• Anonym

Skulder!

Jag har precis fått ett jobb jag trivs sååå bra med. Har varit arbetslös länge och äntligen lyckats få det bra.

Jag har väldigt många skulder hos kronofogden och vet att dom kan gå in och göra avdrag på min lön.

Om jag själv kontaktar dom och säger att jag är villig att göra upp en avbetalningsplan går dom ändå in och drar då?? Eller räcker det att dom ser att jag betalar varjer månad?

Givetvis ska dom ha sina pengar det är inte det. Det är bara så att detta är ett litet privat företag där det är chefen själv som har hand om löner och jag vill verkligen inte att detta ska komma fram. Vet att det lätt blir snack på så små ställe.

• Svar på tråden Skulder!
  • Lindreas

Efter att ha läst andra trådar i samma ämne så är jag rätt säker på att kfm inte gör upp avbetalningsplaner, utan är det utmätning så är det vad som gäller, tyvärr...

• Astarte

Prova att kontakta borgenärerna direkt istället. Säg som det är, att du fått jobb och vill börja betala. Då kan de dra tillbaka det från KFM så slipper det dras något på lön.

• Anonym (planer)

De enda du kan göra avbetalningplaner med är dina fordringsägare, inte med KF.

Gör du upp planer med inkassobolag m fl drar de tillbaka dina ärenden från KF och då blir det ingen löneutmätning.

Du kan dock räkna med att inkassobolagen är hårda att förhandla med eftersom de vet att de får in pengarna ändå.

• Lollo36

Det stämmer, KFM har ingen som helst möjlighet att avtala om några betalningsplaner, deras uppdrag är att driva in de skulder som ligger hos dem. Så det är upp till fordringsägarnas välvilja, om de är beredda att dra tillbaka ärendena från KFM och göra upp en avbetalningsplan i stället.

• Waldo

Så länge du ine har statliga skulder har du alla chanser att kontakta dina borgenärer och göra avbetalningsplaner genom dom för att slippa löneutmätning.

Har du statliga skulder är det KFM som företräder dom och där är det vanligtvis löneutmätning som gäller.
    Man kan dock prova att göra en form av förhandling med dem
    Det går ut på att man betalar direkt till KFM, samma stora summa som löneutmätning dock ingen avbetalningsplan, och på så vis slippa att det går via löneutmätning.
    Det krävs att man har en handläggare som är tillmötesgående och att man sköter sina inbetalningar till punkt och pricka

• Lollo36

Rätta mig om jag har fel, men handläggaren på KFM får väl inte låta bli att fatta beslut om löneutmätning om det ligger skulder hos KFM och handläggaren får reda på att det finns en inkomst som överstiger förbehållsbeloppet?

• Waldo
    Lollo36 skrev 2011-06-08 07:16:42 följande:
    Rätta mig om jag har fel, men handläggaren på KFM får väl inte låta bli att fatta beslut om löneutmätning om det ligger skulder hos KFM och handläggaren får reda på att det finns en inkomst som överstiger förbehållsbeloppet?
    Nej, den denne inte.

Men i vilket sammanhang ställer du frågan?
  • Lollo36

Mitt inlägg #6 var främst ämnat som svar på inlägg #5. Jag tror att man hamnar i ett moment 22 där om det finns statliga skulder som ligger hos kfm. Dvs att det är svårt att undvika att det blir en löneutmätning i det läget.

• Waldo
    Lollo36 skrev 2011-06-08 13:26:15 följande:
    Mitt inlägg #6 var främst ämnat som svar på inlägg #5. Jag tror att man hamnar i ett moment 22 där om det finns statliga skulder som ligger hos kfm. Dvs att det är svårt att undvika att det blir en löneutmätning i det läget.
    Det är precis samma sak som löneutmätning.
    Skillnade är att du betalar in pengarna själv iställer för att din arbetsgivare gör det

Du får ditt förbehållsbelopp uträknat i vanlig ordning, men du blandar inte in arbetsgivaren.
    Många tycker det känns bättre, då vissa arbetsgivare har negartiv syn på utmätning

