Anonym skrev 2011-06-08 13:30:50 följande:
Det går inte att uppfatta hur gamla ni är?
Familjehem eller att adoptera?
Det är två helt skilda saker!
Det ena har inte med det andra att göra!
Först så måste man göra klart för sig själv vad det är man vill!
Att gå in som familjehem men agera som om man adopterat barnet kommer att innebära många konflikter och illamående för ALLA parter!
Man måste från början skilja på begreppen och bestämma sig för vad det är man vill!
Ja självklart är det två skilda saker men vi vet vad båda delarna innebär!
Och om vi blir familjehem kommer vi INTE ta barnet som vårt biologiska.
Vi kommer göra allt för att ge bioföräldrarna möjlighet till att träffa barnet (Om så är fallet)
Hålla kontakt med barnets föräldrar och alltid fråga föräldrarna om de ger tillstånd till oss att göra "längre" utflykter m.m med deras barn.
Vi vet skillnaden och vi är även godkänd men vi har inte bestämt oss för adoption eller familjehem.
Än vad vi väljer kommer vi bli lika glada och bra "föräldrar"
Anonym skrev 2011-06-08 13:49:58 följande:
Rent spontant känner jag att ni ska vänta. Som du själv skriver så har du redan 2 småbarn som säkert kräver en del de också. Ska man ha familjehem så kommer det att krävas mycket tid, tid som du kanske inte har i dagsläget?
Sedan undrar jag liet över vad du menar med att det kan bli dyrare? Du vill hjälpa men inte att det ska kosta pengar? Adoption kostar pengar, mycket pengar.
Kanske ni ska nöja er med att hjälpa i det lilla just nu? Man kan ju bli världsförälder genom Unicef, ni kan ansöka om att bli kontaktfamilj. Finns så mycket man kan göra som gör skillnad för några barn.
Jag skrev att vi är "relativt ung" och angav NÄR vi fick barnen, Skrev aldrig att dem var småbarn
Jodå vi har tid.
Pengar har vi gott om och jag sa aldrig att jag inte ville det skulle kosta pengar.
Jag skrev att det kommer bli dyrare om vi adopterar/blir familjehem nu då vi har 2 barn redan
Alltså om vi går på badhus eller om barnen vill börja någon aktivitet så blir det 3 kanske 4 barn som vi ska betala för. Vi klarar det ekonomiskt men det BLIR mer pengar på "samma gång" än om vi blir familjehem/adoptivföräldrar när de biologiska flyttat ut.
Samma summa pengar men vid samma- eller olika tillfällen.
För oss spelar det ingen roll vilket som.
Enligt soc är vi redo för att bli familjehem och familjekurser har vi gått.
Vi har varit avlastningsfamilj tidigare men ej längre :-/
Världsföräldrar är vi redan men nu vill vi adoptera eller bli familjehem
Vill hjälpa andra familjer + Ha ett/två barn.
Vi anses kvalificerade till ett barn via adoption (Klarat kraven för att få ansöka genom en adoptionsbyrå) eller (Genom soc) högst 2 barn via familjehem.