• Anonym (semester)

Hur långt sommarlov har era barn?

Jag pratade med min mamma igår och berättade lite om hur jag ska jobba i sommar och vilka veckor barnen är lediga. Då kläckte hon att det är sååå synd om barnen som får så kort sommarlov! 4 veckor ska de vara lediga.

Då blir jag jättenyfiken på hur "alla andra" har det och undrar som rubriken lyder: hur långt sommarlov har era barn?

Det måste ju finnas många barn som inte har 10 veckors sommarlov, eller hur långt ett sommarlov är nuförtiden. 9 veckor får jag det till? Iallafall, mina barn kommer ha 4 veckors sommarlov, och de resterande 5 veckorna går de på dagis/fritids 14 dagar! Jag hade ingen ångest för det alls innan jag pratade med henne igår, jag var riktigt nöjd och kände att det här blir en jättebra sommar för alla i familjen med mycket ledigt. Hon tog ner mig på jorden lite...

• Svar på tråden Hur långt sommarlov har era barn?
  • Busungarnas mamma

De kommer att vara lediga i 5 veckor.

Jag tycker inte alls att du ska känna dig nedstämd över att dina barn är lediga i 4 veckor,
    det är en helt normal ledighet.
    Det finns många barn som får vara på dagis/fritids hela somrarna.

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • Anonym (lärare)

Mina barn brukar få ca 8 veckors sommarlov, eftersom jag är lärare. inga av deras kompisar är lediga så länge, och de tycker att det är ganska folktomt och trist att gå hemma när alla andra är på förskolan/fritids.

• Anonym

7 veckor men då har jag föreldrar dagar som jag kan ta ut och jobba lite extra så vi får åka utomlands. Som föreldrar gör man det bästa för sina barn och det har du säkert också gjort. Som dem andra skrev finns barn som inte får nån sommarlov alls under sommar.

• snappi81

Men vadå, alla kan ju inte va lediga hela sommaren! Våra ska va lediga i 6 veckor men hade min man inte valt att ta ut 2 extra veckor med fl så hade det bara blivit 4 veckor här med. Dom "vanliga" semesterveckorna. Tycker absolut inte du ska ha nån ångest, det finns ju dom barnen som måste gå hela sommaren pga olika anledningar.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Buspojkarna

våra barn blir hemma hela juli. Sen går de bara 20 timmar, då jag är arbetslös.
    Det blir perfekt för barnen.

• Jessa med 3

Sönerna får 9 veckor och dottern 8 veckor ledigt.

Jag är lärare och själv ledig 8 veckor, men min pappa kommer och är med grabbarna under efterarbetsdagarna för att de ska kunna gå sommarfotbollsskola. Känns lite knepigt att dottern då ska vara på förskolan, men jag tror inte att min pappa mäktar med alla tre hela veckan...

Det känns självklart bra att barnen kan vara lediga så länge med mig, men eftersom deras pappa inte har sommarledigt lika länge så känns det inte som "semester" direkt.

• Anonym (semester)
    Längtan efter 3 skrev 2011-06-08 09:28:17 följande:
    7 veckor här.
    Men tycker nu din mamma så synd om barnen kanske hon kan ta dom någon vecka?!

Hehe ja det tycker man ju att hon skulle kunna göra, men hon är såå trött och stressad så det går icke. Det sa hon tydligt till mig och min syster i våras att det kan hon inte, förra året hade hon mina två barn och syrrans dotter 3 + 4 dagar och var helt slutkörd sen sa hon

Jag vet ju att barnen tycker det är roligt på fritids och dagis, men nu har jag ju börjat tänka efter hur andra har det. Vill inte att barnen ska få höra att de är minst lediga av alla och att de ska bli ledsna för det... Men tror inte att någon tänker så. Och som jag skrev så går de i snitt 3 dagar i veckan de veckorna de ska vara där så tid kommer finnas till roliga saker ändå!

Svar på tråden Hur långt sommarlov har era barn?