• Svalövsmamma

Faktura från hantverkare - moms på moms?

Vi har haft en rörläggare här som bytt expantionskärl mot tryckkärl i källaren. Fick fakturan nu och blir lite fundersam. Själva arbetet är ju hälften ROT men där är väldigt många poster med material till överpris.

För att ta ett exempel:

En vara kostar 606 kr inkl moms på den vvs-leverantören som finns här i stan. På fakturan står det ett pris på 660 kr. Sen läggs 25 % moms på hela fakturan. Vi betalar alltså 825 kr för just den varan.

Det är likadant på alla varorna (fakturan är 2 sidor lång). Jag har själv inte riktigt koll på hur det fungerar med sådana här faktureringar men är det verkligen rätt att det betalas moms två gånger på samma dag, på samma vara? Vi betalar även för arbetstiden då han var där och handlade sakerna + hans frukostrast.

För mig låter det hela orimligt men vet som sagt inte hur det fungerar. Sambon arbetar på ett byggföretag och har hört med den som är ansvarig för sådant här där och hon tycker inte heller det låter rätt. Men ÄR det rätt? Kan man ställa några krav på vvs-firman eller kan de ta ut vilka priser de vill?

• Svar på tråden Faktura från hantverkare - moms på moms?
  • Sofia L
    Svalövsmamma skrev 2011-06-08 11:37:02 följande:

Vi har haft en rörläggare här som bytt expantionskärl mot tryckkärl i källaren. Fick fakturan nu och blir lite fundersam. Själva arbetet är ju hälften ROT men där är väldigt många poster med material till överpris.

För att ta ett exempel:

En vara kostar 606 kr inkl moms på den vvs-leverantören som finns här i stan. På fakturan står det ett pris på 660 kr. Sen läggs 25 % moms på hela fakturan. Vi betalar alltså 825 kr för just den varan.

Det är likadant på alla varorna (fakturan är 2 sidor lång). Jag har själv inte riktigt koll på hur det fungerar med sådana här faktureringar men är det verkligen rätt att det betalas moms två gånger på samma dag, på samma vara? Vi betalar även för arbetstiden då han var där och handlade sakerna + hans frukostrast.

För mig låter det hela orimligt men vet som sagt inte hur det fungerar. Sambon arbetar på ett byggföretag och har hört med den som är ansvarig för sådant här där och hon tycker inte heller det låter rätt. Men ÄR det rätt? Kan man ställa några krav på vvs-firman eller kan de ta ut vilka priser de vill?

Börja med att ställa frågan: Hur skall materielet komma till arbetsplatsen? Skall rörläggaren handla materielen eller skall du handla det? Om du vill att en rörläggare skall handla det, när skall det i så fall ske, på arbetstid eller på dennes fritid?

• Lena

Priserna han anger bör vara exl Moms om han lägger på moms sen.

Ni betalar för när han handlar åt er och 5min rast per timme.

• Svalövsmamma
    Sofia L skrev 2011-06-08 11:41:56 följande:

Börja med att ställa frågan: Hur skall materielet komma till arbetsplatsen? Skall rörläggaren handla materielen eller skall du handla det? Om du vill att en rörläggare skall handla det, när skall det i så fall ske, på arbetstid eller på dennes fritid?

Att vi betalar för att han handlar materialet är helt okej. (Däremot inte att frukostrasten räknas in eftersom detta inte är arbetstid men det handlar ju bara om en halvtimme så är inget att tjafsa om.) Men OM det handlas på arbetstid så borde väl de priserna räknas som de rätta? Hade han handlat innan och sålt dem till oss från sitt lager hade jag förstått att han själv bestämt priserna på dem. Men på arbetstiden som vi betalar för gör han väl saker för oss? Alltså det där tillägget på priset borde ju inte va där (ersättning för "besväret" får han genom arbetskostnaden) och det där med dubbel moms är ju min egentliga fråga...
  • MajaVira

Det är inte rätt att fakturera momsen dubbelt, så be dem korrigera fakturan.

• Svalövsmamma
    Lena skrev 2011-06-08 11:58:23 följande:
    Priserna han anger bör vara exl Moms om han lägger på moms sen.

