• artax

Sista chansen med pergotime, stressad och lite rädd..

Efter utredning fick vi veta att jag har en ägglossningsstörning (dock inte pco) så jag har sällan/aldrig ägglossning. Fick 6 kurer pergotime på recept och mådde skit av dom, efter tredje kuren skulle jag inte ta mer eftersom jag fick så jobbiga biverkningar men det gjorde jag ändå...

Nu har jag ätit min femte pergotime-kur och är på cykeldag 24, förut har jag ätit pergon cykeldag 5-9 och då fått mens på cykeldag 28-32, men denna gången tog jag pergon cykeldag 3-7 istället för att få ännu starkare äl så jag borde få mens i helgen.

Jag vet att jag fått äl varje pergotimekur, jag vet att  vi prickat in äl men ändå har det inte tagit sig..
    Remiss har skickats att göra ivf vilket vi så klart gör och är glada för om det inte går denna gången, men jag hoppas så mycket att vi plussar nu!!!!

Jag vill ju så klart slippa ivf, jag vill så klart inte vänta flera månader till...
    Jag får ångest när jag tänker på att detta är vårt sista pergotime försök även om jag mår dåligt av dom så känns det som vi borde klara av det.. :(

Jag har recept på en kur pergo till....... börjar känna mig lockad att ta den oxå.. men jag borde kanske inte?
    Jag vet inte vad jag vill med tråden, dom som vet om detta irl tycker bara att vi ska lägga ner och vnta på ivf men jag känner mig lite............dålig. VARFÖR blir jag inte gravid?

• Svar på tråden Sista chansen med pergotime, stressad och lite rädd..
  • mammaNena

jag åt dubbel pergo varje månad i över 1 år utan att lyckas. vi valde istället sen att gå vidare med IVF. något som va lite surt va att vi väntade så länge med ivf:en, alltså att vi inte sa till innan att vi ville göra det. vi betalade själva, så när vi väl valt att göra ivf så gick det fort. vi bestämmde oss i maj, men iom sommaruppehållet så fick vi tid i början på aug för start. så jag valde att leva livet den "sista" sommaren va väldigt skönt att slippa bry sig, slippa tänka på att bli gravid.
    Jag hoppades väll oxå in i det längsta att jag skulle vara en av dom som bli uppsatta på ivf och vips så skulle jag bli gravid. sån tur hade inte jag, dock min kompis som nu är i ca v 12.
    Iof hade vi lite så med första barnet. vi hade precis beställt en sprillans ny sportbil, hade försökt i 4 år men inte lyckats... men DÅ! som tur va fick vi byta bort våran nya bil, som inte ens hade anlänt till försäljaren, mot en kombi. Det va lite bitter ljuvt det där  

• artax
    mammaNena skrev 2011-06-08 14:55:30 följande:
    jag åt dubbel pergo varje månad i över 1 år utan att lyckas. vi valde istället sen att gå vidare med IVF. något som va lite surt va att vi väntade så länge med ivf:en, alltså att vi inte sa till innan att vi ville göra det. vi betalade själva, så när vi väl valt att göra ivf så gick det fort. vi bestämmde oss i maj, men iom sommaruppehållet så fick vi tid i början på aug för start. så jag valde att leva livet den "sista" sommaren va väldigt skönt att slippa bry sig, slippa tänka på att bli gravid.
    Jag hoppades väll oxå in i det längsta att jag skulle vara en av dom som bli uppsatta på ivf och vips så skulle jag bli gravid. sån tur hade inte jag, dock min kompis som nu är i ca v 12.
    Iof hade vi lite så med första barnet. vi hade precis beställt en sprillans ny sportbil, hade försökt i 4 år men inte lyckats... men DÅ! som tur va fick vi byta bort våran nya bil, som inte ens hade anlänt till försäljaren, mot en kombi. Det va lite bitter ljuvt det där  
    vad hade du gjort om det var nu då? hade du struntat i pergotimen och levt lite över sommaren eller hade du föröskt ett litet tag till? jag har så svårt att bestämma mig.. :(

bitter ljuvt verkligen!! :D Jag hoppas ju så på ett mirakel här men det börjar kännas lite...kört... :/ 
  • mammaNena
    artax skrev 2011-06-08 14:59:58 följande:
    vad hade du gjort om det var nu då? hade du struntat i pergotimen och levt lite över sommaren eller hade du föröskt ett litet tag till? jag har så svårt att bestämma mig.. :(

