• KingstonNova

Mina hundar ryker ihop dagligen

Hej! Har två amstaffar, en tik på 5 år och en hane på 1,5. När jag skaffade hanen bodde jag tillsammans med min sambo, men nu har jag och hundarna tillfälligt flyttat tillbaka till min mamma för ca 3 månader sen. Innan vi flyttade hit hade hundarna tjaffsat 1 gång, då sa tiken till hanen när han kom för nära när hon låg och tuggade på ett ben, men inget mer. Men sen vi flyttade till min mamma sker det nästan dagligen! Den är minstingen som går och slickar sig kort runt munnen och kollar på tiken, och hon spänner ögonen tillbaka i honom. Försöker man då ta bort hanen så smäller det. Det låter ju 20 gånger värre än vad det är, men fortfarande läskigt. Hittills har vi alltid särat på dom när det sker, och ingen större skada är skedd. Men. Detta sker BARA när min mamma är hemma? När jag under dagarna är ensam med hundarna kan dom ligga brevid varandra utan några som helsta problem och leker i hundgården med varandra dagligen. Jag undrar varför det kan vara så? Att dom ryker ihop så fort min mamma är hemma? Över absolut ingenting. Dom är inte agressiva nån av dom, funkar med alla andra hundar, men det är mot varandra. Kan det ha och göra med att hanen börjar bli vuxen och vill visa sin plats? Men varför sker det BARA när min mamma är i närheten? Ska man sära på dom eller låta dom göra upp?

• Svar på tråden Mina hundar ryker ihop dagligen
  • kutiom

Det där känner jag igen. Hundarna rök ihop när jag kom hem, på väg ut eller i trånga situationer där vi råkade vara både hundar och människa. Det värsta jag kunde göra var att säga till eller försöka stoppa innan det bröt ut för då startade jag det istället. Då sov ändå hundarna ihop och var tillsammans i hundgården när jag jobbade.

Jag tog alltid isär eller försökte men jag är inte säker på att det är det bästa sättet. Min filosofi är att människan triggar igång bråket, vad man kan göra åt det vet jag dock inte. Det är jag däremot övertygad om att andra gör

• dezibel

Börja med att plocka bort sånt du vet triggar igång dom som ben,leksaker mm och låt dom äta på varsitt håll om dom slåss om mat. Lite gruff har mina hundar fått lösa själv eftersom det är mer en uppfostringsfråga,dom äldre har markerat att nu är det nog och dom yngre har tagit "tillsägelsen" och lagt ner.
    Skulle däremot bli att båda hundarna svarar upp skulle jag bryta direkt, att tro att dom löser det är bara naivt utan brukar sluta i dyra veterinärräkningar och en ohållbar situation där hundarna ryker ihop hela tiden.
    Det finns oändligt med orsaker till vad som utlöser det men visst kan det vara något i din mors omedvetna betende som är orsaken.
    Min förra hund och hans jämnåriga bror rök ihop rejält och jag blev skapligt uppjagad, efter det var det alltid spänt mellan dom när jag hade dom men hos andra var det aldrig några som helst problem. Jag är säker på att hundarnas beteende orsakades av min osäkerhet och att jag "bevakade" dom hela tiden för att se tecken på om det var nåt på G.

• Ninso

Låta hundarna göra upp? Du vet att det är amstaff du har va? 

• Tant Herta

Hundar slåss aldrig utan anledning! Det är du som ägare som ska se till att de inte slåss mer helt enkelt! ta reda på vad det är som din mamma gör för att få dem att ryka ihop och be henne sluta med det!

Bryt innan det smäller! Lär den ena hunden att ge sig för den andra osv!

Lycka till! 

• KingstonNova

Tack för alla svaren! Ja, jag är väl medveten om att det är två amstaff hundar jag har, men dom är så långt ifrån aggressiva dom kan bli, det är bara nu dom senaste 2-3 månaderna lillhunden verkar vilja visa sin plats eller vad det kan ha och göra med. Och jag känner mig rätt kluven för när man letar runt på nätet är ca hälften av alla råd ( till folk som varit i liknande situationer ) att man ska ha nolltolerans mot allt vad bråk heter, och andra hälften säger att man ska låta dom göra upp. Men jag har nu tagit kontakt med en hundpsykolog och hoppas att dom ska kunna hjälpa oss med problemet.

Tack än en gång för svaren!

• Tant Herta

Vad händer när du låter dom slåss, och slåss de på riktigt eller vrålar de mest? Blir det sårigt och blodigt? Vem av dom ger sig? Är det alltid samma som ger sig?

• Irme

Kanske de (eller den ena hunden) blir orolig och stressad när du inte är hemma, och den andra hunden känner av det och tycker det är jobbigt? Eller kanske båda blir oroliga och tar ut sin stress på varandra?

Se till att de är ordentligt stimulerade och lite trötta när du går hemifrån.  

• Irme

Kolla också upp ifall båda hundarna är helt friska, så det inte är så att hanen har ont någonstans.