Ni betalar för när han handlar åt er och 5min rast per timme.
    På en dag betalar man väl för 8 timmars arbete även om han arbetar 7-16 (9 timmar inkl raster)? Så är det i alla andra brancher iaf. Får han lön för 8 timmar borde ju inte vi betala för 9? Men det är som sagt bara en liten del av fakturan och inte något att tjafsa om eftersom det bara gäller en halvtimme.
  • Lena
    Svalövsmamma skrev 2011-06-08 12:05:17 följande:
    På en dag betalar man väl för 8 timmars arbete även om han arbetar 7-16 (9 timmar inkl raster)? Så är det i alla andra brancher iaf. Får han lön för 8 timmar borde ju inte vi betala för 9? Men det är som sagt bara en liten del av fakturan och inte något att tjafsa om eftersom det bara gäller en halvtimme.
    Jobbar han 7-16 kan han mycket väl jobba 8.5h och ha 0.5h rast. Sen så har han rätt till 40-45min rast på arbetstid.
  • Svalövsmamma

Kan tillägga att priset i butik är något vi själv kollat upp, inget han angivet. Priset är på Ahlsells vilket är den butik här i stan som säljer vvs-artiklar och den som alla de hantverkare vi pratat med handlar sina varor.

• Ulf Harrys Farsa

han får ju köpa artikeln för 660:- ink moms och sen ta 40.000:- plus moms om han vill, vill du ha artikeln för 660:- ink moms, köper du den själv och ber hantverkaren installera.
    han har inte fakturerat dubbel moms, han har lagt på 25% på sitt pris.

• Svalövsmamma
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-06-08 12:07:28 följande:
    han får ju köpa artikeln för 660:- ink moms och sen ta 40.000:- plus moms om han vill, vill du ha artikeln för 660:- ink moms, köper du den själv och ber hantverkaren installera.
    han har inte fakturerat dubbel moms, han har lagt på 25% på sitt pris.
    Det är det jag menar. Tvekar på att vi har någon rätt här egentligen. Men om han nu hade tagit 40 000 kr för något som är värt 600 (rent teoretiskt då alltså) hade det funnits något att göra alls? Vi har inte frågat om priser på specifika varor innan arbetet (och han hade nog inte kunnat svara eftersom han först kom hit och tittade vad han behövde). Hade vi vetat hans priser och vad som behövdes hade vi givetvis köpt det själv.
  • Ulf Harrys Farsa

Ja jag tror nog att ni får pynta 825:-, helt klart ett jefla påslag, men snacka med honom och fråga om han inte kan rabattera materialet lite, berätta vad ni vet och att ni inte är nöjda.

en nöjd kund berättar det för 1 kompis
    en missnöjd berättar det för 10 kompisar

alla har ju påslag för att täcka kostnader, han ska ju betala bil, verktyg, kontor, skatter och annat krafs så visst kan han inte köpa grejjer och sälja med noll intäkt.

• Svalövsmamma
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-06-08 12:15:20 följande:
    Ja jag tror nog att ni får pynta 825:-, helt klart ett jefla påslag, men snacka med honom och fråga om han inte kan rabattera materialet lite, berätta vad ni vet och att ni inte är nöjda.

en nöjd kund berättar det för 1 kompis
    en missnöjd berättar det för 10 kompisar

alla har ju påslag för att täcka kostnader, han ska ju betala bil, verktyg, kontor, skatter och annat krafs så visst kan han inte köpa grejjer och sälja med noll intäkt.

Visst förstår jag det. Det är ju så all återföräljning fungerar. Påslaget han lagt på är helt rimlig. Det är ju momsen på redan momsbelagda varor som gör att priset skjuter i höjden. Kan tillägga att vi även betalar en (helt rimlig) post för hans bil.

Jag vet att vissa hantverkarföretag får handla momsfritt (var tex så när vi köpte puts förra året för en putsfirmas räkning) eftersom kunden betalar moms på det, men har ingen aning om hur det fungerar. Oftast så har ju företag även en viss rabatt på sånna här affärer.

• jassikan

En spontan fråga bara - vet ni med säkerhet att det pris ni fått från Ahlsells är inkl. moms?
    De säljer normalt sett inte till privatpersoner och behöver därför inte ange pris inkl. moms.

Han kan rent lagligt lägga på hur mycket han vill då han är återförsäljare för Ahlsells.
    Det är vanligt att en hantverkare som handlar hos någon vanlig bygghandel, typ Woody, eller liknande har rabatt, men den rabatten får inte slutkunden utan det är deras vinst på materialet.
    Han har kanske inte någon rabatt på Ahlsells, vet inte ens om de ger rabatter, så därför gör han ett eget pålägg.

• Svalövsmamma
    jassikan skrev 2011-06-08 13:18:22 följande:
    En spontan fråga bara - vet ni med säkerhet att det pris ni fått från Ahlsells är inkl. moms?
    De säljer normalt sett inte till privatpersoner och behöver därför inte ange pris inkl. moms.