Vad många med skulder tror är att dom har förhandlat sig till en avbetalningsplan, så är det dock inte
    Det handlar om att man vid Amål kan få möjligheten att sköta inbetalningarna själv
    Jag säger inte att det är en rättighet - det är en möjlighet
  • Lollo36

Jo men du skrev något om en tillmötesgående handläggare. Och jag undrade om handläggaren egentligen får vara tillmötesgående i en sådan fråga. Finns det en inkomst ska ju pengar drivas in. Fattar man inte beslut om löneutmätning överlåter man ju åt gäldenären att bestämma om han betalar in eller inte och då gör man väl fel gentemot borgenären. Jag hade nog aldrig vågat låta bli att fatta ett utmätningsbeslut i det läget om jag hade jobbat på kfm. Nu gör jag inte det så det var bara en undran. Men det kanske inte hjälper TS att diskutera det, vad vet jag...

When women go wrong, men go right after them. (Mae West)
  • Waldo
    Lollo36 skrev 2011-06-08 14:15:51 följande:
    Jo men du skrev något om en tillmötesgående handläggare. Och jag undrade om handläggaren egentligen får vara tillmötesgående i en sådan fråga. Finns det en inkomst ska ju pengar drivas in. Fattar man inte beslut om löneutmätning överlåter man ju åt gäldenären att bestämma om han betalar in eller inte och då gör man väl fel gentemot borgenären. Jag hade nog aldrig vågat låta bli att fatta ett utmätningsbeslut i det läget om jag hade jobbat på kfm. Nu gör jag inte det så det var bara en undran. Men det kanske inte hjälper TS att diskutera det, vad vet jag...
    Nej du missuppfattade mig.

Det var i diskussionen runt A mål, där man själv kan få göra inbetalningen till KFM istället för att det ska gå rundan genom en löneutmäting

Beslutet har då redan fattats av handläggaren
    Men gäldenären kontakatar nu KFM och frågar om denna själv kan få göra inbetalningen till KFM
    Detta är ingen rättighet man har utan en möjlighet. Möjligheten bygger på att man sköter sig och har en god kontakt med KFM
    Allt det juridiska är dock det samma.
    Men i detsamma som man missköter en inbetalning kontaktas arbetsgivaren och en löneutmätning startas
    Allting finns redan förberett, förbehållsbeloppet är det samma och man behöver bara skicka över beslutet till AG
  • Lollo36

Ja men det är väl det TS ville undvika, att arbetsgivaren får reda på att TS har skulder som ligger hos KFM? Och utmätningsbeslutet ska ju expedieras till arbetsgivaren. Så jag fattar inte poängen.

• Anonym (arbetsgivare)

Finns du hos kronofogden så blir arbetsgivaren automatiskt kontaktad för att fylla i ett dokument med din lön så de gör utmätning på den.

• Waldo
    Lollo36 skrev 2011-06-08 19:03:01 följande:
    Ja men det är väl det TS ville undvika, att arbetsgivaren får reda på att TS har skulder som ligger hos KFM? Och utmätningsbeslutet ska ju expedieras till arbetsgivaren. Så jag fattar inte poängen.
    Ja precis.
    Så om man bara har Amål och har möjligheten att få betala in själv så behövs ju inte AG blandas in

Vad är det du inte förstår?

Utmätningsbeslutet levereras inte till AG om utmätning ska ske via dem
    För att räkna ut förbehållsbeloppet behöver man inte kontakta AG
    Först får alltid gäldenären hem ett papper där man får redogöra för sina inkomstuppgifter
  • Lollo36

@Waldo: Det jag inte fattar är att du säger att KFM kan fatta beslut om utmätning i lön utan att arbetsgivaren får reda på detta. Enligt utsökningsförordningen ska ju utmätningsbeslutet delges arbetsgivaren. Så jag fattar inte hur du menar att man kan låta bli det och låta gäldenären betala in själv, förutsatt att denne sköter sig, utan att som handläggare göra "fel".

Svar på tråden Skulder!