• qenzo

Jag personligen skulle ALDRIG låta dom "göra upp" på egen hand. Sedan spelar rasen i sig ingen roll.
    Ngt triggar deras beteende och utifrån det du skriver ter det sig som att din mamma eller ngt hon gör/inte gör/har gjort ställer till det. 

• KingstonNova
    Tant Herta skrev 2011-06-08 18:33:04 följande:
    Vad händer när du låter dom slåss, och slåss de på riktigt eller vrålar de mest? Blir det sårigt och blodigt? Vem av dom ger sig? Är det alltid samma som ger sig?
    Vi har aldrig låtit dom slåss, avbryter alltid så fort "det smäller" och då låter det bara, har aldrig blivit att dom bitit tag i varandra.
  • qenzo
    KingstonNova skrev 2011-06-08 19:06:58 följande:
    Vi har aldrig låtit dom slåss, avbryter alltid så fort "det smäller" och då låter det bara, har aldrig blivit att dom bitit tag i varandra.
    Ni har inte ngn bra privatinstruktör i närheten som kan ge tips och råd på hur ni ska göra?
    Dock måste du ju då få din mamma och alla i hundarnas närhet att arbeta precis likadant. 
  • KingstonNova
    qenzo skrev 2011-06-08 22:38:30 följande:
    Ni har inte ngn bra privatinstruktör i närheten som kan ge tips och råd på hur ni ska göra?
    Dock måste du ju då få din mamma och alla i hundarnas närhet att arbeta precis likadant. 
    Jo! Eller närheten och närheten, jag har kontaktat 3 stycken och väntar på svar och hoppas på att första bästa kan komma å försöka hjälpa mig å mina monster
  • qenzo
    KingstonNova skrev 2011-06-09 00:24:05 följande:
    Jo! Eller närheten och närheten, jag har kontaktat 3 stycken och väntar på svar och hoppas på att första bästa kan komma å försöka hjälpa mig å mina monster
    Hehehe ja monster... det kan de minsann vara de små liven :D

Jag tror att du kommer att få bäst hjälp irl iaf. Oavsett vad folk säger på forum så går det inte att mäta med en person med kunskap, som kan se problemet framför sig.
    Jag önskar dig stort lycka till  och tror det kommer lösa sig galant :) 
  • HäckHäxan

JObbigt sits

Jag har inga råd dock. Har aldrig själv varit med om att en hane inte backar för en tik och absolut inte en hane som är så mkt yngre, för mig är det liksom naturens lag på något sätt (gällande hundar alltså) att en tik skall hanen lyssna på.

Kan säkert vara så att din mamma utstrålar något och detta i kombination med hanens utveckling eller nått sånt, men jag förstår att det måste vara grymt obehagligt.

De enda hundar jag sett slåss brutalt är två tikar, i de fall där jag sett hanar slåss är det oftast mest ljud och gruff tills en backar och i några få fall ha de rykt ihop så tussarna flyger. Men tik mor tik usch inge kul alls, tror banne mig de kan slåss till döden, envisa hyndor....

Hoppas du får svar och att det löser sig för er.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • sandqvist

Förmodligen är det din mamma som triggar igång det. Försök att bryta det i samma sekund du ser dom i princip ge varandra blickarna, ju tidigare desto bättre. Låt dom inte hinna komma ur sin lugna sinnesstämning. Då blir det mycket svårare att bryta. du måste tänka att du som flockledare ska inte tillåta något sånt beteende.

• Kinya
    HäxanSurtant skrev 2011-06-09 02:12:49 följande:
    JObbigt sits

Jag har inga råd dock. Har aldrig själv varit med om att en hane inte backar för en tik och absolut inte en hane som är så mkt yngre, för mig är det liksom naturens lag på något sätt (gällande hundar alltså) att en tik skall hanen lyssna på.

Kan säkert vara så att din mamma utstrålar något och detta i kombination med hanens utveckling eller nått sånt, men jag förstår att det måste vara grymt obehagligt.

De enda hundar jag sett slåss brutalt är två tikar, i de fall där jag sett hanar slåss är det oftast mest ljud och gruff tills en backar och i några få fall ha de rykt ihop så tussarna flyger. Men tik mor tik usch inge kul alls, tror banne mig de kan slåss till döden, envisa hyndor....

Hoppas du får svar och att det löser sig för er.
    Det har jag. Jag vet en hane och en tik där tiken är äldre (1-2 år bara) och där det definitivt är hanen som bestämmer. Förutom när tiken löper men inte höglöper för då får hanen akta sig om han kommer nära.

I TS fall är ju hanen i en skum ålder. Könsmognad osv brukar göra dom lite knepiga. Kan ha med det att göra.
  • lillaknas

Din mamma triggar dom på något sätt.
    Ni triggar dom genom att bli stressade och ta bort ena när dom spänner.
    Jag skulle testa att lämna rummet när man ser dom spänna sig.
    Bråkar dom ska man självklart sära, man ska aldrig låta hundar göra upo, du är ledaren hemma och finns ingen anledning för hundarna att bråka i ditt hem.
    Men däremot att låta hundarna samtala med varandra tycker jag man ska göra.

Svar på tråden Mina hundar ryker ihop dagligen