Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Fundersam)

Skattepengar vid separation?

En liten fundering!
    Jag och sambon gick skilda vägar vid årskiftet,  hade innan dess gemensam ekonomi.
    Tidigare har hans skattepengar gått till fogden och mina har vi använt gemensamt då en del av återbäringen gällt husskulderna. (huset såldes detta år)
    Hans kronofogdeskuld löstes under förra året och i år kommer han att få skattepengar utbetalda för första gången.
    Min skatteåtebäring blir betydligt mindre då jag varit barnledig större delen av året och försäkringskassan inte drar speciellt mycket i skatt.

Hur skall vi göra med skattepengarna, vad är rimligt?
    Är det rimligt att lägga ihop hans slant och mina slant och dela jämt eftersom vi trots allt hade en gemensam ekonomi förra året?
    Eller ska jag svälja min stolthet och låta honom behålla sin slant och ta mina korvören själv istället för att lägga på kvarvarande husskuld?

Vad tycker ni..., har ni nåt förslag?

• Svar på tråden Skattepengar vid separation?
  • Anonym

Lägg ihop och dela 50/50 om han går med på det.....

• 891008

Det rättvisaste är självklart om ni lägger ihop och delar 50/50, eftersom pengarna gäller 2010 då ni hade gemensam ekonomi. Det gäller ju oavsett om det är du eller han som fåt tillbaka mest.

Frågan är ju om han har någon lust till detta...

• Birgitta2

Det där borde du fråga en familjerättsjurist om. Det finns regelverk att följa när det gäller såna här frågor.

• Anonym

Vi kollade lite på det. Skattepengar som utbetalas efter bodelningen/separationen är kopplade till den personen som fått dem. Så man kan inte tvinga någon att dela skattepengarna eller att dela ens kvarskatt.
    Men rent moraliskt så borde man ju göra det kan jag tycka...

• MrKlister
    Anonym skrev 2011-06-09 16:47:40 följande:
    Vi kollade lite på det. Skattepengar som utbetalas efter bodelningen/separationen är kopplade till den personen som fått dem. Så man kan inte tvinga någon att dela skattepengarna eller att dela ens kvarskatt.
    Men rent moraliskt så borde man ju göra det kan jag tycka...
    Håller med ovanstående, eftersom ni hade gemensam ekonomi det inkomståret som återbäringen gäller.
Svar på tråden Skattepengar vid separation?