• grönräv

Hur mycket kan det kosta att "laga" en oförsäkrad hund?

Hej allihop!
    För en vecka sedan när jag var ute och gick med hundarna i skogen så släppte jag dem som vanligt lösa så de fick springa av sig. Den ena kom dock tillbaka haltandes.
    Jag har nu i en veckas tid masserat och stretchat benet men utan större framgång, haltandet har blivit bättre men jag inser att en veterinär kommer behövas.
    Han är oförsäkrad tyvärr, jag misstänker att det kan vara någon muskel som kommit ur led eller liknande. Vad tror ni det kan gå på ? Någon med erfarenhet eller npn som vågar gissa?
    Naturligtvis kommer jag oavsett att ta hunden till veterinären)

Mvh/ Grönis

• Svar på tråden Hur mycket kan det kosta att "laga" en oförsäkrad hund?
  • Svennis

Jättesvårt att gissa, men du får nog räkna på ett antal tusen kronor.

Beror på diagnos, behandling osv.

Lycka till! Själv skulle jag aldrig våga ha en hund oförsäkrad, vet hur dyrt det kan bli...

• grönräv
    Svennis skrev 2011-06-07 20:53:58 följande:
    Jättesvårt att gissa, men du får nog räkna på ett antal tusen kronor.

Beror på diagnos, behandling osv.

Lycka till! Själv skulle jag aldrig våga ha en hund oförsäkrad, vet hur dyrt det kan bli...
    Mmm jag misstänker detta också tyvärr.
    Det är egentligen min mans hund och hans ansvar när det gäller den biten och det har inte blivit försäkrat.
    Min katt däremot är det..haha.
  • J o a n n a

Usch då stackarn. Se till att försäkra honom så snabbt som möjligt.
    Min katt blev sjuk förra veckan.
    Notan hamnade på 11717 kr innan försäkring.
    för det ingick

Lab undersökn (2716kr)
    Ultraljud (1850kr) jag tror en röntgen kostar ung samma.
    Undersökning/behandling (688kr)
    Medicin (165kr)
    Stationärvård (övernattning 2 nätter 2800kr)
    Jour avgift (2720kr!!!! åk inte in akut på söndag kväll dvs.)
    Exp. avgift (160kr)
    Dietfoder (618kr)

Nu kommer ni antagligen inte behöva lika mkt vård, men det är en riktlinje på vilka priser det är.
    Med försäkring så tror jag vi totalt betalade 3500kr.

• grönräv
    J o a n n a skrev 2011-06-07 21:05:01 följande:
    Usch då stackarn. Se till att försäkra honom så snabbt som möjligt.
    Min katt blev sjuk förra veckan.
    Notan hamnade på 11717 kr innan försäkring.
    för det ingick

Lab undersökn (2716kr)
    Ultraljud (1850kr) jag tror en röntgen kostar ung samma.
    Undersökning/behandling (688kr)
    Medicin (165kr)
    Stationärvård (övernattning 2 nätter 2800kr)
    Jour avgift (2720kr!!!! åk inte in akut på söndag kväll dvs.)
    Exp. avgift (160kr)
    Dietfoder (618kr)

Nu kommer ni antagligen inte behöva lika mkt vård, men det är en riktlinje på vilka priser det är.
    Med försäkring så tror jag vi totalt betalade 3500kr.
    Nä inte exakt samma, men röntgen, undersökning/behandling, och lite till kommer behövas.
    Jorå, det får allt bli försäkrat framöver, ska piska karlsloken. ;)
  • hmcc

Oansvarig man, men han kanske är tät och då är det bara att gratulera jycken (och dig )

• Mirris

Ring en veterinär och boka en undersökning. Det behöver inte kosta sååååå mycket.  Här i stan tar dom 480 för själva "besöket" och sen byggs det på OM det behövs mer. Det är ju inte alls säkert!

Och som ägare så får man själv avgöra vad man vill att dom ska göra o inte.

• Mirris

Glömde...

Jag har haft hund i 17 år och enda gången jag använt mig av försäkringen var när den andra vovven fick diabetes och veterinären ville att hon skulle operera bort livmodern (för att lättare ställa in dosen insulin utan massa hormoner som störde)

Den operationen kosta då för 12 år sen ca 5000 o jag betalade mina 1200 + 20% av kostnaden.
    Oftast blir nog inte räkningen högre än självrisken

• Joico

Tyra haltade plötsligt i vintrast och skrek som en stucken gris när hon rörde sig. Hennes besök slutade på 2500kr exkl. medicin. Då undersöktes hon och båda frambenen röntgades. Det visade sig att hon hade en ganska rejäl sträckning i ena frambenet, som gick över efter medicinering och koppelpromenader.

Gränsen för försäkringen är vid 2500kr så det var ingen idé att blanda in dom. Så visst kan man komma undan relativt billigt, men det beror helt på vad det är. Det är dock viktigt att ni kommer till veterinär av flera anledningar. Själva haltandet kan också ge problem eftersom rörelsemönstret inte är detsamma och hunden belastar konstigt så kan det ge andra slitningsskador 

• grönräv
    hmcc skrev 2011-06-09 07:53:40 följande:

Oansvarig man, men han kanske är tät och då är det bara att gratulera jycken (och dig )

hähä nä, han resonerar att det är bättre att betala när det väl händer nåt istället för att betala i förskott och därmed kanske till ingenting. Kan tycka det resonemanget är klokare, dock blir det saftigt när nåt väl händer.
Svar på tråden Hur mycket kan det kosta att "laga" en oförsäkrad hund?