Han kan rent lagligt lägga på hur mycket han vill då han är återförsäljare för Ahlsells.
    Det är vanligt att en hantverkare som handlar hos någon vanlig bygghandel, typ Woody, eller liknande har rabatt, men den rabatten får inte slutkunden utan det är deras vinst på materialet.
    Han har kanske inte någon rabatt på Ahlsells, vet inte ens om de ger rabatter, så därför gör han ett eget pålägg.

Ja, de har priser på deras hemsida (och ja, artikelnr stämmer med de på fakturan så det är EXAKT samma varor). Där kan man välja att få priset visat exkl eller inkl moms. Så priset är det ingen fråga om.

Jag menade inte att vi skulle få hans rabatt utan att den (om han nu har någon) skulle täcka några av hans andra konstnader för firman. Ni verkar ha missförstått mig lite. Jag har inget emot att han lägger på några kronor på varorna. Det jag funderar på är hur mycket han får lägga på och hur det fungerar med momsen. Varan som jag tog som exempel kostade 485 kr exkl moms så det är ganska stor skillnad. Hade det bara varit en vara så hade vi inte ens funderat över det men det är som sagt 2 sidor med varor och tusenlapparna rullar snabbt iväg även om det inte är så mycket på varje vara.

Om påslaget:

Rent teoretiskt så skulle ju en hantverkare kunna tjäna massvis på att utföra ett arbete och i efterhand skicka faktura på 100 000-tals kronor för material som kostat 10 000 kr utan att medela kunden detta innan. Kunden kan sen inte klaga eftersom arbetet redan är utfört och grejorna är på plats. Är det verkligen så det fungerar? Då hade man ju egetnligen bara behövt göra ett jobb och sen varit miljonär.. låter inte som det skulle kunna hända i Sverige, så vad är det som hindrar dem från att göra det?

Om momsen:

Hade han köpt in sakerna från Ahlsell (eller var han nu vill köpa dom) innan och sedan sålt dem till oss från sitt lager så hade momsen och priset varit en helt annan historia. Men nu betalade vi honom för att köpa materialet till oss på arbetstid. Det borde därför vara ett direktköp till oss? Om han betalade moms i affären så betalas ju moms på samma vara 2 gånger utan att ha bytt ägare mer än 1 gång (från affären till oss eftersom han handlade direkt till oss). Har staten rätt att begära det? Om han inte betalade moms i affären så har han lagt på ett rejält påslag (36% på just den här varan) som inte är rimligt eftersom vi redan betalar honom dyr timpeng för att handla.

Jag är fullt medveten om att den moms vi betalar inte är något som vvs-firman tjänar på. Är intresserad av juridiken bakom det hela..

• Ulf Harrys Farsa

Moms.

Artikel666 kostar 200:- plus moms således 250:- (hantverkaren betalar 250
    (i sin momsdeklaration redovisar han utgående moms för detta alltså 50

sen gör han en faktura till dig där han skriver Artikel666 300:-  och lägger på moms
    Du betalar 375:-
    (i sin momsdeklaration redovisar han ingående moms för detta alltså 75

Vart ser du den dubbla momsen?

• Stormorsan
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-06-08 14:48:24 följande:
    Moms.

Artikel666 kostar 200:- plus moms således 250:- (hantverkaren betalar 250
    (i sin momsdeklaration redovisar han utgående moms för detta alltså 50

sen gör han en faktura till dig där han skriver Artikel666 300:-  och lägger på moms
    Du betalar 375:-
    (i sin momsdeklaration redovisar han ingående moms för detta alltså 75

Vart ser du den dubbla momsen?
    Nu vände du allt på in- och utgående moms
  • Ulf Harrys Farsa
    Stormorsan skrev 2011-06-08 14:56:17 följande:
    Nu vände du allt på in- och utgående moms
    jag vet, men ibland är det bra att vända på begreppen om man förklarar för en lekman

in moms - in i firman
    ut moms - ut till skattemyndigheten

mitt exempel:
    Utgående - moms han betalat
    Ingående - moms han fått in av kund
  • jassikan

Det behöver ändå inte handla om dubbel moms. Om han utgår från 484:80 (606-moms) och lägger på175:20 så blir det 660 exkl. moms.
    Han redovisar då att han fått betala 121:20 i moms och sedan att han debiterat 165:- i moms.
    Han har då tagit sitt inköpspris x 1,7 (ca).

Vet inte vad hantverkarna brukar använda, men många fackhandlare räknar fram sitt pris genom att ta inköpspris x 2,2 - 2,5. Men de får oftast köpa större kvantiteter, det är sällan grossister nasäljer varor en och en.

Svar på tråden Faktura från hantverkare - moms på moms?