• luvah33

Matlådor, mat att frysa in?

Hej! Jag hade tänkt göra storkok, massor med mat att frysa in. Men vad för mat lämpar sig egentligen att frysas? Jag har googlat lite och sett att till exempel potatis är dåligt att frysa in och sen tina upp. Finns det andra råvaror man ska tänka på? 

Hur är det med soppor? Går dom att frysa? Är det skillnad om dom har en gräddbas eller en vattenbas? Lämpar sig mjölkprodukter överlag att frysas? 

Ge mig tips på mat att frysa in,
    och råd kring mat som inte bör frysas! :) 

• Svar på tråden Matlådor, mat att frysa in?
  • trollkarl
    luvah33 skrev 2011-06-08 12:02:31 följande:
    Hej! Jag hade tänkt göra storkok, massor med mat att frysa in. Men vad för mat lämpar sig egentligen att frysas? Jag har googlat lite och sett att till exempel potatis är dåligt att frysa in och sen tina upp. Finns det andra råvaror man ska tänka på? 

Hur är det med soppor? Går dom att frysa? Är det skillnad om dom har en gräddbas eller en vattenbas? Lämpar sig mjölkprodukter överlag att frysas? 

Ge mig tips på mat att frysa in,
    och råd kring mat som inte bör frysas! :) 
    generellt säger man att mejerjibaserat är inte helt optimalt att frysa in, isåfall bör du tina upp den i kylskåp så det får gå lungt o försiktigt. men soppor överalg är helt okej att frysa in, även köttfärsssås, grytor, köttbullar, pannbiff, järpar etc. samma med stekt korv i alla dess former, fisk e lite värre, samma där med att tina i frysen.
  • She is Me

potatis är inte så jättelyckat som du skriver, fast mos tycker jag fungerar bra, om man gör tex fiskgratäng, så funkar det bra.
    Paj i alla former, lasagne, soppor och grytor tycker jag oxå funkar bra.
    Man behöver ofta lite extra sås i när man fryser, för pasta drar gärna till sig såsen.

Google is my friend ♥
  • trollkarl
    She is Me skrev 2011-06-08 12:12:16 följande:
    potatis är inte så jättelyckat som du skriver, fast mos tycker jag fungerar bra, om man gör tex fiskgratäng, så funkar det bra.
    Paj i alla former, lasagne, soppor och grytor tycker jag oxå funkar bra.
    Man behöver ofta lite extra sås i när man fryser, för pasta drar gärna till sig såsen.
    gärna lite lösare sås om man vet att man ska frysa den..
  • Moflo

Sånt det brukar bli mycket av hos oss och som är enkel att laga är:

Lasagne
    Spaghetti och köttfärssås
    Kycklinggryta el. köttgryta
    Biff/Köttbullar
    Gratäng, dock inte potatis som du själv redan nämnt
    Soppa

• Ma Baker

Potatis blir som sagt skitäckligt att frysa, haha.

Men exempel på bra storkok är väl chili con carne, köttfärsrätter, matpaj, pastagratänger, kalops..

Ibland kan man uppleva att maten inte smakar lika mycket när man tinar upp så bäst är det om man låter lådan sakta tina i rumstemperatur eller kylen helt och hållet innan man värmer upp lådan.

Jag själv har inte haft problem med att frysa in soppor och mat med gräddbas :)

Ibland blir det ju också lite konstigt med vätskan, en tomatsås tex kan bli lite grynigare när man tinar upp och ibland kan tex pastan eller vad det nu är i, suga upp extra vätska..

• luvah33

Tack så jättemycket allihopa! :) nu fick jag jättemycket bra tips, då ska jag nog kunna knåpa ihop några matlådor att frysa in hehe. 

Jag har testat att googla men jag är inte så bra på det, haha, är rätt dålig på att leta i verkliga livet också.. så det är väl något grundläggande fel hos mig ;) 

• luvah33

Nu kom jag att tänka på en sak.

Vad är det som gör potatisen dålig att frysa in? Är det på grund av stärkelsen? Och om det är det, är det likadant med tex bönor? Om jag gör några vegetariska rätter, med bönor som proteinkälla, går det att frysa in? Hur är det med linser? 

• Björkpollen

Bönor o linser går hur bra som helst att frysa in. Jag gör storkok på bönor o linser o fryser in o plockar fram efter behov. Sen har jag dem också i grytor o soppor o fryser in. Går fin-fint.

• Lundamamma

Jag har haft storkok nu i helgen då jag lagat:
    kalvgryta med tomat och chili
    nötgryta med kantareller, tomat, ingefära och kardemumma
    ugnsstekt kyckling
    kycklinggryta med kokosmjölk, ananas, ingefära och koriander
    kycklingryta med curry
    fläskgryta med sötsur sås 
    köttfärssås med krossade tomater och gröna linser 
    älgskavgryta med kantareller 
    fiskgryta med tomat, äpplenoch saffran 
    lammgryta med persikor och majrova 
    köttfärspiroger 

Så nu kan vi åka på dagsutflykter och komma hem rätt sent och bara värma mat snabbt, suveränt! 

• Lundamamma

Se bara till att kyla ner maten snabbt innan den åker in i frysen. 

• torparen

Jag håller med om att kokt potatis inte blir bra i frysen, men jag upplever inga större problem om det är potatis i en gryta el soppa tex.

Svar på tråden Matlådor, mat att frysa in?