• laris

Någon som har varit på Malta? Tips??!

Hej alla,

Hoppas på att kunna få lite tips om var man ska åka till om man ska till malta. Vi vill ha sol och bad, mysiga restauranger och barer, men slippa för många ungdomar. Någo som har varit i Silema tex?

Vi har inga barn och är 30 år så vi vill ha liv och rörelse men inte hamna i någon Kos aktigt ställe.

Tips mottages varmt!!!!

• Svar på tråden Någon som har varit på Malta? Tips??!
  • laris

Såg att det heter Sliema visst

• LindizJ

min man och jag var på Malta 2004. fantastiskt mysigt ställe som vi skulle vilja åka tillbaka till.
    tips är att besöka Mdina

• prinsessan06

Sliema är jättetrevligt! Det går bussar till Valetta och man kan ta sig runt hela ön med buss från Valetta. Det är billigt att åka buss och tar kanske en timme vart du än ska på ön.

För bad: stranden i Mellieha, ligger nära busshållplatser, har toaletter och serveringar. Annars tar ni båt ut till Gozo och badar från båten, det finns många såna turer.

För historia, underbara souvenirer (glas) och trevlig fika: Mdina. Kom dit tidigt innan alla andra så får ni gå för er själva i en lugn och fin stad med medeltidskänsla blandat med lite tusenochen natt-känsla. Ät tårta och drick te eller kaffe på Fontanella Tea Garden. Underbar utsikt om ni väntar på en plats uppe på verandan. Det är värt att vänta på.

Mest turistiga upplevelsen: The blue grotto. Dock åt vi en väldigt god pasta på matstället vid Blue Grotto. Ta en liten portion om ni inte äter jättemycket.....

Prova inte deras apelsinläsk Kinnie......det smakar f-n. Däremot ska ni passa på att äta kaningryta, de är jättegott.

I Valletta får ni inte missa S:t John's Co-Cathedral. Kom tidigt och häng på låset. Jag tror de öppnar 9 eller 10 på förmiddagrana. Häng på låset, annars blir det för mycket folk.
    Missa heller inte de fantastiska utsiktsplatserna Upper och Lower Barraca Gardens. Fantastiska ställen att vila fötterna på och samtidigt förtära lite mellanmål och pusta ut.

Det är även värt att ta bussen över till Fort S:t Angelo. Underbar utsikt in mot Valetta.

• laris

Åh, det låter helt underbart!

Nu har vi bokat in oss på ett hotell som heter bayview appartements i Sliema. Vi åker den 14/8. Längtar!!

• tonix77

Nu är det redan bokat men jag skulle alla gånger skaffat boende i Mellieha.
    Mysig och lugn stad.
    Som sagt Mdina är en hit och har ni tid så ta färjan till Gozo(den andra bebodda ön), där finns också en befäst stad med vacker utsikt.
    Blue grotto är vackert som sagt.
    Är ni historiainstresserade finns gamla stentempel Ħagar Qim från ca 3600 f kr.
    Valetta är intressant men hade jag ont om tid skulle jag alla gånger välja Mdina framför Valetta.
    Hoppas ni får det jättetrevligt, Malta är hur mysigt som helst!

• hotten

vi kom hem i helgen från Malta. Vi hade bokat transport från flygplatsen så jag minns att vi stannade till på de hotellet du bokat, på andra sidan gatan var havet. en livlig gata hotellet såg helt ok ut för att vara 3 *.

Jag skickar min reseblogg adress till dig på privata så kan du läsa.. dock reste jag ensam med dottern å bodde inte där men nyligt var det på ön iallfall :)

• MoonFlight

Vi har varit på Malta 3 ggr än så länge och fler lär det bli!

Åk till Valetta en helg morgon ganska tidigt, dom har marknad och man kan köpa ALLT och det mesta till bra priset.., varning att köpa dvdfilmer dock då dom oftast inte fungerar...

Det ska finnas en grotta som man får gå ner i dock är det väldigt begränsat antal som får gå ner/dag och flera månaders väntetid, kommer inte på vad den heter nu bara för det men går att hitta om man googlar. Nästa gång ska vi försöka åka ner om vi lyckad träffa in med biljetter och barnpassning...

• Videli

Här är en till som älskar Malta. Vi var där två veckor förra året, bodde då på Gozo en underbar lite ön. Jag tycker Valetta är en rolig stad, men lugnet på Gozo är helt underbart, lagunerna och de små fina ständerna där var fantastiska. 
    Men ni kan nog tycka att det är för lugnt. Vi älskade det, och tog flera tripper till huvudstaden. Sliema kanske är bättre för er om ni vill ha lite mer tempo. Men paradiset finns på Gozo.

Ska se om jag kan leta fram några guldstränder  

• Halmstadtjej1986

Jag och min sambo är också lite sugna på just Malta. Åker ni charter dit?..Vilket bolag isåfall?..Än sålänge har jag bara hittat Solresor som åker dit.

• Videli
    Halmstadtjej1986 skrev 2011-06-08 22:54:53 följande:
    Jag och min sambo är också lite sugna på just Malta. Åker ni charter dit?..Vilket bolag isåfall?..Än sålänge har jag bara hittat Solresor som åker dit.
    Nej inte chater, flyg ner själva. SAS har jättebilliga flyg ner till Malta nu. Vi flög med ryanair för en löjlig peng. Sen bokar du hotell via hotels.com som har superbillga hotell på Malta
  • hotten

kan säga att jag inte alls var förstjust i Malta, helt ok, kunde åka dit om jag fick tag på en extremt billig resa men för den pengen besöker jag hellre andra ställen.

• laris
    Halmstadtjej1986 skrev 2011-06-08 22:54:53 följande:
    Hej! Vi bokade separata flygbiljetter med SAS och hotell på www.hotels.com. Min man har ett SAS kort med flygpoäng så vi flyger gratis och hotellet är 3 stjärnigt och kostade 5100:- för en vecka. Pool och precis vid havet. Men vi kollade även vad det skulle kosta med SAS om vi inte hade använt oss av flygpoängen och det gick på ca 3500:- pp. SAS flyger dit dagligen så man kan hitta billiga flygbiljetter.

Hoppas ni hittar nåt som passar!
  • laris

Tack alla för bra tips! keep it coming in

Svar på tråden Någon som har varit på Malta? Tips??!