• Anonym

När barnen flyttat ut

Jag har två barn och är relativt ung.
    Min man är 2 år äldre än mig.
    (Fick barnen som 19 och 22 åring)

Vi vill bli familjehem eller adoptera,
    För vi tycker verkligen synd om barn som har det svårt och jag VET att vi skulle kunna hjälpa!
    Dessutom klarar inte jag av att föda fler egna barn.
    Dock vill jag ge mina biologiska barn en riktig kärleksfull uppväxt och kunna göra så mycket med dem som möjligt. Dvs utflykter, bad, bio m.m. Det kan ju bli dyrare med adoptiv/foster- barn samt behövas mer plats.

Så jag undrar, Ska jag vänta till barnen flyttat ut?
    Är det bättre att vara familjehem eller adoptera?
    Tror ni att mina biobarn kommer känna sig "bortvald" i något av alternativen?

Snälla hjälp oss!

• Svar på tråden När barnen flyttat ut
  • Hillbilly

Ni kan väl börja med att vara familjehem, så får ni se hur det är. Adoptera är ju för all framtid- går inte att ångra sig då....

• Hillbilly

Glömde.. Ang era biologiska barn så tror jag att det blir vad man gör det till. Hur gamla är era barn? Förklara innan och låt dom vara med i processen och låt dom inte vara utanför så tror jag inte det är några problem alls....

• Anonym

Att bli familjehem kräver oerhört mycket av er som familj. Har ni tid och ork att ta hand om ett barn som kan vara "trasigt"? Familjehemsplacerade barn kräver tid och omsorg i massor. Innan man blir familjehem ska man ha övervägt det noga för det är en heltidssysselsättning som kan komma att påverka hela familjen. Jag är själv familjehem och har inte ångrat mig en sekund, men man ska vara på det klara med vad som krävs av en.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-08 08:31:29 följande:
    Jag har två barn och är relativt ung.
    Min man är 2 år äldre än mig.
    (Fick barnen som 19 och 22 åring)

Vi vill bli familjehem eller adoptera,
    För vi tycker verkligen synd om barn som har det svårt och jag VET att vi skulle kunna hjälpa!
    Dessutom klarar inte jag av att föda fler egna barn.
    Dock vill jag ge mina biologiska barn en riktig kärleksfull uppväxt och kunna göra så mycket med dem som möjligt. Dvs utflykter, bad, bio m.m. Det kan ju bli dyrare med adoptiv/foster- barn samt behövas mer plats.

Så jag undrar, Ska jag vänta till barnen flyttat ut?
    Är det bättre att vara familjehem eller adoptera?
    Tror ni att mina biobarn kommer känna sig "bortvald" i något av alternativen?

Snälla hjälp oss!
    Det går inte att uppfatta hur gamla ni är?
    Familjehem eller att adoptera?
    Det är två helt skilda saker!
    Det ena har inte med det andra att göra!
    Först så måste man göra klart för sig själv vad det är man vill!
    Att gå in som familjehem men agera som om man adopterat barnet kommer att innebära många konflikter och illamående för ALLA parter!
    Man måste från början skilja på begreppen och bestämma sig för vad det är man vill!

• Anonym

Rent spontant känner jag att ni ska vänta. Som du själv skriver så har du redan 2 småbarn som säkert kräver en del de också. Ska man ha familjehem så kommer det att krävas mycket tid, tid som du kanske inte har i dagsläget?

Sedan undrar jag liet över vad du menar med att det kan bli dyrare? Du vill hjälpa men inte att det ska kosta pengar? Adoption kostar pengar, mycket pengar.

Kanske ni ska nöja er med att hjälpa i det lilla just nu? Man kan ju bli världsförälder genom Unicef, ni kan ansöka om att bli kontaktfamilj. Finns så mycket man kan göra som gör skillnad för några barn.

• Anonym
    Hillbilly skrev 2011-06-08 08:51:39 följande:
    Ni kan väl börja med att vara familjehem, så får ni se hur det är. Adoptera är ju för all framtid- går inte att ångra sig då....
    Hillbilly skrev 2011-06-08 08:54:03 följande:
    Glömde.. Ang era biologiska barn så tror jag att det blir vad man gör det till. Hur gamla är era barn? Förklara innan och låt dom vara med i processen och låt dom inte vara utanför så tror jag inte det är några problem alls....
    Vi kommer INTE ångra oss.
    Dom är tillräckligt gamla för att veta vad det handlar om och barnen pratar engelska och svenska...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-08 10:41:02 följande:
    Att bli familjehem kräver oerhört mycket av er som familj. Har ni tid och ork att ta hand om ett barn som kan vara "trasigt"? Familjehemsplacerade barn kräver tid och omsorg i massor. Innan man blir familjehem ska man ha övervägt det noga för det är en heltidssysselsättning som kan komma att påverka hela familjen. Jag är själv familjehem och har inte ångrat mig en sekund, men man ska vara på det klara med vad som krävs av en.
    Vi förstår att det kräver mycket tid men det har vi också.
    Båda klarar allt vad det innebär med adoption och familjehem.
    Vi har gått kurser och är godkänd så när vi bestämt oss är det bara att vi anmäler oss på kö.
  • Anonym

