• MammaMickis

Finns det nåt mygg/knottmedel som verkligen fungerar?

Jag tycker jag har provat flera olika märken men att de inte fungerat så bra som önskat (eller ja, knappt alls), men ska upp i sommar till fjällen med sonen och behöver då ha bra mygg- och knottmedel så ni som har provat nåt som fungerar skriv gärna här

• Svar på tråden Finns det nåt mygg/knottmedel som verkligen fungerar?
  • Lumo

Jag tycker Mygga-rollonen är bra. Djungelolja funkar med hyfsat men luktar ju desto mer. Skaffa mygghuva/nät eller hatt/keps med nackskydd, alt ha en snusnäsduk som hänger ner under kepsen.

Tunna hanskar, typ arbetshandskar/trädgårdshandskar är inte så varma men skyddar ändå händerna. Tunna kläder, typ skjorta mm som är heltäckande men ändå luftiga är bra.

Enjoy! :)

• Sömnstörd

Skvattram. Det är en sumpväxt man förr la i hönsredena för att bli av med ohyra.
    Det luktar kryddigt och håller även mygg effektivt borta. Sover du i tält så hänger du upp några kvistar.
    Sen kan du hänga det runt halsen, i öronen osv.

Har sällan blivit så utskrattad när jag hängde upp det i mitt tält när vi tältade ett gäng. Morgonen efter var det knäpptyst då de insåg att mitt var myggfritt och deras ett formidabelt inferno.

• Lumo

Skvattram växer på myren kan vara bra att veta. Luktar jättegott! :)

• FamHull

Om man inte har en myr i närheten, finns det nåt annat sätt att få tag på det?

• Balador
    MammaMickis skrev 2011-06-07 20:08:35 följande:
    Jag tycker jag har provat flera olika märken men att de inte fungerat så bra som önskat (eller ja, knappt alls), men ska upp i sommar till fjällen med sonen och behöver då ha bra mygg- och knottmedel så ni som har provat nåt som fungerar skriv gärna här

Jag har provat ett som heter Vildmarksolja. Fungerade hyfsat och luktade lite bättre än det jag provat hittills. Det är vegetabilisk olja och några örter i. Kamomill och något mer. Funkar mot fästingar också.
  • Flurpa

Mygga roll on, orginal. Fläska på ordentligt. Tycker jag funkar iaf och mygg gillar mig...

• IsDimma
    Flurpa skrev 2011-11-17 15:08:38 följande:
    Mygga roll on, orginal. Fläska på ordentligt. Tycker jag funkar iaf och mygg gillar mig...
    Det har varit det jag tyckt fungerat bäst också. Det är faktiskt bra, tyvärr luktar det rätt starkt och sätter sig i kläderna men vad gör man inte för att slippa myggbett  
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • M C

Får många många myggbett och jag låter dem bita och sen gnuggar jag med grodblad så kliar det inte. Okej inte världens roligaste, men man kan inte använda Mygga i solen - det var där jag fick mina. På jobbet.
    Annars är det luftiga kläder, de biter rakt igenom tajta.
    Rök funkar rätt bra, nära värme.

De biter inte när jag dricker vin för då blir jag för varm.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Tjoflöjt

DR1. Luktar dessutom helt ok.

Svar på tråden Finns det nåt mygg/knottmedel som verkligen fungerar?