bitter ljuvt verkligen!! :D Jag hoppas ju så på ett mirakel här men det börjar kännas lite...kört... :/ 
    hade jag varit som du hade jag satt upp mig på ivf kön. tror även jag hade struntat i pergon. har du gjort något vul på länge? efter jag hade ätit så mycket pergo hade jag fått cystor på bägge äggstockarna, så jag fick äta p-piller över sommaren för att få bort dom, som tur va fungerade det. men DET kändes väldigt konstigt. Äta p.piller och vilja bli gravid
  • artax
    mammaNena skrev 2011-06-08 15:03:03 följande:
    hade jag varit som du hade jag satt upp mig på ivf kön. tror även jag hade struntat i pergon. har du gjort något vul på länge? efter jag hade ätit så mycket pergo hade jag fått cystor på bägge äggstockarna, så jag fick äta p-piller över sommaren för att få bort dom, som tur va fungerade det. men DET kändes väldigt konstigt. Äta p.piller och vilja bli gravid
    vi står på listan, jag ringde idag och dom sa att vi kommer få komma på vårt fösrsta möte i slutet av augusti så det är ju inte länge att vänta men det är klart att det skulle vara skönt att slippa det.. :(

Gjorde ett vul i slutet på Maj och allt såg ok ut så det borde vara fritt fram att köra på men jag är så osäker.. :/ 
  • mammaNena
    artax skrev 2011-06-08 15:21:58 följande:
    vi står på listan, jag ringde idag och dom sa att vi kommer få komma på vårt fösrsta möte i slutet av augusti så det är ju inte länge att vänta men det är klart att det skulle vara skönt att slippa det.. :(

Gjorde ett vul i slutet på Maj och allt såg ok ut så det borde vara fritt fram att köra på men jag är så osäker.. :/ 
    hade jag då varit i dina skor hade jag vilat kroppen OCH knoppen och bara lagt all bebisverkstad på is!
  • artax
    mammaNena skrev 2011-06-08 20:45:19 följande:
    hade jag då varit i dina skor hade jag vilat kroppen OCH knoppen och bara lagt all bebisverkstad på is!
    det känns som det smartaste men ändå vill jag liksom inte "ge upp" jagtycker inte ens att ivf är att ge upp ändå känns det för mig som att jag borde stå ut ett tag till.. :(
  • mammaNena
    artax skrev 2011-06-08 20:52:43 följande:
    det känns som det smartaste men ändå vill jag liksom inte "ge upp" jagtycker inte ens att ivf är att ge upp ändå känns det för mig som att jag borde stå ut ett tag till.. :(
    ja du gör ju helt som du vill. vet bara att jag kände att det va väldigt skönt den där sommaren (för 2 år sedan) när jag bara la bort alla tankar på barn och siktade på ivf:en.
    Jag mådde oxå väldigt dåligt av pergon och varje månad va som en plåga, så det va nog en av anledningarna att det faktiskt va skönt att lägga ner allt, för om än bara i ca 2 månader.
  • Ikka

Hur gick det för dig?

Själv har jag ätit klart min första kur i morgon.
    Jag har PCOS....

Hoppas på det bästa.
    Alla mina kontakter på gyn har semester en vecka till, oavsett vad för komplikationer som skulle kunna uppstå under den här kuren har jag varit obevakad i, känns sådär.
    Men nu har det ju gått bra känns det som, känner mig dock lite småsvullen och känner mina äggstockar - men inget som syns eller som skulle gå att klassa som jätteöm eller jättesvullen som i att man bör ta kontakt med gyn....klarat mig bra alltså och inte haft några andra biverkningar....

Hoppas på det bästa som sagt...;) 

• Tuvalina
    Ikka skrev 2011-08-04 10:49:56 följande:
    Hur gick det för dig?

Själv har jag ätit klart min första kur i morgon.
    Jag har PCOS....

Hoppas på det bästa.
    Alla mina kontakter på gyn har semester en vecka till, oavsett vad för komplikationer som skulle kunna uppstå under den här kuren har jag varit obevakad i, känns sådär.
    Men nu har det ju gått bra känns det som, känner mig dock lite småsvullen och känner mina äggstockar - men inget som syns eller som skulle gå att klassa som jätteöm eller jättesvullen som i att man bör ta kontakt med gyn....klarat mig bra alltså och inte haft några andra biverkningar....

Hoppas på det bästa som sagt...;) 
    Hoppar in här i tråden. Jag har också ätit Pergotim denna menscykel. Är på CD 16 idag och har inte fått koll på om jag haft ÄL eller inte. Idag hade jag sekret som var så där trådigt och tog ett test med clearblu men inte någon glad gubbe. Vi har iofs haft sex varje dag sen pergokurens sista tablett men skulle ändå vara intressant att se om det visar sig på ÄL test. Vad använder ni för test? När testar ni på dagen? Jag har inte haft några särskilda biverkningar förutom trötthet och molande värk vid äggstocken från och till i fyra dagar nu ....

