• rött ljus

Flytt från Sthlm till landet/liten stad

Hej!

Jag och min sambo börjar tröttna på staden vi växte upp i. Visst, det är sjukt vackert och vi har familj och vänner här, men vi orkar inte längre med trängseln och larmet. Fulla tunnelbanor, bilar, ljud överallt. För att inte tala om bostadspriserna. Vi bor i lägenhet men skulle vilja ha ett radhus. Här i vår lugna förort går dessa på 5-6 milj för ett radhus på 100 kvm byggt på 1950-talet med en rätt liten trädgård. Känns vansinnigt och det finns inte en chans att vi skulle ha råd med detta.

Någon infödd Stockholmare som flyttat ut på landet eller till en mindre stad du inte haft någon anknytning till tidigare? Vill du isf berätta om dina erfarenheter kring detta?

Vi är väldigt sugna men rädda för att ta steget. Lämna tryggheten och säga upp ett förstahandskontrakt som vi aldrig kommer kunna få igen. Starta upp någonstans där vi inte känner en kotte.

• Svar på tråden Flytt från Sthlm till landet/liten stad
  • 071001

Min bror gjorde det. Han jobbade på annan ort och träffade en dam som fick honom att flytta till en liten stad. Det tog sin tid men han har byggt upp ett stort kontaktnät dels via innebandyn som han brinner för, dels genom hans frus vänner och dels genom att de själva fick barn och skapade än fler kontakter/vänner den vägen. Jag tror inte att han nånsin har ångrat sitt beslut att flytta.

• rött ljus

Jo, det gäller väl att engagera sig i någon förening eller liknande. Och så gör väl barnen sitt för kontaktknytandet. Nu är det dock så att vi båda, min sambo och jag, är från Stockholm och kommer att flytta tillsammans till ett, för oss båda, helt nytt ställe. Ingen dam som kan introducera oss till sina vänner och sin familj tyvärr.

Ingen som gjort denna flytt och vill dela med sig?

• Zargenta

Jag lämnade Sthlm vid olika tillfällen, flyttade till någon däremot, men det borde räknas ändå!

Sa upp mig från jobbet, hyrde ut lgh i andrahand med värdens godkännande i 6mån och blev sambo med någon jag känt i 3månader... Dagen innan flyttlasset gick fick jag veta att jag var gravid...

Blev en nystart i livet totalt och uppfriskande som bara den :)

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • rebmetpes

hej.

Är uppväxt i sthlm och har flyttat därifrån, först 2 år i Malmö medans jag puggade och ett år i Jönköping med en kompis. det var då jag träffade kärleken som bodde i Växjö.
    Så jag flyttade ner till småland och har bott i Växjö i 7 år till hösten, saknar såklart sthlm pulsen och alla vänner. men skulle inte vilja bo i sthlm längre (när jag va yngre skulle "jag  aaaaldrig flytta från sthlm").
    Har två barn och trivs bra här i småland.
    Men det är inte helt lätt att hitta vänner, innan vi fick barnen så var det svårt. lättare med barn då man träffas på olika barnaktiviteter.
    Nu ska vi flytta igen, till Alvesta, 10 min från Växjö, känner inte en kotte där än. 

• Studentpappa

Nu sitter jag inte i din situation men har en syster som vill lämna Sthlm då hus lockar och priserna där nere är vansinniga. Hon kommer ju isf flytta hem men det är nog som er sits ändå då hon lämnade som artonåring och nu inte bott här på 17 år. 

Finns dock många fördelar, vi bor i ett av de bästa områden i vår stad och vi har ett hus som antagligen skulle kosta minst 6milj i Sthlm. Våra grannar är läkare, egen företagare div akademiker. Vi betalade 2milj för det ganska nyligen.
    Såg nu vad du skrivit om 100kvm byggt 1950 för 6milj då kostar nog vårt 8milj. Enplansvilla 165kvm byggt 90tal och i otroligt bra skick, centralt och stor tomt. 
    Kan du tänka dig att bo på landet lite utanför en mindre stad kan du bo fint för en miljon. 

Något som kan vara negativt är givetvis arbete, här finns det mycket industrier och arbete för ingenjörer, apotekare medans jurister och en del lärare har svårare. Antar att ekonomer som det finns 20 per dussin av inte har det så lätt heller. Hantverkare finns det också gott om jobb till, snickare och andra har fullt upp i flera år om de vill. 
    Vet inte hur jag skulle gjort i din sits då jag bott på en del olika ställen och i till exempel Östersund trivdes jag inte alls. Har man då köpt ett hus som är man ju ganska fast.  

