• Anonym (fundersam)

Ännu en tråd om slentrianmässigt förhållande.

Här kommer ännu en tråd om ett slentrianmässigt förhållande, jag hoppas kunna ventilera mig och få råd om hur jag kan ta mig ur denna slentrian.

En kort bakgrund,
    Vi har varit ett par i 9år och har ett barn. Efter en personlig kris gick jag i terapi och förändrade massor, gick ner mycket i vikt började studera och efter det har mitt synsätt och värderingar förändras rejält. Kaske var detta början på förändring i vårt äktenskap, klart att det påverkar men trodde nog att vi tillsammans tog ett bra steg framåt.
    Hemma är det verkligen jag som sköter allt, det föll sig så när jag är hemma mer tackvare studier. Ber jag om hjälp får jag bara det för stunden.
    Min man klagar och jämför sig med sina arbetskamrater som bor finare, har finare semestrar, finare prylar och allt är ett stort planerande vad som ska inhandlas. Jag avskyr den attityden! Vi har en något ansträngd ekonomi nu när jag studerar men jag fixar inte att ta ett extrajobb. Snart är jag klar och kommer få ett hyfsat bra betalt jobb och längtar efter att få sätta guldkant på vår tillvaro i form av upplevelser inte prylar.

När jag hittar på saker vardagliga aktiviteter, är de tråkiga och han vill inte följa med. Slutar med att han är hemma och beklagar sig för vårt liv är så trist. Jag har fullt upp varje vecka från jag vaknar till jag somnar, det är helt ok men han fortsätter klaga på att vi aldrig gör något.När min man kommer hem från jobbet sätter han sig vid datorn o där sitter han tills han går och lägger sig. Undantag för mat och ev hjälpa vårt barn i säng.

Sista dagarna känner jag att jag fått nog, jag vill inte lyssna på han gnäll om att kläder inte passar (han har lagt på sig lite), att arbetskamrater köpt fina prylar och planerar roliga semesterresor. Vi lever efter vår plånbok.. och det är inte så att vi inte kan semestra men vi får göra det i Sverige i stället för exotiska platser.

Vi har även kommit ifrån varandra när det gäller vårt sexliv.. jag har absolut ingen lust. Närheten mellan oss är små taffliga försök som bara gör mig avtänd.. vet att jag borde försöka men hela situationen är inte lustgivande.

För en tid sedan var jag ute med några vänner och dansade och drack vin. Killar flörtade och jag fick komplimanger. Vet att det bara är ett "spel" men kände mig mer uppskattad under en kväll än vad jag gjort under senaste halvåret.  Jag blev så frestad men gjorde självklar inget, skulle inte kunna leva med mig själv om jag var otrogen.

Detta blev längre än jag tänkt mig..
    Det jag undrar, har ni några tips eller råd att ge? Jag är inte kär men älskar min man och vill verkligen att vi ska hitta tillbaka till varandra. Jag kräver inte att allt ska vara precis lika här hemma men jag vill hitta tillbaka till lyckan och ömheten för varandra.
    Kan jag göra något för att det skall förändras då jag vet att mycket i omställningen beror på mig. Jag har förändras massor men till det bättre vilket jag vägrar släppa men jag vill att min man finns vid min sida. Han är ändå min stora kärlek och ett enormt stöd i den kris jag gick genom.

Är enormt tacksam om ni vill dela med er av era tanka.

• Svar på tråden Ännu en tråd om slentrianmässigt förhållande.
  • Anonym (fundersam)

*puffar* och hoppas någon kan hjälpa mig att se det hela ur ett nytt perspektiv.

• Anonym (yes)

Har du forklarat hur du kanner for din man? Tycker personligen att han borde anstranga sig lite mer, man kan inte gnalla over att det ar trakigt om man inte vill hitta pa nagot!!!
    Forsok att komma fram till nagot ni bada skulle tycka var roligt att gora, som ar billigt.
    OT:Visst ar semestrar roligt men att vilja dra bara for att det ar en statusgrej tycker jag blir fel :)
    Sjalva resan med nya upplevelser och intryck uppskattar jag mest. Han dor inte av att vanta nagra ar pa att aka heller finns massa tid till det senare
    Lycka till
    KRAM

• Anonym (fundersam)

Tack för ditt svar!
    Ang semester håller jag helt med dig. Jag har försökt berätta hur jag känner men det slutar alltid i en diskussion om något helt annat. 
    Vissa saker (mina känslor) har jag faktiskt inte vågat ta upp med rädsla att det ska bli värre om jag sätter ord på det. Hm.. borde kanske börja där, men vill inte förstora det hela.

• barbapappa01

Visa honom den här tråden och vänta in hans reaktion..?

