• lillasötarara

MIn son kan nästan aldrig vara stilla och ta det lugnt!

Jag har en son på 1 år och 2 månader. Han är underbar på alla sätt och ligger väl i medel på utvecklingstadiet, tidig i vissa saker, senare på andra.

Han är underbar på alla sätt men han är så aktiv jämt. Far och flänger fram och tillbaks, kryper hit och dit. Klarar inte av och sitta still i mer än kanske ca 5 minuter. Tio är nog rekordet. Ska han sitta still måste man sysselsätta honom, och då är det mac tio minuter innan han blir uttråkad och ska göra något. Jo han kan vara still i vagnen faktiskt, för han gilla och titta på allt ute, speciellt där det händer mycket, bilar, folk osv.

Jag har nämligen flera syskon med olika handikapp, ADHD, Autism, hjärnskada och jag är väl lite nojjig bara om det skulle vara något sådant med min son och därför han är så hyper jämt och inte kan ta det lugnt. Han är mitt första barn så jag vet ju inte rikigt om detta är normalt. Han har alltid varit så här, ända sedan han började kunna krypa.

• Svar på tråden MIn son kan nästan aldrig vara stilla och ta det lugnt!
  • YokohamaNr2

Båda mina söner har varit så och jag tror det är väldigt normalt, vissa barn är lite aktivare än andra. Min stora son har lugnat ner sig nu och är faktiskt ovanligt lugn han är 4.5, minstingen som är 2 är fortfarande väldigt aktiv men tror att han lugnar sig lite han också

• yessan

Tror inte du behöver oroa dej.. Många barn är nog såna :)
    Min dotter började rulla runt när hon var 4vec, när hon var 8 mån sprang hon. Har aldrig kunnat sätta på tex en film, nästan aldrig kunnat äta mat utan att hoppa upp å ner ta ngr varv runt bordet osv :)
    Hon är nu 4år och är fortfarande likadan :)
    Ska man spela spel får det ta Max 5-10min sen är hon borta, ute och springer konstant och är allmänt "dampig" men inga fel på henne. Hennes pappa hade adhd i å för sej, men BVC har enbart sagt att hon är normal hela tiden.

Hoppas det gav dej nått! Och är du orolig kanske du ska kolla upp det.

• lillasötarara

Tack för era svar. Skönt och veta att det finns andra. Tror inte det är något, han är nog bara väldigt aktiv av sig. Bara jag som är så nojjig.

• Lill Mys

TS: Hur är hans sömn? Känner igen min son i din beskrivning och vi har SÅÅÅÅ svårt att natta honom till natten. På dagarna somnar han själv...

• Jkpg Deluxe

du är inte ensam iaf....vår son är också igång HELA TIDEN....puh.....!!!!

• Mom2006

Här en väldigt aktiv son som är 1 år och 3 mån. Det är inte många minuter han är still under hans vakna tid. Det är säkert helt normalt

• heidi021

Min son är 2 år och är precis sådär som du beskriver.. Han har alltid varit väldigt aktiv och har svårt för att sitta still förutom när han börjar bli trött..
    Men jag har aldrig oroat mej för adhd el nåt liknande..
    Vissa barn är helt enkelt vildare än andra.. Flört

• xXMaLoXx

Att få en ettåring att sitta still i 10 minuter tycker jag låter som en liten bedrift faktiskt..hihi. Nävars, men tror inte att du har något att oroa dig för. Vi har en 17 månaders här hemma, som alltid är på språng och har så varit det senaste halvåret. Eller snarare, sen han lärde sig gå vid 8,5 månad. Vem har tid att sitta still när det finns så mycket att upptäcka.

Jag tror jag läste någonstans att ett barn i den åldern, har förmågan att koncentrera sig i korta stunder åt gången. Nu pratar vi alltså om te x 5 minuter eller to m ännu mindre utan att det skulle vara några konstigheter. Sen är vissa barn mer aktiva än andra. Skillnaden ligger nog i, om de någonsin kan varva ner och fokusera på något...eller om de är uppe i högsta varv tills de kraschlandar.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • viochjag

Hahaa jag är inte ensam att ha en pojke som e såååååååååå aktiv. Skönt. Nu släppte en stor sten från mitt hjärta. Inte för att det spelar någon roll, men man blir ju orolig ni vet,..<

• Dalkullan83

Min dotter är också väldigt aktiv men har aldrig sett det som nå ovanligt :) Hon passar bra in i din sons beksrivning och är snart 14 månader.. Men jag ser det som något positivt att hon är aktiv, det blir aldrig tråkigt hemma :) Sen tror jag vissa barn "växer" till sig sen och kanske lugnar ner sig eller så är dem bara aktiva.

