• Anonym (ledsen mamma)

Kryper i mig när mitt barn blir för på

Jag har en 3-åring som jag brukar gosa mycket med, både kramar och pussar. jag tycker normalt att det är jättemysigt. men i perioder är mitt barn "för på", det känns nästan som om hon vill krypa innanför skinnet på mig. Hon blir manisk med klappar i ansiktet som hon vet att jag avskyr. (det riktigt kryper i kroppen och jag tycker att det är jätteobehagligt.) och ju jobbigare jag tycker att det är desstå mer manisk blir hon med klapparna. Jag tar bort hennes hand gång på gång och säger att hon kan klappa på håret eller på axeln, var som helst men inte så där maniskt i ansiktet. Hon blir väldigt upprörd, men ändå kryper handen dit extremt mycket och ofta. Tyvärr får jag tillslut jättepanik  och skjuter henne ifrån mig på ett bryskt sätt som inte alls känns bra. det känns inte som jag alls kan kontrollera mig i den situationen. 

Finns det någon som kan ge mig något råd hur jag ska göra? 

• Svar på tråden Kryper i mig när mitt barn blir för på
  • Anonym (ledsen mamma)

När hon är som mest "manisk" så är det inte bara klapparna som är svåra för mig att handskas med utan hon blir otroligt klängig på alla sätt och vis. men  det är just klapparna som jag har allra svårast att handskas med. Jag upplever att jag borde ge henne all närhet hon just då kräver, men jag har så svårt med det.

• enchanted

säg till henne mmm, vad gosig du är, men klappa mamma här istället, det är SÅ skönt.
    försök behärska dig, så du inte missuppfattas och hon blir ännu mer på för att hon känner av din sinnesstämning.
    närheten ger trygghet och bekräftelse vilket ju alla barn behöver och kräver mer eller mindre. 

• Anonym (Tillis)

Jag har ibland kännt samma sak, att jag får panik av den närheten. Jag brukar då försöka ge ett rejält "gos" tillbaka, en stor kram och tala om hur mycket jag tycker om barnet. Sedan säger jag att "nu måste mamma fixa med en grej (typ diska),  vi kan gosa mera sedan" Då har man ändå visat att man uppskattar barnet.
    Jag tror också att det ä en övergående period det där att de vill klappa i ansiktet också. Jag vill minnas att min son gjorde det mycket ett tag.

Jag har kommit fram till att jag nog har vissa drag av ADD (liknande ADHD) och tror att det är därför jag kan få den där panikkänslan av för mycket närhet. Det har inget med svårighet att visa känslor att göra utan det hänger ihop med svårigheten att sitta still. Jag får även panik ibland av att ligga tyst och stilla bredvid ett barn som skall somna. Då kryper det plötsligt i hela kroppen och jag måste till vilket pris som helst ut ur rummet och vara själv en stund.

Dock märker mina barn aldrig något av det här. För jag är mycket noga med att ge närhet och trygghet till dem och sätta deras behov först hela tiden.

• Anonym (ledsen mamma)
    enchanted skrev 2011-06-08 09:30:57 följande:
    säg till henne mmm, vad gosig du är, men klappa mamma här istället, det är SÅ skönt.
    försök behärska dig, så du inte missuppfattas och hon blir ännu mer på för att hon känner av din sinnesstämning.
    närheten ger trygghet och bekräftelse vilket ju alla barn behöver och kräver mer eller mindre. 
    Du har så rätt.Jag märker ju att hon blir mer på ju mer jobbigt jag tycker att det är. Och jag önskar så att jag klarade av att ge henne den närheten hon då behöver. Jag brukar flytta hennes hand, men jag ska testa att säga det du skrev.
  • Mrs Lady
    enchanted skrev 2011-06-08 09:30:57 följande:
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (Tillis) skrev 2011-06-08 09:39:44 följande:
    Jag har ibland kännt samma sak, att jag får panik av den närheten. Jag brukar då försöka ge ett rejält "gos" tillbaka, en stor kram och tala om hur mycket jag tycker om barnet. Sedan säger jag att "nu måste mamma fixa med en grej (typ diska),  vi kan gosa mera sedan" Då har man ändå visat att man uppskattar barnet.
    Jag tror också att det ä en övergående period det där att de vill klappa i ansiktet också. Jag vill minnas att min son gjorde det mycket ett tag.

Jag har kommit fram till att jag nog har vissa drag av ADD (liknande ADHD) och tror att det är därför jag kan få den där panikkänslan av för mycket närhet. Det har inget med svårighet att visa känslor att göra utan det hänger ihop med svårigheten att sitta still. Jag får även panik ibland av att ligga tyst och stilla bredvid ett barn som skall somna. Då kryper det plötsligt i hela kroppen och jag måste till vilket pris som helst ut ur rummet och vara själv en stund.

Dock märker mina barn aldrig något av det här. För jag är mycket noga med att ge närhet och trygghet till dem och sätta deras behov först hela tiden.
    Tack för ditt inlägg. Skönt att höra att jag inte är ensam.