Hoppas på det bästa för oss här! Berätta gärna hur det går för er!
  • Ikka
    Tuvalina skrev 2011-08-05 19:02:42 följande:
    Hoppar in här i tråden. Jag har också ätit Pergotim denna menscykel. Är på CD 16 idag och har inte fått koll på om jag haft ÄL eller inte. Idag hade jag sekret som var så där trådigt och tog ett test med clearblu men inte någon glad gubbe. Vi har iofs haft sex varje dag sen pergokurens sista tablett men skulle ändå vara intressant att se om det visar sig på ÄL test. Vad använder ni för test? När testar ni på dagen? Jag har inte haft några särskilda biverkningar förutom trötthet och molande värk vid äggstocken från och till i fyra dagar nu ....

Hoppas på det bästa för oss här! Berätta gärna hur det går för er!
    Vi kör utan ÄL-test. Eftersom jag har PCOS så kommer jag få kollat om jag haft ÄL i efterhand, på dag 23 - eller i detta fall på eftermiddagen under dag 22. Görs via blodprov, kollar progesteronet i blodet. 

Vi har fått till oss att ha sex på dag 13,15,17,19. Första av de dagarna är i dag...
    Tjuvstartade på dag 11 dock....
    Mannen åkte på ett akut ryggskott på dag 10 så det är lovande det här, hehe, han får stå ut ändå. 
    Jag får stå ut med att ha väldigt ont i äggstockarna. Hoppas på att det bara är för att ett ägg kommer släppa och inte flera eller av nån annan anledning. 

• Tuvalina
    Ikka skrev 2011-08-09 16:27:40 följande:
    Vi kör utan ÄL-test. Eftersom jag har PCOS så kommer jag få kollat om jag haft ÄL i efterhand, på dag 23 - eller i detta fall på eftermiddagen under dag 22. Görs via blodprov, kollar progesteronet i blodet. 

Vi har fått till oss att ha sex på dag 13,15,17,19. Första av de dagarna är i dag...
    Tjuvstartade på dag 11 dock....
    Mannen åkte på ett akut ryggskott på dag 10 så det är lovande det här, hehe, han får stå ut ändå. 
    Jag får stå ut med att ha väldigt ont i äggstockarna. Hoppas på att det bara är för att ett ägg kommer släppa och inte flera eller av nån annan anledning. 

Åh, vilken otur med ryggskott, men det säkert att hitta en bra ställning där ryggskottet inte gör för ont

Lycka till!! Jag går och väntar nu, för att se om det tagit sig.

Kram!
  • Ladycocos

Men du, VARFÖR vill du slippa IVF??

Jag har knaprat så många kurer Pergo att jag tappat räkningen! Trots min PCO så räknades vi som oförklarligt barnlösa då jag fick finfina ÄL, vi prickade ÄL och makens spermier var toppen! Fanns liksom ingen förklaring, för det är så det ofta är!

Jag har precis nattat min lilla busiga son som är två år, ett IVF-barn, och i min mage sprattlar hans lillebror och lillasyster som även de är IVFbarn och som tittar ut i oktober

Mitt tips är att hoppa över Pergon denna gång. Min klinik ville att man skulle ha fått en Pergofri blödning innan man startade behandlingen. Om man har svårt att få egna blödningar så ville de att man skulle varit Pergofri ca 6 veckor innan de startade en blödning med hjälp av tex Provera. Allt detta för att kliniken vill ha stenkoll på hur hormonerna fungerar i just din kropp

• Ikka
    Tuvalina skrev 2011-08-09 16:33:36 följande:
    Åh, vilken otur med ryggskott, men det säkert att hitta en bra ställning där ryggskottet inte gör för ont

Lycka till!! Jag går och väntar nu, för att se om det tagit sig.

Kram!
    Det funkade inte alls i dag, vi tjafsade och det blev noll barn gjorda....

Är jätteledsen och uppriven och tänker att det kan ha sabbat våra chanser för den här gången...

Likväl som jag känner mig sviken och förkrossad över att ha käkat hormoner som inte leder oss till något gott men som kan ge mig biverkningar...

En skitdag helt enkelt....

Skrev mer om det här, orkar inte förklara mer ingående här nu, ska försöka sova igen;

www.familjeliv.se/Forum-7-133/m54012164.html
  • Ikka

Nu har vi bara i morgon kvar att sexa på här under denna omgång med pergo. Innan vi kan gå tillbaka till att sexa för sexandets skull, utan något annat syfte än så...
    Det har varit en tuff period det här....

Skrev om det i den här tråden, läs om ni vill, delar med mig av våra pergotime-erfarenheter:

www.familjeliv.se/Forum-11-262/m53369980.html 

Svar på tråden Sista chansen med pergotime, stressad och lite rädd..