• ollemia

Stimulerad eller ostimulerad FET?

Jag har sökt info på diverse klinikers hemsidor och inte riktigt funnit något bra svar på skillnaden mellan att göra FET i stimulerad respektive ostimulerad cykel. Jag antar att det handlar om att vid ostimulerad så inväntar man mens och sedan ägglossning via stickor innan FET görs. Vid stimulerad borde man då via sprutor eller spray styra nedreglering och uppbyggnad av slemhinna, men stimulerar man även ägglossning? Är det någon som har koll på det här och inte bara gissar som jag gör? Är det någon som har erfarenhet och därmed rekommenderar endera varianten?

Vi har en son på snart tio månader som blev till med hjälp av IVF och färskt ägg. Vi fick ett ägg till frysen och planerar att göra ett syskonförsök efter sommaren. Jag skulle gärna vilja vara lite påläst till dess. Jag tror att anledningen till att vi var tvungna att ta hjälp av IVF var dels att jag inte ägglossar som man ska och dels att mina sköldkörtelvärden behövde regleras. Om jag inte har någon ägglossning känns det "säkrare" med stimulerad cykel, men jag vet egentligen inte... Fungerar det inte med detta enda ägg, så gör vi förmodligen om hela IVF-proceduren från början, men jag skulle förstås helst slippa det!

Hoppas någon av er kloka besökare läser min fråga och kan och vill svara!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Stimulerad eller ostimulerad FET?
  • Vickan I

Om du inte ägglossar av dig självt i naturlig cykel så blir det endast aktuellt med stimulerat FET för er. Ostimulerat gör man bara om man har fungerande mens/ägglossning av sig självt. Resultaten är mer eller mindre lika goda vid båda dessa metoder. Vid stimulerat äter de flesta tabletter från mensen första dag ( en del tar sprutor). Dessa hjälper till att bygga upp slemhinnan och själva FET brukar göras ca +- 20 dgr senare.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • ollemia

Tack Vickan för ditt snabba svar!

Och du menar alltså att det finns chans att slippa sprutorna, vad härligt!!

• ollemia

Jag vet inte säkert att det är fel på min ägglossning, men det var en av förklaringarna som kliniken gav lite inofficiellt. Vi går ju tillbaka till samma klinik, så jag hoppas att det blir stimulerat i höst!

• massadillan

jag har oxå en fråga!
    Om det frusna ägget är 2 dygnsodlat, måste man då sätta in det exakt 2 dygn efter mens?

• ollemia

Hej massadillan!

Ja, det var en bra fråga, jag har ingen aning!

Någon som vet?

• massadillan

Hej ollemia 
    tydligen ska man in och få ägget tre dagar efter utslag på ägglossningstest.
    Om du har vitamin och mineralbrist kan detta påverka fertiliteten. Jag har köpt massa vitaminer till min sambo. (slöa simmare) Och på endel naturapotek kan de göra håranalys för att se vad man har brist på, det kostar i och för sig ca 1200kr..

Svar på tråden Stimulerad eller ostimulerad FET?