Jag är verkligen ledsen att jag stöter bort mitt barn ibland, jag normalt inte alls har problem med närheten. Vi samsover många år med våra barn och jag älskar att ligga nära dem. Men det är just den där maniska känslan jag har så otroligt svårt för. Det känns nästan som om jag får klaustrofobi. men jag försöker verkligen tänka på att krama henne extra mycket. när hon är som mest på. men ibland får jag som sagt riktig panik och måste få "luft". Att skylla på att jag måste göra något annat är ett bra tips, det ska jag prova. men vad ska jag göra när jag lägger henne på kvällen och hon håller på och pillar som mest? Jag brukar nämligen ligga brevid henne tills att hon somnar.
  • enchanted

skyll inte på att du ska göra annat, barn genomskådar och känner av mer än man tror, och vid läggdags, ta en nalle eller nåt som ni stoppar om tillsammans bredvid henne, som hon får klappa, krama och stoppa om, visa henne att nallen vill ha kramar och klappar och att den och hon ska sova nu, låt henne på så sätt få självförtroende och känna sig behövd men rikta den intensiva "kelet" mot nallen.

• Anonym (ledsen mamma)
    enchanted skrev 2011-06-08 10:01:46 följande:
    skyll inte på att du ska göra annat, barn genomskådar och känner av mer än man tror, och vid läggdags, ta en nalle eller nåt som ni stoppar om tillsammans bredvid henne, som hon får klappa, krama och stoppa om, visa henne att nallen vill ha kramar och klappar och att den och hon ska sova nu, låt henne på så sätt få självförtroende och känna sig behövd men rikta den intensiva "kelet" mot nallen.
    Tack för de fina råden du ger.
  • Tygtiiger

Men - det är också bra att lära sina barn att andra människor får säga nej till vissa sorters klappar! Din dotter är så stor att du kan hävda din integritet och helt enkelt säga "inte i ansiktet, det vill jag inte! På håret/axeln/armen!" Så lär hon sig att hon också kan säga nej till oönskat tafsande.

Krupke, we've got problems of our own!
  • enchanted
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2011-06-08 10:05:22 följande:
    Tack för de fina råden du ger.
    ingen orsak,
  • enchanted
    Tygtiiger skrev 2011-06-08 10:07:10 följande:
    Men - det är också bra att lära sina barn att andra människor får säga nej till vissa sorters klappar! Din dotter är så stor att du kan hävda din integritet och helt enkelt säga "inte i ansiktet, det vill jag inte! På håret/axeln/armen!" Så lär hon sig att hon också kan säga nej till oönskat tafsande.
    mmm, precis, rikta om närhetsbehovet.
  • Anonym (förstår)

Ja, det är inte så lätt att klara av den där sortens klängiga närhetsbehov. Kan du inte prata lättsamt och lugnt med henne och be henne sluta med klapparna. Säg att ni kan kramas istället och försök avleda henne och göra annat. Antagligen vill hon ha närhet men också din fullständiga uppmärksamhet. Kanske kan ni sitta tätt ihop i soffan kramas lite och läsa bok, rita teckningar tillsammans eller leka, spela spel, lägga pussel. 
    Sättet som du reagerar på är mänskligt men egentligen så har det motsatt effekt. Ju bryskare du blir desto mer måste hon kämpa för din närhet... 

• Anonym

Du är absolut inte ensam , har en väninna som är precis likadan, det lustiga är att det oftast har att göra med den veckan innan hon ska ha mens. Kolla upp om det är vissa perioder du känner så, kan ju vara hormonerna som spökar...

• Anonym (samma)

Å vad jag känner igen mig! Jag gillar oxå den vanliga närheten med min son, samsover och har burit honom mycket. Men när han vill klappa i ansiktet, han gillar speciellt att känna runt min mun får jag en jätteotäck känsla, det är väldigt obehagligt och jag får oxå lust att bara skjuta iväg honom! samma när han klänger sig fast vid mig när jag ska göra något, och inte lyssnar när jag säger till honom att släppa. Får nästan panik då! Men som flera skriver håller jag med om att det är viktigt att barnet lär sig att lyssna när man säger nej till att bli klappad och klängd på när man inte vill.

• augustisten
    Tygtiiger skrev 2011-06-08 10:07:10 följande:

Så tänker jag också.

Känns det inte bra för dig är det bra att du talar om det TS. Då lär du ditt barn att sätta sunda gränser kring sig själv - men var noga med att det är du som sätter gränsen (Jag vill inte att du klappar mig i ansiktet, men du får klappa på håret om du vill) och inte barnets behov det är fel på (Måste du hålla på och klappa mig i ansiktet hela tiden). 

Respekterar hon inte ditt nej så tycker jag att det är helt okej att gå därifrån. Det kan du ju också tala om innan "Jag vill inte att du gör så - då går jag härifrån". Och du behöver inte förklara varför - det räcker att du inte vill. Precis som det ska räcka att din unge säger att hon inte vill om någon gör något som hon tycker är obehagligt på henne. 

Att hon blir så "på" beror kanske på att hon blir väldigt tveksam om var gränsen egentligen går... treåringar vill ju gärna utforska det. När du är tillfreds och tycker att det känns okej att bli klappad finns det ju inte någon gräns att utforska - men när du känner obehag gör det ju det - och då behöver du kanske också sätta ett ordentligt stopp annars testar hon att gå längre och längre... *Vrider lite på amatörpsykologhatten*

Svar på tråden Kryper i mig när mitt barn blir för på