• rött ljus

Tack för era inspirerande svar!

Vi är verkligen extremt ambivalenta. Att säga upp ett förstahandskontrakt på en attraktiv lägenhet i Sthlm är något som känns otroligt läskigt. Det går ju liksom inte att få igen. Svårt även att veta var vi skulle kunna trivas. Jag har bott ett år i Göteborg och där trivdes jag inte alls och även när jag bodde utomlands i olika omgångar längtade jag extremt mycket tillbaka till Stockholm. Men det var en annan tid, då var jag singel utan barn, nu är jag jag sambo med två.

Svårt att flytta från all släkt, alla våra nära bor här. Men så fort vi går in på Hemnet så känns det så otroligt lockande. Att kunna få ett fint hus med trädgård för samma pris som en etta med kokvrå på 19 kvm går för här är ju nästan oemotståndligt.

Gryntroll, hur långt har ni kommit i era planer?

• Studentpappa
    rött ljus skrev 2011-06-22 16:37:54 följande:
    Tack för era inspirerande svar!

Vi är verkligen extremt ambivalenta. Att säga upp ett förstahandskontrakt på en attraktiv lägenhet i Sthlm är något som känns otroligt läskigt. Det går ju liksom inte att få igen. Svårt även att veta var vi skulle kunna trivas. Jag har bott ett år i Göteborg och där trivdes jag inte alls och även när jag bodde utomlands i olika omgångar längtade jag extremt mycket tillbaka till Stockholm. Men det var en annan tid, då var jag singel utan barn, nu är jag jag sambo med två.

Svårt att flytta från all släkt, alla våra nära bor här. Men så fort vi går in på Hemnet så känns det så otroligt lockande. Att kunna få ett fint hus med trädgård för samma pris som en etta med kokvrå på 19 kvm går för här är ju nästan oemotståndligt.

Gryntroll, hur långt har ni kommit i era planer?
    Kan ni inte hyra ut eran lägenhet i andra hand och börja med att hyra ett hus i någon mindre stad då? Då har ni ju en reträtt om det inte funkar?
  • rött ljus
    Studentpappa skrev 2011-06-22 17:12:32 följande:
    Kan ni inte hyra ut eran lägenhet i andra hand och börja med att hyra ett hus i någon mindre stad då? Då har ni ju en reträtt om det inte funkar?
    Jo, det skulle vi nog kunna göra. Vet inte reglerna för andrahandsuthyrning, men att prova att bo i en ny stad borde vara valida skäl. Men för att stå på ett förstahandskontrakt måste man vara skriven på adressen. Det kan komplicera saker om man inte bor där, tänker jag.
  • Zargenta

Skäl för att kunna hyra ut är provbo som sambo om din sambo har ett kontrakt i önskad stad samt studier/arbete... Annars får du förklara som det är och hoppas att de går med på det ändå eller göra det i smyg!

Jag fick förstahandskontrakt här i Värmland medan jag hade mitt kontrakt i Sthlm och var bara skriven i sthlm så det måste man inte! Den regeln är främst gällande i sthlm tror jag, för att folk inte ska kunna ha flera kontrakt men utåt i landet går det bättre ;) Tänk de som pendlar mellan jobb och boende!

Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • rött ljus
    Zargenta skrev 2011-06-23 09:32:42 följande:
    Skäl för att kunna hyra ut är provbo som sambo om din sambo har ett kontrakt i önskad stad samt studier/arbete... Annars får du förklara som det är och hoppas att de går med på det ändå eller göra det i smyg!

Jag fick förstahandskontrakt här i Värmland medan jag hade mitt kontrakt i Sthlm och var bara skriven i sthlm så det måste man inte! Den regeln är främst gällande i sthlm tror jag, för att folk inte ska kunna ha flera kontrakt men utåt i landet går det bättre ;) Tänk de som pendlar mellan jobb och boende!
    Ja det är sant, jag baserar det på erfarenheter härifrån då bekanta har hyrt ut sina lägenheter men varit skrivna någon annanstans och blivit av med kontrakten när värden kommit på dem. Men då har de å andra sidan hyrt ut svart. Enklast är ju att ringa och fråga så klart!
Svar på tråden Flytt från Sthlm till landet/liten stad