, eller så kanhända det finns bättre dyrare.

Ett jobbigt problem och förstår att för er yngre betyder det ännu mera. Men oftast så ser man ju sina brister med förstoringsglas och det man tycker synns flera km är det ingen annan som ser.

Hoppas ni hittar någon bra behandling, tråkigt att det ska vara så kostsamt när det verkligen gäller en sak som får en att må dåligt. Och som någon sa, det är nog mer vanligt än vad man tror.
    Strongt TS att starta tråden Glad

Om jag lät det växa ut så skulle det synas på långt håll tyvärr eftersom stråna inte bara är grova utan ocså mörka! Och jag är ganska blek så det syns.

Det är ingen bagatell tyvärr.

Jag ser ibland tanter med kanske 5 hårstrån som är ljusa, men det är ju ingenting. Här är det ju skaplig skäggväxt som skulle göra en fjuntonåring grön av avund!

blähh!

• Joppelina

Nej absolut ingen bagatell

mina är också jättemörka, men som "tant"  har jag så många andra skavanker Glad
    När det började blir fler strån så fick jag panik och trodde att det skulle breda ut sej,
    men nu har det stannat av efter kanske 2 år.

klarar du av att låta dom växa ut så du kan plocka dom med pincett?

Ursäkta för att jag sa "tant". Jag är tant själv (för vissa) även om jag vägrar inse det.

Jag kan nog försöka rycka bort dem. Men det kommer ta ganska lång tid, haha. ;)

Mina ögonbryn har också blivit mycket bredare... nästan 3 cm breda om jag låter dem växa ut. :/ Har jag fått för mycket gödsel kanske, en massa ogräs som växer överallt. :(

Pincetten går i alla fall varm här hemma.

Ibland brukar jag tänka ochönska att jag inte haft någon hårväxt alls utöver håret, ögonfransar och lite av ögonbrynen... Och på resten av ställen skall det vara finaste tunnaste ljusaste hår, ungefär som de jag har på övre delen av magen. Undrar hur mycket pengar det skulle sluta på om man lät ta bort allt hår.. :) miljontals kronor? :D

Nja jag överdrev nog med 3 cm tjock ögonbryn.. 2 cm stämmer nog bättre.

Jag tror definitivt att mina p-piller förvärrade saken, hade säkerligen fått det iaf men innan var de inte lika många..
    tyvärr förvärrar plockandet det en del.

Finns inte jättemkt info om FPL på nätet eftersom det är relativt nytt. Vilken del av sverige bor du?

Nej usch man känner sej inte alls kvinnlig :( bläää

Jag bor i Göteborg men ja..

Jag förstår inte hur de kan experimentera såhär på kvinnor. Om det vore män, t.ex. att de skulle få bröstväxt (som en jämförelse, eller kanske krympning av penis), viktuppgång och tappad sexlust så skulle det aldrig tillåtas producera p-piller!

Men på oss kvinnor går det jättebra! Skäggväxt? Plocka bort säger gyn. Viktuppgång? Beror på att vi är så lata och har dålig disciplin säger de. Tappad sexlust? Ja sedär då blir det inga barn ju säger de eller så kvittar det ändå, det är inte vi kvinnor som ska ha sexlust, det är männen, vi får fejka och/eller smörja in med glidmedel eller något!

USCH!!!!!

• Anonym

låter som pcos googla på det!

• Joppelina
    Anonym (skäggiga damen) skrev 2011-06-08 14:54:12 följande:
    Ursäkta för att jag sa "tant". Jag är tant själv (för vissa) även om jag vägrar inse det.

Jag kan nog försöka rycka bort dem. Men det kommer ta ganska lång tid, haha. ;)

Mina ögonbryn har också blivit mycket bredare... nästan 3 cm breda om jag låter dem växa ut. :/ Har jag fått för mycket gödsel kanske, en massa ogräs som växer överallt. :(

Pincetten går i alla fall varm här hemma.

Ibland brukar jag tänka ochönska att jag inte haft någon hårväxt alls utöver håret, ögonfransar och lite av ögonbrynen... Och på resten av ställen skall det vara finaste tunnaste ljusaste hår, ungefär som de jag har på övre delen av magen. Undrar hur mycket pengar det skulle sluta på om man lät ta bort allt hår.. :) miljontals kronor? :D
    Ingen fara,, jag är rätt bekväm i min ålder, nu 48 och försöker se på klimakteriet som en "andra vår" läste någonstans om asiatisk syn på detta.

För mej har inte det blivit värre av noppningen i alla fall, utan det var en period då det ökade från lite till rätt mycket mera. Men sen så är det nu sen ett år samma-lika trots noppning

psos har jag inte

p-piller är ett elände, i alla fall de jag åt på 70-80-talet. Minipiller var oerhört osäkra då, men när jag slutade med p-piller vid 21 års ålder så blev inget som det skulle igen. Så jag har fått ta hjälp av gulkroppshormon provera för att få igång ägglossning/blödningar öht. Att jag lyckades bli gravid 2 ggr är enligt mej ett under. Jag har haft hormonproblem i princip hela mitt vuxna liv och klimakterieliknande besvär i säkert 15 år. Först nu sista halvåret verkar det vara "på riktigt"

Ni som inte tas på allvar på gyn, gå till en privat, finns flera som är kopplade till landstinget och är inte dyrare. Hör med bekanta om någon bra. Jag gick flera år på landstingets gynmott, men ingen tog mej på allvar, De gynekologerna jag träffade (män) sa att jag skulle vara tacksam att slippa mens. När jag sen fick tid hos min gynläkare så berättade hon för mej att eftersom jag var så pass ung, då runt 30 så var det viktigt att jag hade min mens och blödningar för annars kunde risken för livmoderscancer öka. Vilken skillnad i bemötande. Nu vet jag att det finns oerhört dukitga manliga gynläkare men huvudsaken att man träffar någon som tar en på allvar.