Då verkar ni ju redan bestämt er om ni kommit så långt i processen.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-08 13:30:50 följande:
    Det går inte att uppfatta hur gamla ni är?
    Familjehem eller att adoptera?
    Det är två helt skilda saker!
    Det ena har inte med det andra att göra!
    Först så måste man göra klart för sig själv vad det är man vill!
    Att gå in som familjehem men agera som om man adopterat barnet kommer att innebära många konflikter och illamående för ALLA parter!
    Man måste från början skilja på begreppen och bestämma sig för vad det är man vill!
    Ja självklart är det två skilda saker men vi vet vad båda delarna innebär!
    Och om vi blir familjehem kommer vi INTE ta barnet som vårt biologiska.
    Vi kommer göra allt för att ge bioföräldrarna möjlighet till att träffa barnet (Om så är fallet)
    Hålla kontakt med barnets föräldrar och alltid fråga föräldrarna om de ger tillstånd till oss att göra "längre" utflykter m.m med deras barn.
    Vi vet skillnaden och vi är även godkänd men vi har inte bestämt oss för adoption eller familjehem.
    Än vad vi väljer kommer vi bli lika glada och bra "föräldrar"
    Anonym skrev 2011-06-08 13:49:58 följande:

Rent spontant känner jag att ni ska vänta. Som du själv skriver så har du redan 2 småbarn som säkert kräver en del de också. Ska man ha familjehem så kommer det att krävas mycket tid, tid som du kanske inte har i dagsläget?

Sedan undrar jag liet över vad du menar med att det kan bli dyrare? Du vill hjälpa men inte att det ska kosta pengar? Adoption kostar pengar, mycket pengar.

Kanske ni ska nöja er med att hjälpa i det lilla just nu? Man kan ju bli världsförälder genom Unicef, ni kan ansöka om att bli kontaktfamilj. Finns så mycket man kan göra som gör skillnad för några barn.

Jag skrev att vi är "relativt ung" och angav NÄR vi fick barnen, Skrev aldrig att dem var småbarn
    Jodå vi har tid.

Pengar har vi gott om och jag sa aldrig att jag inte ville det skulle kosta pengar.
    Jag skrev att det kommer bli dyrare om vi adopterar/blir familjehem nu då vi har 2 barn redan
    Alltså om vi går på badhus eller om barnen vill börja någon aktivitet så blir det 3 kanske 4 barn som vi ska betala för. Vi klarar det ekonomiskt men det BLIR mer pengar på "samma gång" än om vi blir familjehem/adoptivföräldrar när de biologiska flyttat ut.
    Samma summa pengar men vid samma- eller olika tillfällen.

För oss spelar det ingen roll vilket som.
    Enligt soc är vi redo för att bli familjehem och familjekurser har vi gått.
    Vi har varit avlastningsfamilj tidigare men ej längre :-/

Världsföräldrar är vi redan men nu vill vi adoptera eller bli familjehem
    Vill hjälpa andra familjer + Ha ett/två barn.
    Vi anses kvalificerade till ett barn via adoption (Klarat kraven för att få ansöka genom en adoptionsbyrå) eller (Genom soc) högst 2 barn via familjehem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-08 14:05:32 följande:

Då verkar ni ju redan bestämt er om ni kommit så långt i processen.

Ja vi har bestämt att vi ska adoptera eller bli familjehem men ej vilket,
    Det var den "största frågan". Om vi ska adoptera eller bli familjehem. För det kan vi ej bestämma.
  • Anonym

Bli familjehem :) hjälpa fler barn kanske. Ta en tonåring och hjälp denna ut i vuxenlivet. Många familjer finns till mindre barn.. Svårare att få bra hem till typ 10 år+

• Anonym

Adoption eller familjehem? Vad känner du i hjärtat? Det är ju som någon skrev vitt skilda saker. Om du är ute efter att hjälpa så kan du ju antingen adoptera ett barn och hjälpa det barnet resten av livet medans du som familjehem kanske kommer att hjälpa flera barn under flera års tid.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-08 14:13:31 följande:
    Ja vi har bestämt att vi ska adoptera eller bli familjehem men ej vilket,
    Det var den "största frågan". Om vi ska adoptera eller bli familjehem. För det kan vi ej bestämma.
    Fast riktigt så enkelt är det väl inte att adoptera, det är en lång och omfattade utredning INTE som Soc gör inför en placering!
    Adoption kan inte vem som helst bli beviljad och det kostar en hel del!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-08 16:53:41 följande:
    Fast riktigt så enkelt är det väl inte att adoptera, det är en lång och omfattade utredning INTE som Soc gör inför en placering!
    Adoption kan inte vem som helst bli beviljad och det kostar en hel del!
    Jag skrev att vi har blivit godkänd för soc SAMT gått föräldrakurserna och blivit godkänd för ADOPTION, Men bara för att vi är godkänd så betyder det INTE att vi MÅSTE adoptera just nu.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-08 22:20:06 följande:
    Jag skrev att vi har blivit godkänd för soc SAMT gått föräldrakurserna och blivit godkänd för ADOPTION, Men bara för att vi är godkänd så betyder det INTE att vi MÅSTE adoptera just nu.
    Lite Ot kanske men hur lång är utredningen för adoption?vad jag vet är att den inte går att jämföra med Soc utredning.Adoption utredningen sträcker sig väl över flera år innan allt är helt klart?
  • Birgit66

Hej! Om ni känner att familjehem är ett lockande alternativ tycker jag att ni ska bli det. Adoptionsköerna är låååånga och fylld av längtande barnlösa och barnen tillgängliga för adoption blir allt färre. Räkna med ca 5 år från det att ni anmält er til en adoptionsbyrå. Det KAN gå snabbare.

Samtidigt finns brist på bra familjehem, och det verkar som om ni kan bli ett sådant! Om ni verkligen vill göra en insats är det här ni och all er kärlek behövs mest.

Kram och lycka till!

Svar på tråden När barnen flyttat ut