• Lirpa09

Gjort reseavdrag på skatten men verkar inte få tillbaka?

Har idag, som säkert många andra nyfikna , kikat in på skatteverkets hemsida. Ser där att pengarna är utbetalda och på väg till mitt konto. Men det är den summan som stod på mitt skattebesked, inre ett öre mer. Jag har gjort reseavdrag, har inte det gått igenom då? Eller hur funkar det?

• Svar på tråden Gjort reseavdrag på skatten men verkar inte få tillbaka?
  • Tuvis0806

Översteg reseavdraget 9000 kr? För det är enbart resekostnader över 9 tkr som resulterar till skatteavdrag...

• Tuvis0806

Ok då borde du få mellan 2100-3500 (2400-4000) kr mer tillbaka...beroende hur mkt du tjänar. Siffrorna inom parentes är 17 tkr i reseavdrag. Om man ligger under gränsen för statlig skatt får man tillbaka ca 30 % och ligger man över ca 50 %. kanske skulle gå in och kolla din deklaration? Lämnade du den på nätet?

• Lirpa09
    Tuvis0806 skrev 2011-06-07 22:57:35 följande:
    Ok då borde du få mellan 2100-3500 (2400-4000) kr mer tillbaka...beroende hur mkt du tjänar. Siffrorna inom parentes är 17 tkr i reseavdrag. Om man ligger under gränsen för statlig skatt får man tillbaka ca 30 % och ligger man över ca 50 %. kanske skulle gå in och kolla din deklaration? Lämnade du den på nätet?
    Ja, då får jag gå in och kolla. Kunde inte göra det igår kväll då den var stängd... Gjorde deklarationen på nätet.
  • Tuvis0806

Om ett yrkat avdrag inte skulle ha gått igenom så får man alltid en förfrågan så det verkar som reseavdraget inte är med....men du kan ju alltid överklaga ett beslut....i så fall så får du resterande del något senare...

• Lirpa09
    enlitenbitkaka skrev 2011-06-08 08:41:37 följande:
    Min sambo får sina i augusti trots att han gjorde på nätet!
    Men då får han allt senare väl?
    Jag ser ju att lite pengar är utbetalda, tycker bara det är konstigt att reseavdraget inte är med.
    Tuvis0806 skrev 2011-06-08 09:16:53 följande:
    Om ett yrkat avdrag inte skulle ha gått igenom så får man alltid en förfrågan så det verkar som reseavdraget inte är med....men du kan ju alltid överklaga ett beslut....i så fall så får du resterande del något senare...
    Överklaga, det orkar jag bara inte. Då får det vara... Tack för era svar iaf
  • Tuvis0806

Men om reseavdraget inte är medtaget och du har rätt till resorna tycker jag absolut att du ska överklaga..det är inte särskilt svårt eller tar inte speciellt lång tid! Tycker absolut att det är värt det! Jag kan hjälpa dig med formulering i så fall....

Ps tänkte på en sak, det är inte så att du inte kan nyttja avdraget? Dvs om du inte har tillräckligt stor inkomst så kanske du inte har avdrag att kvitta mot?ds

• Helenagbg80

jag har samma fråga.... jag gick också in på skattekontot o kolla och där fick jag också tillbaka så mkt som det stod på mitt skattebesked. Jag har gjort avdrag med 34000 så jag tycker ju att jag borde få tillbaka nått av det. Och när får man isåfall de pengarna?

Jag har ju iof ett hus också som jag står som ensam ägare på men fastighetsskatten och allt sånt ingick ju på skattebeskedet man fick från början.

• Tuvis0806

Fastighetsavgiften ska ju ingå i den skatt som skatteverket skrivit i sin prel skatteberäkning...när ni lämnade om deklarationerna på nätet, skrev ni inte it ngn ny skatteberäkning eller bekräftelse på lämnade uppgifter?

• Helenagbg80

man kan ju inte skriva i en egen skatteberäkning men jag ändrade ju uppgifterna och lade till avdragen för resor till o från jobbet. Men när man tittar på det preliminära skattebeskedet så står ju inte avdragen med

• Tuvis0806

Jo men när man väl godkänt alla ändringar etc på nätet så kan man få en ny skatteberäkning...

• Tuvis0806

Man måste nog inte göra en ny skatteberäkning för att få med avdragen men man kan välja att få ut en ny skatteberäkning för att se den nya skatten!

• Carolaj83

fick mina pengar idag, men bara summan som stod o inget för resorna har fått varje år!!!!

vet flera i samma sitts verkar konstigt, ska ringa imorgon, o hoppas det löser sig

Svar på tråden Gjort reseavdrag på skatten men verkar inte få tillbaka?