Hormonerna spelar så stor roll i våra liv så vare sej det handllar om skäggväxt, utslag eller humörsvängningar så ska man tas på allvar och det finns ofta hjälp för det mesta.

Jag blir så arg när tjejer blir bemötta på det viset. Att inte få förståelse för en sak som gör att man mår psykiskt dåligt och kan bli mer isolerad pga detta.
  • Selenea
    Anonym skrev 2011-06-10 13:09:52 följande:
    låter som pcos googla på det!
    Skulle säga exakt samma sak... Oregelbundna (eller långa) cykler, övervikt, ökad kroppsbehåring... Låter som ett klassiskt exempel på PCOS. Det positiva är att det går lätt att kontrollera om det är det (ett gynbesök räcker). Sen vad man kan göra åt det på sikt...ingen aning, tyvärr . Jag plockar med pincett.

Oj, har aldrig tänkt på mig själv som pcos.. men definitvt tänkvärt. Frågar min mor om hon vet nån bra gyn ist för mvc-mottagningen här som bara snäser av en när man inte gillar p-piller eller är tveksam.

• Selenea

TS, var bor du? (Om jag får vara så fräck att fråga...) Om du bor nära Stockholm/Södertälje kan jag varmt rekommendera dr Möllerström på Oxbackskliniken. En av de bästa läkare/gynekologer och fertilitetsexperter jag har mött, och jag har mött en hel del...

• Anonym

ja det va därför jag skrev pcos som selenea skrev om oregelbunden mens osv. Jag vet inte jätte mycket själv men en nära vän har den diagnose o har ökad behåring i ansiktet, ben och armar har grövre mörkare strån, problem med mensen, övervikt osv. Hon har någon annan form av p piller nu som ska hjälpa till och kontrollera hormonerna och så tror jag det är en annan medicin med.
    Precis så som du skrev om behåringen i ansiktet och det andra har hon. Därav bad jag dig googla för jag kan inte så mycket mer om det.
    Min gyn läkare sa också en gång att jag kan ha inslag av pcos då det var något räfflat vid livmodern men jag har inga problem som min vän, bara lite obalans med hormonerna

Nu har jag äntligen fått tid hos en ny gyn på Aleris i Göteborg. Jag hoppas att hon lyssnar på mig...
    Det är för jävligt med all grov hår!

Bra också att jag gick in här för jag har glömt bort det här med PCOS. Jag har skrivit ner det så jag inte glömmer vid besöket.

• Anonym

Just det, kolla upp PCOS. Det har jag. 

Själv är jag extremt blond så det syns inte så mycket på mig. Jag kan låta muschtachen växa ut mellan vaxningarna. Men weet vaxremsor och pincetten är min bästa vän.

Nackdelen med att vara blond är att man inte kan ta bort håren permanent. Jag har råd, men ingen vill hjälpa mig. Det sägs att det ideala är är håren är mörka och huden ljus.

Vad dåligt att de inte ville hjälpa dig?! Varför? För att de inte hittar håren?!

Väldigt löjligt!

Jag har nu varit hos gyn. Var inte glad över besöket där heller. Hon verkade stressad och det gick över på 5 min och sedan ut med mig till blodprovet och jag kom på mer frågor som jag ville ha svar på och jag fick inte ställa för hon hade ny patient..
    Trots att jag bokat tid och allt.

Och som vanligt med gyn så fick jag rek att börja med p-piller igen. Vad är det med gyn och p-piller?!
    Men jaja nu har jag köpt Yasmin och tagit första pillret. Det jag var tveksam över var att jag tappat sexlusten något grovt på Neovletta men nu testar jag Yasmin, kanske är det bättre där. Jag hatar eg att ta piller men jaja är väl illa tvungen och utöka min dagliga pillerflora igen (från 2 till 3 igen).

Men hon sa att jag kan ha PCOS, ja vad jag förstått utifrån samtalet.

Nu när jag tänker på det är det nästan en under att jag inte väger 100 kg.. PCOS att lägga till på listan med grejer som kan göra mig fet. ;)

Anonym (skäggiga damen) skrev 2011-06-30 16:00:50 följande:
    Vad dåligt att de inte ville hjälpa dig?! Varför? För att de inte hittar håren?!

Väldigt löjligt!

Jag har nu varit hos gyn. Var inte glad över besöket där heller. Hon verkade stressad och det gick över på 5 min och sedan ut med mig till blodprovet och jag kom på mer frågor som jag ville ha svar på och jag fick inte ställa för hon hade ny patient..
    Trots att jag bokat tid och allt.

Och som vanligt med gyn så fick jag rek att börja med p-piller igen. Vad är det med gyn och p-piller?!
    Men jaja nu har jag köpt Yasmin och tagit första pillret. Det jag var tveksam över var att jag tappat sexlusten något grovt på Neovletta men nu testar jag Yasmin, kanske är det bättre där. Jag hatar eg att ta piller men jaja är väl illa tvungen och utöka min dagliga pillerflora igen (från 2 till 3 igen).

Men hon sa att jag kan ha PCOS, ja vad jag förstått utifrån samtalet.

Nu när jag tänker på det är det nästan en under att jag inte väger 100 kg.. PCOS att lägga till på listan med grejer som kan göra mig fet. ;)
    För min del är det nog ärftligt, både min mamma och moster har det, har det framkommit när jag beklagade mej..
    Har du kollat in dina släktingar?
Svar på tråden Skäggväxt