• drpepper

Atopisk eksem. Vilken salva?

Igår fick min 11månaders dotter en reaktion. Prickig bål. Det verkar vara atopiska eksem. Dessa kan uppstå av födoämnen, värme, fukt m.m. Min teori är värme & fukt. Hon fick något liknande som nyfödd förra sommaren. Hur som helst, vilken salva ska jag smörja med? Miniderm, Propyless, Fenuril föreslås bl a. Någon med erfarenhet som vill dela med sig tips?

• Svar på tråden Atopisk eksem. Vilken salva?
  • pp08

Min tjej har också perioder med utslag eller torr hud, kan vara atopisk eksem eller bara känslig hud.

Vi använder Locobase eller Locobase repair på skadade, irriterade ställen. Miniderm kan man använda på större områden samt förebyggande. Fick även Hydrokortison salva att använda vid behov.

Under perioder då hon kliar sig väldigt mycket får hon lite Tavegyl innan läggdags.

Har också märkt att värmen påverkade hennes reaktion.Hon fick utslga på ställen där tex inte solen nådde.  Hon har varit några dagar med kortarmade tröjor (vilket jag innan undvek pga allt kliandet). Smörjade in på morgonen först med fet kräm, sedan med solkräm så mycket det behövdes. Huden blev jättefin på kort tid.

♀ 090619
  • MariaLiam

A-cream som finns på life hälsokost är bra.. min son är oxå atopisk men är mycket bättre nu, så vi underhåller med A.creme.

• Ninjago

Jag fick ett tips om ringblomssalva när min son var liten. Då hade jag i tre år testat allt som bvc och apoteket rekomenderade utan långvarigt resultat. Den som rådde mig till att använda ringblomssalvan sa också att eksemet först kommer blomma upp för att sedan bli bättre, så jag skulle bara fortsätta smörja.

• inrama81

Köpte en salva som heter A-Derma på apoteket till sonen, innehåller havre som är lugnande för huden, 3 dagar senare så var all eksem borta! Glad

• tessum

Lococid 0,1%
    Fucidin 2%
    Betnovat 0,1% (Den bästa salvan!)

Tavegyl mot klådan (om barnet har mycket klåda)

Bästa mjukgörande salvan är enligt mig Propylenglykol 20%, den är väldigt fet.

Här säger de att man inte ska använda miniderm under perioden då de har eksemen eftersom den svider. Så den använder vi som mjukgörande under perioderna då hon inte har eksem/sår

• Mevea

Det som hittills fungerat bäst på sonen är Canoderm (smörjs minst två gånger om dagen och vid behov, dvs alltid efter kontakt med vatten). Har fått flera salvor till utslagen, men ingen som fungerar riktigt bra. Det bästa är att underhålla med mjukgörande så att eksemen aldrig tittar fram, men det gäller att aldrig slarva.
    A-derma har fungerat ok dock.

Har provat mängder av salvor... 

Svar på tråden Atopisk eksem. Vilken salva?