• Myapocalypse

Man måste våga för att vinna och sålänge han inte vet hur du känner det så kan han inte ändra på sig heller. Eller det är väll klart han kan, men han förstår nog inte att han måste göra det.

• Anonym (fundersam)
    barbapappa01 skrev 2011-06-08 12:23:07 följande:
    Visa honom den här tråden och vänta in hans reaktion..?
    Det var en bra tanke, ska fundera på det.
    Myapocalypse skrev 2011-06-08 12:29:38 följande:
    Man måste våga för att vinna och sålänge han inte vet hur du känner det så kan han inte ändra på sig heller. Eller det är väll klart han kan, men han förstår nog inte att han måste göra det.
    Det har du alldeles rätt i, jag har så svårt att sätta fingret på vad han ska ändra sig på. Vara mer delaktig och släppa statusjakten är det jag vet men det är så lätt att vi hamnar i en diskussion där han tror syftet bara är att han ska göra mer "hushållsarbete" och det är inte det jag menar. Jag vill ha honom känslomässigt delaktig och det är ju något även jag behöver jobba på.

Är tacksam för att ni tog er tid att svara!
  • Myapocalypse
    Anonym (fundersam) skrev 2011-06-08 14:59:44 följande:
    Jag vill ha honom känslomässigt delaktig och det är ju något även jag behöver jobba på.
    Där har du ju svaret :)
  • Iam

Min första tanke är att din man gnäller väldigt. 
    Han är missnöjd och istället för att göra något åt det så gnäller han.
    Du verkar däremot vara den som gör istället för gnäller, och det kanske gör att han känner sig ännu mer "fel"?

Nu är jag ingen expert, men jag tror att första steget är att prata.
    Och det handlar inte bara om att du ska prata, utan att han måste göra det oxå.
    Öppna er för varandra och våga vara ärliga, helt ärliga.
    Hur ska den andra parten veta hur du känner om du inget säger?
    Visst kan det kännas hårt för stunden att prata om det som inte känns bra, men om det finns kärlek så leder det ju till att man vill göra förändringar.
    Det är ju den mentala intimiteten.

Sen har vi den fysiska intimiteten, och den får man inte glömma.
    Den ska heller inte förväxlas med sex, för sex är bara en del av det hela.

Det handlar om att hålla handen, pussas i förbifarten, smeka handen över ryggen när man går förbi varandra, sitta nära i soffan.
    Närhet föder en längtan efter mer närhet.
    Kanske är det så att man, när det gått för långt, får tvinga sig själv till dessa handlingar.
    Men jag är rätt säker på att det ger resultat om man bara sätter igång.

Nästa del är väl att uppmärksamma varandra.
    Ge varandra komplimanger.
    "Vad fin du är idag"
    "Vad glad jag blir när du gör det eller det"

Jag hejar på er! 

• Anonym (fundersam)

Så skönt det är att höra andras tankar och klokhet. Jag är glad att ni hjälpt mig att se på saker ur en annan synvinkle.. det är så lätt att köra i sitt egna spår utan att tänka på den andra.

Vet att vi måste börja jobba på vårt förhållande men har iaf en strategi hur jag kan starta redan idag utan att det krävs en massa. Jag har redan gett min man ett par extra "klappar" sagt att jag uppskattade en sak han gjorde. Jag har lett lite mer o jag har faktiskt en härlig känsla i magen. Tror vi kan ordna upp detta!

Tack åter igen <3 , kom gärna med mer synvinklar.

• Anonym (fundersam)

Måste berätta att vi hade ett långt bra samtal igår. Det började stormigt men avslutades bra, nu har vi ett långsiktigt gemensamt mål att jobba mot.
    Det känns härligt, tänk att en tråd på FL kan hjälpa till att ge en spark i baken att ta tag i problemet.

• Iam
    Anonym (fundersam) skrev 2011-06-09 11:55:29 följande:
    Måste berätta att vi hade ett långt bra samtal igår. Det började stormigt men avslutades bra, nu har vi ett långsiktigt gemensamt mål att jobba mot.
    Det känns härligt, tänk att en tråd på FL kan hjälpa till att ge en spark i baken att ta tag i problemet.
    Så kul att höra!!! :)
    Känner likadant.
    Äntligen en tråd som inte förgiftades, utan som gav värme! :)

Jag fortsätter hejja på er :) 
  • Anonym (fundersam)

En liten uppdatering.
    I helgen gjorde vi en gemensam utflykt som gav energi och glädje till hela familjen och ikväll ordnade vi barnvakt (händer alltför sällan) så vi kunde gå ut och äta bara jag och min man. Jag känner en ljusning även om vardagen ibland känns tråkig så vet jag att vi försöker att väcka känslorna till liv igen.
    Tack igen för era tankar!

Svar på tråden Ännu en tråd om slentrianmässigt förhållande.