Tycker inte du behöver vara orolig :)

• Tassens syskon

Min 25månaders son passar MYCKET bra in på din beskrivning!!!
    Han är världens goaste nästan alltid glad men så galet AKTIV!!!
    Har försökt sätta honom framför en film ett par ggr när jag måste göra något typ amma lillsyrran eller så...
    Men han sitter max 5-10min sen e han på språng igen...

Har också gått i bokstavkombinationstankarna speciellt eftersom hans kusin går på utredning för adhd...
    men men... Om d e så så so what egentligen!!!
    Går ju ändå inte att sätta nån diagnos förren närmare skolåldern.

Dom blir nog starka självständiga individerFlört

• Linapina

Hejhej,

Här är en till med en 15-månaders hyper-kille. :)

Han har varit i full gång sedan han lärde sig att hasa sig fram när han var 5 månader. Precis som nån skrev så är nog 10 minuter rekord i att sitta still. Vi brukar skoja om att han han skulle behöva dropp, han hinner ju inte ens äta! :)

Har BF 19:e juli med andra barnet, och den verkar vara lika vild den, sparkar på som bara den. Så här kommer det nog att vara fullt upp! Tungan ute

• Tokstolla

Haha, det låter som mitt lilla busfrö och jag är inte orolig alls. Han är bara sjukt aktiv. 

• AnnaPS

Min pojke på 15 månader har bokstavligen aldrig suttit stilla förutom när han haft feber.. har aldrig reflekterat öve att det skulle va konstigt på något vis, det är väl så ungar är :)

Titta gärna på min hemsida; www.stockholmsfotografan.webs.com
  • Tummelisa

Vår son är 2.5år och igång heeela tiden. I den åldern hör man ju ändå flera barn som kan sitta och titta på film en stund, men inte vår son, klättrar hoppar och springer runt. Försöker jobba på att få honom att sitta still vid matbordet, men inte lätt. Satt länge fastspänd i IKEAS antilop, men lärde sig spänna lös sig, så nu har han tripptrapp. När han åker vagn och får titta på saker och när han åker bil (sitter ju helt fast då) så går det oftast bra och han är nöjd.

Har faktiskt sagt till sambon flera gånger (halverst på skämt men) att jag inte skulle bli förvånad om han har någon diagnos. Men de säger att han funka bra på dagis iaf och har inte påpekat (än...) att något skulle vara fel så...

Om man läser denna tråd så ser man en klar övervikt för killar som är aktiva och det är min upplevelse också i kompisgänget. De som har tjejer kan ge dem penna och papper eller pärlplatta och där sitter de och pysslar en god stund. Vore skönt ibland. Solig

• M  och  M

Min dotter på 1,2 år är precis som du beskriver. Överallt och ingenstans samtidigt, sitter typ aldrig still. Ute går hon hit och dit helt okontrollerat utan mål, vill upptäcka allt. Väldigt roligt och sött att hon är så nyfiken och rörlig, men uttröttande för oss som föräldrar också. De gånger hon sitter still är när hon får macka, ser "Babblarna" eller vi läser böcker typ, då sitter hon som ett ljus

Dessutom börjar hon få ett väldigt humör och blir arg stupo i kvarten på minsta lilla och bara skriker och sparkar då det inte blir som hon tänkt sig. Hoppas det lugnar ner sig snart...

• Elle84

Min son är 18 månader och är exakt på pricken så där. Kan heller inte sítta stilla. Han går sällan utan han måste springa överallt.

• emmizenma

fast hur många 1-1,5 åringar sitter stilla mer än 5-10 minuter?

Visst finns de men det "normala" i den åldern är ju att det är full ös hela dagarna för att upptäcka och utforska sin omgivning. Många barn lär ju sig gå vid den åldern och klättra eller på andra sätt manövra olika saker

Så jag tycker du TS kan slappna av och njuta i stället för att oroa dig

Svar på tråden MIn son kan nästan aldrig vara stilla och ta det lugnt!