• Slangbellan

När är barn gamla nog att verkligen uppskatta ett Lisebergs-besök

När anser ni att barn är gamla nog att verkligen uppskatta ett Lisebergs-besök?

Om vi tänker oss en familj som har det ganska så knapert rent ekonomiskt - vid vilken ålder på barnen anser ni att det kan vara värt pengarna att resa till Liseberg med alla kostnader det innebär? (inträden för föräldrar, åkbiljetter, mat, souvenirer etc etc...)

Givetvis är barn olika men generellt sett - vad tycker/tror du?

Är det bättre att vänta till nästa sommar om barnen är t.ex. 3 år och under? 4 år? 5 år?

• Svar på tråden När är barn gamla nog att verkligen uppskatta ett Lisebergs-besök
  • SilverLadyG

runt 7-8 år, då är det nog mest kul...

• cicci85

Var där när sonen var nästan 4 år och då var det väldigt uppskattat och värt pengarna Var på gröna lund förra året när minsta var 2 år precis och det var oxå väldigt uppskattat, speciellt lilla berg&dalbanan Båda mina pojkar gillar att åka karuseller!

• Bast

Min son är 5 i år, och han tyckte att det var kul förra året, men jämfört med vad dottern, då 8 år, hade ut utav det var det ingenting. För en 4-5 åring är utbudet ganska begränsat, och för en 3-åring är det ju ännu mer begränsat. Sen hänger det ju naturligtvis lite på hur mycket barnet vågar. Vår 9-åring har inga som helst hämningar när det gäller åkande, medans 5-åringen är betydligt mer försiktig.

Men jag är böjd att hålla med GreteP´s tankebana. Från 7-8 år har de absolut utdelning, och får dessutom åka lite annat än bara de små sakerna som finns samlat runt kaffekopparna/farfars bilar och precis runt där.

• Valborgs

Från 6 år och uppåt, man får ju inte åka så mycket när man är under en viss höjd. Kolla in på deras hemsida så ser ni vad som gäller.
    Jag tycker visserligen det är mysigt att bara gå där inne, men för yngre barn kan de nog lika gärna gå på ett mindre tivoli.. Det kostar ju ändå en del med inträden och ev åkpass/biljetter

• Zirup

oj vilken svår fråga! Redan förra året, när vår dotter var knappt 2 år, hade hon skitkul på Liseberg. Vi hade fritt inträde och gick dit, pratade med kaninerna, åkte farfarsbilarna och gratiskarusellen. Det var liksom lagom att vara där två timmar eller nått kanske. Men frågan gällde ju inte det, frågan var när barn har ut mest av ett besök, eller hur? Jag kan tänka mig att riktigt RIKTIGT roligt har barn när de är gamla nog att ha åkband och kuta runt och åka för glatta livet. När man kan bestämma en tid och ses då och käka glass och sen kutar ungarna vidare med andan i halsen för att åka uppskjutet eller annan attraktion. Så jag vet inte, är ekonomin knaper skulle jag kanske vänta lite med Liseberg, inte för att barnen inte tycker det är roligt men för att det finns andra saker som inte är lika dyra som barnen tycker är lika roligt. Så tror jag.

• äppelmos

jag var där när jag var 4 och 10 månader... minns det knappt..
    sen den ålder har jag varit på årliga resor, främst utomlands och jag minns de mest från 9 års åldern. mellan 4-8 år är vaga minnen och säkert mkt tackvare foton....

så jag skulle säga 8-9 år 

• Gustie

Vi är på Liseberg en gång om året och förra året var det år då sonen för första gången började tycka det var riktigt roligt och minns Liseberg som ett kul ställe.

Han var då 3,5 år.

Han är följdaktligen 4,5 år till sommaren och han ser fram emot att åka dit nästa vecka

Men det är möjligt att de uppskattar det mer och mer med åren, men jag tyckte det var helt OK förra året också.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • olycklig

Var där när sonen var närmare 4  och det var verkligen uppskattat. Han åkte en massa grejer och kaninhuset blev han helt frälst i. Plus hela grejen med alla attraktioner osv. Han är snart 6 nu och pratar fortfarande om det som en av de bästa dagarna i hans liv. I sommar skall vi dit igen och det är ganska mycket tjat nu kan jag säga.

• EJai

barn som är över 110 har nog mest skoj då dem får åka mkt utan vuxen och får åka det mesta inte allt då denna gränsen är 140.

• Annica71

Vi som bor i Göteborg besöker ju Liseberg ganska ofta

Våra tjejer är 4 resp 6 år och nu i år märktes en enorm skillnad mot förra året hur kul de hade. Nu kan båda åka de mesta attraktionerna själva och de tycker de naturligtvis är superskoj.
    Före 4 år tycker jag nog att det är bortkastade pengar då har de mer skoj på Astrid Lindgrens Värld, Kolmården eller liknande.

Välkomna till Göteborg Solig

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Linda1976

Nu bor vi förvisso i Göteborg och är väl på Liseberg 2-3ggr/sommar och 1 gång på julen.

Dottern fullkomligt älskar Liseberg, hon är 6 år i år, men uppskattat det sen hon var 2... Men runt 4 om man planerar att åka EN gång inom loppet av några år, då har de nog mer behållning. Bor man i Göteborg är Liseberg lite mer "vardag". 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Lantani

Jag skulle nog säga över 90 cm långa och iallafall över 2 år.

Vi var där nu i lördags med sonen som är 2,5 år. Han hade skitkul rent ut sagt. Han ville verkligen inte därifrån. Under 90 cm långa, finns där en hel del att åka, men inte jättemycket.
    Vi åkte jättemycket med honom. Mellan 90 cm och 110 cm är det mest lönsamt pengamääsigt skulle jag säga, då kan de åka många olika karuseller, men ändå inte betala över 200 kr för åkband!

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden När är barn gamla nog att verkligen uppskatta ett Lisebergs-besök